Akterrunda eller inte på självslående

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Spider
Diamantmedlem

Akterrunda eller inte på självslående

Inlägg av Spider » sön 28 aug 2011, 08:56

Ska beställa en självslående fock till nya båten men är lite fundersam. Jag funderar på antingen en med stående långa lattor (Lundh sails vertech jib) eller en med rakt akterlik och kortare stående lattor (för att kunna rulla). Jag har däcksbelysning sittande i framkant på masten och vill inte gärna att focken slår sönder den vid slag (hade en vertech på förra båten och den är rejält hård). Hur mycket prestandaförlust tror ni man upplever vid familjesegling om man väljer rakt i stället för utbyggt akterlik?

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Re: Akterrunda eller inte på självslående

Inlägg av Seawolf » sön 28 aug 2011, 09:10

Du förlorar så mycket att det absolut lönar sig att ta bort din däcksbelysning och ersätta den med sådana som monteras under spridarna...
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Spider
Diamantmedlem

Inlägg av Spider » lör 08 okt 2011, 10:27

Kanske borde startat en ny tråd men jag provar såhär. Om jag nu monterar en skena och har för avsikt att flytta ut skotpunkten i relingen vid öppna bogar, hur lång tror ni skenan behöver vara? Vilken skotvinkel är rimlig att jobba mot tror ni?

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » lör 08 okt 2011, 11:04

Om du har en relingslist i aluminium kan du ha kastblock med hakar och suggor så du slipper borra hål i båten.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » lör 08 okt 2011, 12:21

Jag håller med. Både Seawolf och Peter K.
Jag kör själv nästan bara med självslående fock. Tyvärr har jag raka spridare (enkla) så akterrundan kan inte göras så stor men jag har två långa (3 m) lattor i övre delen av focken som trycker akterliket iaf lite bakom masten ovanför spridarna. Och bara det lilla extra gör skillnaden påtaglig jämfört med den gamla focken med något utskuret akterlik och rullbara lattor.
Gransegel har en variant som man kallar 'Glider' där man löser samma problem som Lundh/Vertech men man gör det med bara en lång latta istället för en hel drös. Vilket verkar rätt mycket klokare och lätthanterligt, inbillar jag mig. Dessutom borde 'Glidern' fungera bättre i lätta vindar pga lägre vikt. http://gransegel.se/glider.html

När du seglar i öppna vindar vill du ha så stor skotvinkel som möjligt så relingen är bästa alternativet. Dessutom behöver du flytta fram skotpunkten för att undvika för mycket twist, det skulle bli en konstig skena... Själv har jag alltid extraskot idragna för det ändamålet. När dom inte används, knopar jag dom bara i mantåget men låter blocken sitta kvar i relingslisten.
För att undvika krokar eller schacklar som skaver fula märken i listen har jag korta stroppar av flätat band som jag trär genom hålen och sen fäster blocken i.

:o
/T

Spider
Diamantmedlem

Inlägg av Spider » lör 08 okt 2011, 14:34

Ibland blir man otydlig trots att man är pedagog :oops: .
Det ja funderar över är alltså självslående skenan längd. Det är ju ganska skönt om man kan slippa ha den ut över skarndeck eftersom jag ändå tänker anv kastblock eller liknande på öppna bogar. Alltså J=3,3, hur lång (eller kort) skena tror ni man klarar sig med?

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » lör 08 okt 2011, 15:51

Spider skrev:Ibland blir man otydlig trots att man är pedagog :oops: .
Det ja funderar över är alltså självslående skenan längd. Det är ju ganska skönt om man kan slippa ha den ut över skarndeck eftersom jag ändå tänker anv kastblock eller liknande på öppna bogar. Alltså J=3,3, hur lång (eller kort) skena tror ni man klarar sig med?
Det handlar inte bara om att vara pedagog... den som svarar borde ju ha läst inlägget också.. inte bara trott att han gjort det :oops:
Skotvinkel beror ju mycket på typ av båt och omständigheterna i övrigt men 7 - 10 grader. Hur mycket det blir om J = 3,3 hinner jag inte räkna ut just nu.
Själv skulle jag dock gjort skenan så lång som möjligt men att man fortfarande kan passera förbi på däck utan behöva kliva över den. Kanske lika lång som ruffen är bred? Det kan vara bra att kunna köra med lite öppnare vinkel i mycket vind och sjö.

:o
/T

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 08 okt 2011, 16:40

Just det, skenans längd...

vi säger 20 grader (10 + 10) och radien 3.3 meter. då är skenans längd 20/360 * pi * 2R
(20/360 = 0,05555... pi = 3,1415, 2R = 6,6)
0,05555 * 3.1415 * 6,6 = skenans längd i meter (radien är i meter) = 1,151768145 meter.

Du kan antagligen avrunda i båda ändarna, så det inte blir vasst... skall vi säga 1,15 meter?

Givetvis gör du skenan så lång som är komfortabelt. Det är enkelt att justera ner slaglängden på skenan, men svårt att öka den. Som alternativ till T:s bandstropp finns "softschackles" och själv har jag bytt någon enstaka skruv i relingsskenan mot en ögonbult, just för att inte få fulskav på skenan. Det finns en snordyr Wichardhake med skoning för ändamålet men hujeda mej så dyr.
Anders S

Spider
Diamantmedlem

Inlägg av Spider » lör 08 okt 2011, 18:51

Nu fick jag precis de svar jag sökte :D . Kanon.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » mån 10 okt 2011, 15:37

Minst 10 grader per sida bör man ha.
skena.jpg
Märkena från centrum är 6,7,8 och 10 grader. Jag seglar mest på 7-8 men så fort det öppnar upp det minsta så åker den ner på ändläget.
Kan du ha längre skena så är det såklart bra.

beason
Trogen medlem

Inlägg av beason » fre 28 okt 2011, 10:59

Jag hade samma problem, men jag gav mig inte. Bytte ut den sönderslagna däcksbelysningen mot en rejäl (mjukgjord PVC gissar jag). Satte fast den rejält och den har nu hållt i ett flertal år. Så nu har jag både Vertech och däcksbelysning....

Jojje (Numera i Beason 36)

Skriv svar