Lämplig båt för ensamsegling jorden runt

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Necessity
Erfaren medlem

Lämplig båt för ensamsegling jorden runt

Inlägg av Necessity » tis 17 aug 2010, 17:09

Skulle vara jätte bra om ni kunde ge några förslag på lämpliga båtar att ensamsegla jorden runt i. Det skall helst vara en båt som seglar något så när fort också.
Har inte så där enormt stora resurser att röra mig med så båtar i mångmiljonklassen kan vi glömma. jag är medveten om att det kan vara svårt att få alla dessa att gå ihop men jag är tacksam för all hjälp jag kan få.

Svante
Diamantmedlem

Re: Lämplig båt för ensamsegling jorden runt

Inlägg av Svante » tis 17 aug 2010, 19:39

Eileans länk...
http://svtplay.se/v/2108293/rapport/de_ ... at_i_30_ar
Deras råd är en Colin Archer

Vet ej budgeten men här är ett förslag i mängden...
http://se.yachtworld.com/baatar/1982/No ... 3%A4nderna

Slog mig att du skull segla ensam - lite för mycket båt då kanske...

/Svante

BjörnS
Platinamedlem

Inlägg av BjörnS » tis 17 aug 2010, 20:00

Kurt Björklund gjorde några varv med sin HR31 Monsun Golden Lady. Inte mångmiljonklass och uppenbart beprövad.
Finns att beskåda i museum i Råå

//Björn
//Björn

marcusli
Platinamedlem

Inlägg av marcusli » tis 17 aug 2010, 20:28

Forgus 35 ocean special http://www.bikt.com/forgus/
Overseas 35 http://www.dromresan.com/bat/overseas35.shtml

Hade stått högt på min önskelista. Tyvärr är inte någon av dem byggda i någon volym att tala om.

Lycka till!

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tis 17 aug 2010, 21:06

Ungefär hur mycket pengar har du för båten, inklusive utrustning och kompletteringar?
Vad har du för båt idag?

Necessity
Erfaren medlem

Inlägg av Necessity » ons 18 aug 2010, 06:35

Eilean skrev:Ungefär hur mycket pengar har du för båten, inklusive utrustning och kompletteringar?
Vad har du för båt idag?
Lite mindre än 1 000 000 är nog realistiskt att säga att jag kan lägga. I nuläget äger jag ingen båt.

Två båtar som jag själv tycker verka intressanta är

Scanmar 35 och Pretorien 35

Är det någon som har något att säga angående dessa alternativ?

Tack för de förslag som hittills kommit upp.

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » ons 18 aug 2010, 06:48

En båt för ensamsegling jorden runt för en rimlig peng - ja, jag skulle i ditt ställe titta på båtar som uppfyller kraven på sjösäkerhet, lastförmåga, "sea-kindness", dvs behaglig gång i grov havssjö, kursstabilitet, rimligt stort segelplan för att kunna hantera etc. Tyvärr går de flesta av dessa krav inte så bra att förena med kravet på snabbseglande båt.
Om jag skulle ge mig av på ett sådant äventyr och med begränsad budget, skulle jag söka efter en välskött Monsun, Allegro, Vagabond, Laurin 32 eller liknande båtar. Alla dessa för du för en halvmiljon eller strax under. Sedan får man utrusta dem så att de lämpar sig för ändamålet, dvs vindroder, vindgenerator, släpgenerator, stormsegel mm. mm.
Lycka till och håll oss gärna uppdaterade om dina framsteg och planering.
---
Bosse
Monsun 31, #116

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 18 aug 2010, 07:12

Aha, du har en realistisk budget! Bra.

Då kan man tänka sig två strategier: Antingen köper man en sådan båt som Segelbo förslår, och så uppdaterar man den. Fördelen är att man "vet" att den är i skick, nackdelen att allt man plöjer ner fastnar i båten och aldrig kommer att kunna realiseras. Den här typen av båtar har ett rätt fast värde vare sig de är i lysande världsomseglarskick eller om de är "i gott hemmaseglarskick". Alternativt kan du leta efter en båt som redan varit ute en sväng och har allt det här du behöver. Du åker nog på att gå igenom och byta ut stående och löpande rigg, men det kan ju vara bra om det mesta annat finns, även om det måste servas. Alla oceanseglare berättar hur deras utrustning måste underhållas och repareras, och de historierna är vanligast i början på resan. En testad och sorterad båt som redan varit ute har sina fördelar. Kanske kan det bli litet billigare också.

Om du skall segla ensam skall du satsa på en förlåtande båt som inte är så krävande! "Snabb" brukar betyda "jobbig", och du kommer att ha fullt upp, hela tiden. Storleken är inte helt avgörande, för du kommer inte att "gå i hamn" på det jobbiga sättet speciellt ofta. Men ankargrejor som de flesta skulle skaka på huvudet åt ("för grova" är något annat. En litet större "snäll" båt (typ 35 fot eller så) blir inte långsammare än en mindre, lättare båt om du inte driver den mindre, lättare båten hårt hela tiden.

Hade du redan ägt en Scanmar 35 hade den naturligtvis gått bra att använda, men skall du köpa en för ändamålet är förslagen du fått helt gångbara (i mitt tycke, mer gångbara). Det är inte båttypen i sig som är alldeles kritisk, utan hur du förbereder dig och båten.
Anders S

Tordmulen
Platinamedlem

Inlägg av Tordmulen » ons 18 aug 2010, 08:15

Smartast är väl att göra som flera redan skrivit hitta en båt i gott skick som redan varit ute något år och gör en ordentlig genomgång av den .

