Bogpropeller batteri

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
oceansailor
Diamantmedlem

Bogpropeller batteri

Inlägg av oceansailor » lör 06 aug 2011, 20:55

Hej har ett liten elfråga?

Har installerat en bogpropeller med ett separat batteri i bogen. (Optima AGM tot. 110Ah)

På detta batteri kör jag även ankarspel.

Kablarna från husbatteriet Lifeline AGM ( i aktern är dimensionerade för att kunna köra bogpropellern i nödfall. Inte full effekt pga. Spänningsfall) Ankarspelet inga problem.

Det finns två möjligheter att ladda bogpropeller batteriet.

1.Med ett spänningstyrd brytare som öppnar vid 13.5 V.
+ mindre belastning/slitage på bogpropellerbatteri (Husbanken stöttar)
+ ingen risk att bogpropellerbatteriet "tar slut"
+ Mer laddkapacitet tillgänglig
- Kopplar ihop två olika typer av batterier under laddningen. Obalans?

2. DC/DC laddare.
+ Ingen sammankoppling av batteribankarna i normalfallet. ( manuell nödbrytare)
- Högre belastning på bogpropeller batteri.
- Begränsad laddkapacitet 20A

Vilken lösning tror ni på? Kostnaden blir ungefär samma.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Bogpropeller batteri

Inlägg av Anders S » sön 07 aug 2011, 09:28

Det där är rätt så pyssligt. Men för att starta diskussionen;

Du vill ju ha ett "startbatteri" i fören (därför att driftfallet liknar motorstart) samtidigt som du vill ladda dina stora batterier effektivt. Nu blir det ju då så att laddningskarakteristika blir radikalt annorlunda så det är ju ingen hit att "samladda" dem. Alternativet med en DC-DC-laddare är inte så dumt, men det hänger då på att DC-DC-laddaren inte går i onödan, för då tömmer den husbatteriet för mycket. Detta kan du styra genom att bara ladda då generatorn går eller ha en spänningsvakt på DC-laddaren som stänger den då hushållsbatterierna blir kritiskt låga (som du bestämmer).

Du har ju redan kabeldragning till viss del, så DC-laddaren får ju vad den behöver. Särar du idag startbatteriet från hushållsbatterierna på något vettigt sätt (relä?)? I så fall kan du fundera på att stötta bogbatteriet med startbatteriet och ladda dessa tillsammans? En effektiv laddning på 20A räcker i så fall långt. (Räknexempel: 400 A (bogpropeller) i 30 sekunder = 3.5 AH (400/120), 50A (ankarspel, genomsnitt) i fem minuter = 4,1 AH (50/12). Nominellt återfyller du ju på en lhalvtimma, men om detta skall funka (det bör det kunna göra) hänger då på egenskaperna hos DC-DC-laddaren. Vilken har du tänkt dig?

Kör du starten på "husbatteriet" (kan man göra om de är stora, i princip samma samma problem med bogpropellern) tror jag fortfarande på DC-DC-laddaren i änden mot bogbatteriet. Med en manuell brytare som "override" kan du alltid ladda den vanliga vägen, och vid små strömstyrkor (toppladdning) är det nog inte kabeln (som verkar vara dimensionerad för ankarspelet) som bromsar, utan kontakter och kabelpressningar.

I min båt kör jag bogpropeller och ankarspel från startbatteriet (och generatorn) med stöttning från hushållsbatterierna via kabel, inga andra "trix". Detta har fungerat de fem åren jag haft båten och en lång tid före det. Men skulle jag (mot förmodan) ändra, så skulle jag gå vägen över en DC-DC-laddare. Som jag ser driftfallen, så är det ytterst sällan man tar upp ankaret eller kör bogpropellern utan att ha motorn igång, och då lättar det betydligt med uttaget ur batterierna. I mitt fall är det inte mycket bogpropellern behövs, dessutom - det kan ju andra bedöma helt olika.
Anders S

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » sön 07 aug 2011, 10:01

Instämmer i stort med Anders S. (Fast men får på grund av Peukerteffekten för bogpropellerbatteriet öka de förbrukade Ah från bogpropellern till uppemot det dubbla, men det ändrar inget i sak).
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » sön 07 aug 2011, 10:16

