Grundstötning....

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Shas
Trogen medlem
Kontakt:

Grundstötning....

Inlägg av Shas » lör 01 jan 2005, 12:13

Gott nytt år på Er!

Står just nu i valet och kvalet om jag ska byta upp mig från min aldeles underbara Granada 27:a En båt som jag jobbat med i många år till en inte fullt så underbar Maxi 95. :? Dock så gör dess skick att båten passar min plånbok. Ett problem är dock att den gjort en grundstötning. Plasten har tagit stryk i bakkant av kölen. Är det någon som vet vad det kostar att reparera en sådan här typ av skada.

Stefan

Sven

Grundstötning

Inlägg av Sven » lör 01 jan 2005, 12:19

Varför har inte ägaren lagat skadan via sitt försäkringsbolag?
Är skadan gammal? Om inte, går det att anmäla den till försäkringsbolaget nu?

xxxx

Inlägg av xxxx » lör 01 jan 2005, 13:34

Lite sund misstänksamhet kan ju inte vara fel här.
Någon har byggt om kölen och dessutom flyttat motorn i från området ovan kölen, vet inte om det gäller Maxi95 men på vissa båtar var ju motorbädden integrerad med kölinfästningen. Båten är till salu inkl. kölskador. Det vackra i kråksången är ju att skrovet är byggt i enkellaminat och så länge laminatet är torrt och rent från diesel är det ganska lätt att jobba med.
Mitt råd är: Ta reda på vem som gjort ombyggnaden och försök utröna om han/hon/dom verkar proffesionella.

Shas
Trogen medlem
Kontakt:

Ingen ombyggnation....

Inlägg av Shas » mån 03 jan 2005, 18:22

Hej igen....

Båten är inte ombyggd vad jag kan se... Men jag ska kolla om det går att få ut något ur maxinummret. Är det någon som har något förslag på vad man kan vända sig ?

Och båten var inte till salu :wink: Jag känner ägaren och han har helt enkelt tappat intresset för segling. Så jag försöker komma överens med honom men som sagt då måste sådana här frågor redas ut.

Shas

Tvermoes

Inlägg av Tvermoes » tis 04 jan 2005, 14:05

Hej!

Ta reda på hur fort det gick, hur högt upp kölen smällde på (långt ner ger ju större hävstångseffekt) och hur länge sedan. Har man seglat sedan man gick på och i så fall hur mycket? Hur djup och stor (bredd/längd) är intryckningen?
Laminatet är torrt och har inte kunnat frostskadas?
Titta hur hon ser ut inuti, har basinredet lossnat?

Gick man för segel kan det ha gett skador på maststöttning, ett typfel på äldre 95.or är stöttningen under däck som kan kollapsa några cm.

-Jörgen

Peter den Store

Inlägg av Peter den Store » tis 04 jan 2005, 14:13

Hej.

Du måste ABSOLUT få den besiktigad av ett proffs/besiktningsman som kan avgöra hur pass skadan den är.

Kölskador efter grundstötning kan bli hur dyrt som helst.

Lycka till

Peter

Shas
Trogen medlem
Kontakt:

Det får bli ett proffs.....

Inlägg av Shas » tis 04 jan 2005, 22:08

Jag känner att det helt enkelt får bli en fackman som tittar på den här skadan. Det var inte i hög fart men väl en bergknalle så det tog tvärstopp. Jag tror inte det är en allvarlig sak men som Ni säger dumt att chansa finns så mycket roligare saker att lägga pengar på

Stefan

Skriv svar