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » ons 18 aug 2010, 09:00

Har inte mycet att tillägga i det som reda sagts.

Några viktiga punkter är kursstabilitet och lastförmåga. Och jag tycker nog att dina förslag kanske inte uppfyller dessa krav helt, du måste ha någon form av själstyrning och ju kurstabilare båt destå enklare och effektivare blir den lösningen.

De långkölade båtarna som Segelbo föresår är natuligtvis namn man räknar upp med rena ryggmärgsreflexen och har visat sina kvaliteter otalga gånger. Men de är trånga och rätt tröga tycker jag men har fördelen att vindroder är enkla att sätta dit. Och du kan nog lätt hitta "färdigrustade" exemplar.

Jag skulle hellre se på båtar av typen HR 352, dessa har visat sig fungera väl i otaliga seglingar runt jorden och chansen är stor att man hittar ett exemplar som redean varit ute och får massa utrustning på köpet. Alternativ till HR 352 finns från de andra västkustvarven och holländska Conyplex/Contest har många liknande modeller.

Eftersom du talar om Pretorian, som antagligen förutsätter utlandsköp, finns det många lämpliga båtar från England, exempelvis Moody 37/376, Westerly, m.fl.

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » ons 18 aug 2010, 09:13

Jodå, 352:an är en utmärkt båt. Kanske litet onödigt stor för en ensamseglare...? Jag vet inte - det beror väl på vilka krav man har.
Själv skulle jag välja en något mindre båt och hellre satsa pengarna på utrustning. Visst, mina förslag är inte så snabba som riktiga havskappseglare, men det var väl knappast havskappsegling frågeställaren tänkte ge sig ut på som jag fattade det. Det är klart, de behöver en del vind för röra sig, men åtminstone Allegro och Vagabond är faktiskt riktigt goda seglare. Med en gennaker (lätt att hantera för en ensamseglare) pinnar de på nog så gott på öppna bogar.
---
Bosse
Monsun 31, #116

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » ons 18 aug 2010, 10:02

Segelbo skrev:Jodå, 352:an är en utmärkt båt. Kanske litet onödigt stor för en ensamseglare...? Jag vet inte - det beror väl på vilka krav man har.
Själv skulle jag välja en något mindre båt och hellre satsa pengarna på utrustning. Visst, mina förslag är inte så snabba som riktiga havskappseglare, men det var väl knappast havskappsegling frågeställaren tänkte ge sig ut på som jag fattade det. Det är klart, de behöver en del vind för röra sig, men åtminstone Allegro och Vagabond är faktiskt riktigt goda seglare. Med en gennaker (lätt att hantera för en ensamseglare) pinnar de på nog så gott på öppna bogar.
Fick en liten black-out. Jag har väl bråkat för mycket om kutterstag på anat håll - där jag hela tiden utgår från man/kvinna-besättning som skall hantera båten.
Ensamsegling var det ja....

OK, skalar ner mitt förslag något till 33-34 fot. Men tycker ändå att 80-talsbåtar från västkustvarven, Contest eller några brittiska är klart lämpliga. Och även dina förslag, jag sågar dem inte utan ville mest tillföra några alternativ. Scanmar 34 har jag ingen erfarenhet av, men väl Scanmar 33. Även om den i många avseenden är trevlig och lyckad båt är det absolut inget jag skulle överväga för oceansegling.

Gaidin
Diamantmedlem

Inlägg av Gaidin » ons 18 aug 2010, 10:14

Många av de äldre orustbyggena kan i dag köpas för en billig peng och är ofta välskötta, då får du pengar över till den utrustning du vill ha. Malö 40, HR Monsun är väl beprövade för ändamålet?

Necessity
Erfaren medlem

Inlägg av Necessity » ons 18 aug 2010, 11:12

Jag kanske var lite oprecis när jag skrev snabb. Det jag avsåg var mer att jag inte vill segla runt i en "container" med segel.

Precis som många skriver har planen redan från början varit att lägga kanske 400-600 på båt och sen utrustning för resten.

Tack för alla utmärkta svar. Sitter och läser igenom all information jag kan hitta angående respektive båt. Om någon har något särskilt att tillägga angående någon av båtarna så är jag givetvis mycket intresserad av detta.

Om någon har fler förslag på båtar så tas dessa förslag givetvis fortfarande emot.

Som möjlig inköpsmarknad räknar jag hela Skandinavien + Europas Atlantkust. Således är det i princip endast Europeiska modeller som är av intresse.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » ons 18 aug 2010, 11:30

Necessity skrev:Jag kanske var lite oprecis när jag skrev snabb. Det jag avsåg var mer att jag inte vill segla runt i en "container" med segel.

Precis som många skriver har planen redan från början varit att lägga kanske 400-600 på båt och sen utrustning för resten.

Tack för alla utmärkta svar. Sitter och läser igenom all information jag kan hitta angående respektive båt. Om någon har något särskilt att tillägga angående någon av båtarna så är jag givetvis mycket intresserad av detta.

Om någon har fler förslag på båtar så tas dessa förslag givetvis fortfarande emot.

Som möjlig inköpsmarknad räknar jag hela Skandinavien + Europas Atlantkust. Således är det i princip endast Europeiska modeller som är av intresse.
Då frågar man sig - vad menas med "container"?

Skriv svar