Jag hade absolut valt en DC/DC-omvandlare. Man håller isär kretsarna, får en intelligent laddning samt att laddningen kommer igång direkt, man behöver inte vänta på att husbatterierna ska bli nästan fulla.
Det är intressant att kolla hur mycket energi som bog/ankarpel gör av med. Mitt s k 900 W anakrspel brukar dra ca 30 A, oftast under ca en minut. Det åtgår kanske 1-2) Ah för att få upp ankare och kätting (tänk på det ni som sliter med handkraft!). Jag har enbart laddning via 20 W solpanel och efter någon timme så indikerar batteriet fullt! En bogpropeller tar visserligen mycket mer men gångtiden är normalt väldigt kort. Med 20 A laddning är säkerligen batteriet fullt laddat efter en halvtimme.
Sen har man ett ju också ett fulladdat reservbatteri!

oceansailor
Diamantmedlem

Inlägg av oceansailor » sön 07 aug 2011, 16:02

Tack för synpunkter.

Jag tänkte använda mig av en CTEK DC/DC.

Har skaplig generatorkapacitet på motorn. 240 A. Tycker att det är lite synd att inte använda den eftersom man som Bosse påpekade alltid har motorn. Men använder man DC/DC så avstår man ju från detta.

Eftersom båda batterikretsarna är AGM och enligt spec. Skall laddas med samma laddspänningar så är det inget problem att använda samma laddutrustning.

Problemet kan möjligtvis vara att husbanken oftast är nere på 60-70% när man vill använda ankarspel resp. Bog. Bogpropellerbatteriet kommer i de flesta fallen var fullt. När man startar motorn öppnar brytaren när spänningen kommer upp i 13.5 V. När spänningen sjunker under 13.5 V så står brytaren öppen i ca: 90 sek innan den stänger.

Gissar att det stora problemet är att man med brytaralternativet försöker ladda ett fullt bog.prop batteri när regulatorn alt. skickar på full spänning eftersom husbanken styr genom att den är betydligt större än bog.prop batteriet och alltid mer urladdad än detsamma.

Utveckla gärna vad ni tror händer i ovanstående scenario.

Motorbatteriet får ingen laddning via generatorn. Bara på landström. Funkar utmärkt eftersom start av motorn tar så litet. Dessutom finns en nödparalell med husbanken. Dock kommer startbatteriet inte att ersättas när det blir dags. Känns helt överflödigt. Tänkte då stata med husbanken och ha en nödparalell med bog.prop. Batteri.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 07 aug 2011, 18:22

Du pekar själv på det pyssliga! Det blir alltid knepigt att försöka ladda batterier med olika laddstatus via samma generator.

Det är därför jag menar att en DC-DC-laddare blir bättre och då bör du inte koppla samman de olika batterierna annat än om du helt enkelt måste.:

Generatorn ser en halvtom husbatteribank, och laddar denna efter bästa förmåga. Denna är avsevärd om du har 240A från generatorn (det är ganska mycket!). I scenariot "koppla in nästan fullt batteri för toppning" kommer det nästan fulla batteriet att a) hjälpa till att ladda det tömda (potentialskillnaden!) om generatorn tar det litet lugnt och b) om generatorn trycker på ordentligt, få mer än de tål. Skillnaderna mellan laddningsgraden är ett mycket större problem än om batterierna skulle vara av litet olika typ. Här ordnar DC/DC-laddaren detta, eftersom den bara lurar generatorn att tro att hushållsbanken är litet mer laddmottaglig än eljest, inget större problem. Med en 240A generator gissar jag att du har bortemot 1000 AH förbrukarbank, om inte spelar det ingen större roll så länge du inte har DC/DC-laddaren ständigt inkopplad vid laddning. Problemet kan uppstå när banken är så toppad att den bara skall flytladdas med 5A eller så - skulle då en förbrukare dra såpass att batterispänningen sjunker så det märks, så kan batterierna överladdas en smula.

