Kapellvred och vad som därav kan komma
Kapellvred och vad som därav kan komma
Jag tycker kapellvreden flyger iväg lite då och då. Nu är det nog dags att montera dit några nya. Men någon som har bra tips på hur man får ut skruvarna (dom har gått av) eller något annat bra sätt att montera de nya kapellvreden (som ju måste vara på samma ställe som förut då jag inte skall byta kapell)?
Re: Kapellvred (Svetstångens lovsång)
Skruvarna gått av? Konstigt. (Ja inte att skruvar går av, men att de inte håller för ett kapellvred, som borde gå sönder först).
Jag har ett verktyg ombord som fyller många funktioner. Det är en svetstång i härdat stål. Denna har ett sådant enormt nyp att man enkelt kan skruva ur avbrutna skruvar, bara man får grepp någon mm eller två på skruven.
(Man kan också ha den till att hålla muttrar vid åtdragning på jobbiga ställen, knipa fast små grejor som man sedan sätter i skruvstycket (typ, filklove), limtving om man ställer klämkraften mycket nätt och i största allmänhet en allmän generaltång. Jag har t o m klämt kabelkontakter med den i ett nödläge, men det vill jag inte tala mer om.)
Jag har ett verktyg ombord som fyller många funktioner. Det är en svetstång i härdat stål. Denna har ett sådant enormt nyp att man enkelt kan skruva ur avbrutna skruvar, bara man får grepp någon mm eller två på skruven.
(Man kan också ha den till att hålla muttrar vid åtdragning på jobbiga ställen, knipa fast små grejor som man sedan sätter i skruvstycket (typ, filklove), limtving om man ställer klämkraften mycket nätt och i största allmänhet en allmän generaltång. Jag har t o m klämt kabelkontakter med den i ett nödläge, men det vill jag inte tala mer om.)
Senast redigerad av 1 Anders S, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: Vedervärdig stavning
Anledning: Vedervärdig stavning
Anders S
Re: Kapellvred
Så Anders, säg vad inte har på din båt? 
Länge sen jag skrattade så gott! Ursäkta.
Länge sen jag skrattade så gott! Ursäkta.
Ja, säg vad jag inte har på min båt, den som kan... ingen mast, till exempel (men snart har jag, tror jag).
När det gäller skruvar i plast, (jag utgår helt kallt från att Ridax båt är i detta material) så har jag noterat att hål för plåtskruv (rätteligen, gängskärande skruv) måste borras med omsorg och i rätt dimension för att skruven inte skall få bristningar i godset då man drar den. Alltför trånga skruvhål betyder att man skadar skruvens kärna vid åtdragningen och då kan skruven lätt gå av. Så tänk på att borra med rätt borrstorlek - kanske skruven håller bättre (eller åtminstone längre).
Det finns ju en anledning till att jag vet att Supertången kan brukas för att backa ut avdragna skruvar.
När det gäller skruvar i plast, (jag utgår helt kallt från att Ridax båt är i detta material) så har jag noterat att hål för plåtskruv (rätteligen, gängskärande skruv) måste borras med omsorg och i rätt dimension för att skruven inte skall få bristningar i godset då man drar den. Alltför trånga skruvhål betyder att man skadar skruvens kärna vid åtdragningen och då kan skruven lätt gå av. Så tänk på att borra med rätt borrstorlek - kanske skruven håller bättre (eller åtminstone längre).
Det finns ju en anledning till att jag vet att Supertången kan brukas för att backa ut avdragna skruvar.
Anders S
Har inte skrattat så gott, sedan min svärmor dog.
Kom ihåg att det va nån, som såg Waxholms fästning, och utbrast dessa ord. Han hade en lapp för ena ögat, det vet jag.
Mannerheim? Näe tror inte det.
Vad heter karln?
Kom ihåg att det va nån, som såg Waxholms fästning, och utbrast dessa ord. Han hade en lapp för ena ögat, det vet jag.
Mannerheim? Näe tror inte det.
Vad heter karln?
Jo, det kan jag berätta: Det handlar om tyska generalstabens chef, Greve Helmuth von Moltke d.ä. (Det är marin anknytning i detta, dels genom Vaxholm, seglarnäste av stora mått, men också därför att autopiloter ombord av Raymarines tillverkning ofta kallas Helm-ut, sannolikt efter sin urfader, styrautomaten Autohelm). Dock, en reservation för att påståendet om svärmodern kan ara en bluff. ( referens: http://sv.wikipedia.org/wiki/Helmuth_vo ... e_d.%C3%A4. )
Anders S
Där högg du i sten Anders. Det finska laget säger: Georg Carl von Döbeln. Och det är alldeles rätt. Applåder och ridå.
Ska inte raljera och fåna mig, men lyssna gärna på det här, kanske inte speciellt maritimt, men intressant ändå:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=2752324
Ska inte raljera och fåna mig, men lyssna gärna på det här, kanske inte speciellt maritimt, men intressant ändå:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=2752324
[quote="goph"]Har inte skrattat så gott, sedan min svärmor dog.
...Har inte skrattat så gott, sedan jag draggade efter svärmor i fel sjö, ska de va
...Har inte skrattat så gott, sedan jag draggade efter svärmor i fel sjö, ska de va