Bottenstockar

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem

Bottenstockar

Inlägg av thomask » tor 25 aug 2011, 14:03

En liten halvseriös fråga!
Är det okay att kapa ner bottenstockarna några centimeter? utan att båten blir vek som en plastkasse.

Har en Sunwind26 och och tycker det är så gött att kunna sträcka på benen ibland.
Har redan tjänat in en hel centimeter genom att ta bort boarden i taket och ha lackat där.
Bottenstockarna är gjorda i glasfiber, och är redan väldigt höga så det är inte många % som tas ner.
Någon som gjort något liknande??

/Thomas

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Bottenstockar

Inlägg av Anders S » tor 25 aug 2011, 15:04

Jag hade en sunkig träkoster för många år sedan, och önskade samma sak som du. Givetvis var det uppenbart olämpligt att ta ner bottenstockarna, men jag lade durkar direkt nere mot kölstocken mellan bottenstockarna och lyfte litet på fötterna i stället när man gick i båten. Den tanken kanske du också skulle kunna tänka, dvs du kanske kan tåla att ha ett par "trösklar" på durken, men litet bättre höjd däremellan?

Om du skulle KUNNA ta bort höjd på de här dvärgskotten (bottenstockarna) vet jag inte, men ibland är skrovet laminerat med olika laminattjocklekar och de här spanten kopplar mot skrovet, det har du insett. Slutar de vid en stringer eller någon annan longitudinell föstärkning hade jag inte tagit ner dem, men det är jag. Vill du prova, så tycker jag att du skall ta ner dem i mitten och behålla infästningen i skrovsidan (vackert rundad, för att inte få brottsanvisningar).
Anders S

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem

Inlägg av thomask » tor 25 aug 2011, 18:35

Vet att det är korkat att ge sig på det som håller ihop båten, Men vi seglar hellre än bra, och har båten mest som sommarstuga. :)
Det var 178 i ruffhöjd från början, och kommer jag ner till 180+ så är det nästan så att man kan bo i båten.
Var nere och kollade nu, och det finns inga längsgående balkar/skott. bara 5-6 st bottenstockar/skott och några av dom var inte ens plastade hela vägen upp såg jag. fattades någon centimeter. (bara plastade dikt an kölsvin/skrovsidor) Det är ordentligt nerbyggt kölsvin, så skotten är säkert 30-40 centimeter höga.
"trösklar" skulle jag nog få svårt med Det hade nog sparkats en del i dom.

/Thomaas

omega
Diamantmedlem

Inlägg av omega » tor 25 aug 2011, 18:57

Nog bättre att byta båt ,finns de som har ståhöjd från början.Just nu verkar det vara rea på båtar också
//Johan

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem

Inlägg av thomask » tor 25 aug 2011, 19:14

Har nyligen köpt båten, och är helnöjd annars. (var ute efter just denna modellen för platsen inv) ska bara ha lite mer. :)
Visst kunde jag ha större båt, med 2 meter i ståhöjd, men då har jag ingen båtplats som passar längre. Har en 23fotare med 180 i höjd, och ska ha denna båten som ersättare sen när jag e klar med vinkelslip o en massa annat.

Så nej, jag ska absolut inte byta bort något.

/Thomas

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 25 aug 2011, 19:24

Är bottenstocken inte fastlaminerad ända upp kan du nog ta ner den utan problem. En möjlighet är ju då att lägga till en "dubblering" som både är fintrim för durkens nivå (man lyckas sällan att såga ner "helt rätt" på alla, så en fintrim av höjden behövs ändå), och den biten kan du passa in mot skrovsidan och laminera in - om du är bekymrad. Hänger det på två-tre cm är det nog möjligt, jag såg mer att det försvann 10 cm eller så. Jag har inte varit i någon Sunwind 26 och vet varken antal, höjd eller hur de är infästa mot skrovet, så min gissning är inte så mycket värd. Men i min egen båt hade jag vågat ta bort två cm om det varit behov av detta. Men där har jag ritningar och alla data om var skrovet är förstärkt och var spanten och bottenstockarna SKALL sitta. .
Anders S

Skriv svar