Har fått tag på en beg gennaker som enligt uppgift skall vara till en Rasmus 35. Men jag undrar lite angående måtten då förliket är ca 10,5 akterlik 11,7 och underliket 9,3. Jag trodde att förliket vanligtvis var längre än akterliket och ungefär som bfl eller sl. Tror inte att jag förväxlat för och akterlik då förliket har en insydd kraftigare lina och akterliket och underliket har snörplinor. Sedan verkar underliket väldigt långt med tanke på att smw är ca 7m.
Nu skall jag inte tävlingssegla så det är inte viktigt att hålla sig inom regelmåtten för min del och dessutom har jag ju en ganska väl tilltagen peke som många Rasmusar. Men kommer denna gennaker att passa? Kan akterliket vara längre än förliket om den är tänkt att gå långt bakåt?
Asymetrisk spinnaker/gennaker
Re: Asymetrisk spinnaker/gennaker
Det är nog i sin ordning...
Om den passar på din båt beror givetvis på dina riggmått. Har du dem?
Det viktiga är att kunna sträcka upp förliket (som en genua) om det är en brant bog för att få bort krängningen.
Enklaste är att slänga upp seglet en lagom blåsig dag och testa
Lycka till /
Om den passar på din båt beror givetvis på dina riggmått. Har du dem?
Det viktiga är att kunna sträcka upp förliket (som en genua) om det är en brant bog för att få bort krängningen.
Enklaste är att slänga upp seglet en lagom blåsig dag och testa
Lycka till /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå

Höjd förstagsinfästning (i) 12m, förstagslängd (bfl) 12,6, avstånd mast förstag (j) 3,86, max förlik 12m.
Max förlik 12m, är det fock/genua?
Förstag 12,6 + peke så borde förliket vara kanske 13m på en gennaker.
Den kommer inte vara för stor utan det kommer snarare se lite lustigt ut då den inte når upp i topp.
Ett tips är då att ha tamp + block som infästning till gennakern (tackline).
Då kan ni släppa upp gennakern 0,5-1m på länsen för att ta hem igen på slören.
På så sätt får ni seglet mer trimbart och det ser kanske inte lika lustigt då ni länsar.
Även med rätt storlek på gennaker släpper vi upp tackline på länsen (0,5m) och även släpper ned fallet (0,5m) för att få ett rundare och fylligare segel.
Ett annat tips är att använda suggor till skoten för att enklare kontrollera seglet och suggar man ned läsidan (1m från däck kanske?) så får man över gennakern i lovart och man kan segla lägre.
Lycka till /
Förstag 12,6 + peke så borde förliket vara kanske 13m på en gennaker.
Den kommer inte vara för stor utan det kommer snarare se lite lustigt ut då den inte når upp i topp.
Ett tips är då att ha tamp + block som infästning till gennakern (tackline).
Då kan ni släppa upp gennakern 0,5-1m på länsen för att ta hem igen på slören.
På så sätt får ni seglet mer trimbart och det ser kanske inte lika lustigt då ni länsar.
Även med rätt storlek på gennaker släpper vi upp tackline på länsen (0,5m) och även släpper ned fallet (0,5m) för att få ett rundare och fylligare segel.
Ett annat tips är att använda suggor till skoten för att enklare kontrollera seglet och suggar man ned läsidan (1m från däck kanske?) så får man över gennakern i lovart och man kan segla lägre.
Lycka till /
Håkan