Dynmakare i Malmötrakten

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
hedgehog
Diamantmedlem

Dynmakare i Malmötrakten

Inlägg av hedgehog » tis 02 aug 2011, 17:38

Efter snart 30 år har båtens dynor gjort sitt.
De måste helt enkelt bytas ut. Frågan är vem som ska få förtroendet att tillverka nya?
Att sy själv är inget alternativ för oss. Tips på duktiga "dynmakare" någon? Helst i Malmötrakten.
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

LasseT
Guldmedlem

Re: Dynmakare i Malmötrakten

Inlägg av LasseT » tis 02 aug 2011, 19:06

Hej,

Jag bor i Malmötrakten men anlitade http://www.pacyficsweden.se eftersom jag mailade någon i trakten men inte fick svar (kommer inte ihåg namnet).

Pacyfic 1) mallar, 2) provar utan tyg och 3) till sist med tyg på plats i båten. Vid 2) visade det sig att två dynor blivit fel så det blev ett extra varv. För mig var det viktigt att leverantören mallade o provade, det verkar finnas en del firmor som skär o syr efter mallar man gjort själv, tror inte det är helt lätt att göra mallar....

Kvaliteten på jobbet verkar mycket bra tycker jag. Priset uppfattade jag som bra. Det som var lite struligt var när de skulle komma o prova. De sa till ett par dagar innan, sen ringde killen när han närmade sig min hemmahamn, tyvärr var hans engelska lika dålig som min polska, så det blev inga tekniska diskussioner på plats.

Tyvärr tog jag för hårda dynor till salongen, bra att sitta på men inte så bra att sova på. Tänk ett par varv på det.

Lycka till
Lars T

hedgehog
Diamantmedlem

Inlägg av hedgehog » tis 02 aug 2011, 19:15

Ja, jag vill också att firman tar alla mått på plats. Bör bli enklare att reda ut om något skulle bli fel då... Så det är ju bra med en lokal aktör.
Har hört både positivt och negativt om Pacyfic men du är tydligen nöjd? Var det längesedan du beställde? Diskuterar man utförande etc med svensktalande personal eller sker det också på knackig engelska?
Är dynorna homogena eller är det lager med olika hårdhet och kanske vadd överst? Vad fick du betala?
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

LasseT
Guldmedlem

Inlägg av LasseT » tis 02 aug 2011, 19:45

Ja jag är nöjd. Beställde ihöstas, sen tog det ett tag innan allt var klart. Ordningen hos det svenska ombudet var kanske inte den bästa. En del saker fick upprepas. Jag hade all teknisk diskussion med det svenska ombudet, en del om hur hörn mm skulle utföras tog jag med killen som kom o mallade (teckenspråk + yes/no)

Samma hårdet rakt igenom men det är lite vadd i ryggstöden. Du kan skicka ett PM till mig om du komma o kika, hemmahamn Lomma. Priset var 21 000:-, båten är en Contrast 36.

Jag betalade inget förrän leveransen var helt klar vilket kändes bra.

/Lars T

Skriv svar