Det är inte lika elegant, men räkna på alternativet "tillräckligt med kabel" från hushållsbanken/generatorn också. Jag anar att du byter kabelkostnad (2X2x95 kvmm?) mot kostnaden för en laddare och ett batteri nära storförbrukaren. Att inte kunna använda de 240A från generatorn rakt av låter ju litet trist, men då krävs det förstås kabel i den klassen om man inte vill ha ett förödande spänningsfall när bogpropellen kickar in.
Anders S

oceansailor
Diamantmedlem

Inlägg av oceansailor » mån 08 aug 2011, 09:26

Anders, tack för Dina synpunkter. Alltid trevligt att ha ett bollplank.

Det där med att dra en massa koppar är både dyrt och ineffektivt när det gäller bogpropeller. Även med rejält med kabel så sjunker spänningen kraftigt och därmed varvtalet på bogpropellern.

Inte aktuellt idag men som diskussionsunderlag finns ju även ett alternativ att sätta likadana batterier som husbanken för bogen och köra dem som en hel bank. Lifeline AGM
Är ganska O.K. Som starbatteri.

Nackdelen vore dock att det blir stor skillnad i kabellängd mellan "bogbatteriet" och husbatterierna (900 AH) men jag kan stötta med generatorerna på motorn samt jag får en ännu större husbank.

Har Du någon kunskap om hur stor nackdel det är med så långa kablar mellan batterier i samma grupp.

Då har vi väl täckt in alla sätt hur man kan koppla in en bogpropeller :lol:

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » mån 08 aug 2011, 11:08

det finns ett sätt till att koppla bogpropellerbatterier ;

kör dem helt separat, skaffa en egen landströmsansluten laddare för bogpropellerbatteriet.

( du kommer inte att ladda ur dem särskilt mycke, med en ctek laddare på 7A håller
du dem friska. Precis som du redan har gjort på startbatteriet.)
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » mån 08 aug 2011, 11:13

peterh skrev:det finns ett sätt till att koppla bogpropellerbatterier ;
kör dem helt separat, skaffa en egen landströmsansluten laddare för bogpropellerbatteriet.
eller en solpanel, alla naturhamnar har inte eluttag ännu :o

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 08 aug 2011, 11:33

oceansailor skrev: Har Du någon kunskap om hur stor nackdel det är med så långa kablar mellan batterier i samma grupp.
Det är ju i all enkelhet problemet i sitt nötskal. De långa ledningarna till en del av batteribanken lurar generatorn (din lär ju mäta på batterierna, den verkar ju kvalificerad) och mäter du på de nära batterierna laddas fjärrbatteriet alltför litet. Du tar bort problemet med olika laddade batterier (start + hushåll) men får ett annat problem i stället. DC/DC-laddaren löser det här rätt så snyggt. Det vinns en enkel variant på koppling som utjämnar rätt effektivt mellan batterierna (alla batterier paralellkopplade, men plusanslutningen i ena ytteränden av banken, typ i aktern, och minusanslutningen i motsatt ända, i ditt fall i fören), men oj så jobbigt det låter. Tre feta kablar, två för parallellkopplingen, en för att föra fram "plus" till elcentralen... Dessutom kommer spänningsfallsproblemet vid förbrukning att kvarstå, men nu på alla batterierna tillsammans så det är inte ens en lösning. Det är däremot något att tänka på där du samlat dina hushållsbatterier - ett enkelt knep som låter alla batterier jobba lika mycket och få lika mycket laddning.

Har du såpass som 900 AH i banken bör du kunna starta normalstora dieslar utan större problem, (startmotor på 2 Kw eller så) även om jag menar att ett separat startbatteri (som laddas! Varför inte den också med en DC-DC-laddare?) är en fördel. Men den kan nog vara marginell, om man har en spänningsvakt som avbryter förbrukning då man når ner till kritisk för motorstart)nivå. Dit kommer du förhoppningsvis aldrig, men är en säkerhet mot "Ojdå, stod den på?"-situationer.

(Vi har alls icke täckt in alla sätt att koppla in en bogpropeller - det finns ju hydraulik också... :mrgreen: )
Anders S

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » mån 08 aug 2011, 13:08

alla naturhamnar har inte eluttag ännu
Och här trodde jag att alla förtöjde med elsladden nuförtiden :)
/Anders G

Skriv svar