Mörkblå, rött eller annan färg på skrovet?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Daniel
Rookie

Mörkblå, rött eller annan färg på skrovet?

Inlägg av Daniel » tis 28 dec 2004, 22:41

Vad rekomenderar Du?

Nils Nobbing

Inlägg av Nils Nobbing » tis 28 dec 2004, 23:26

Det beror naturligtvis på vad det är för båt. Vad är det för båt?

Min är orange :-)

//Nils Nobbing

Gäst

Inlägg av Gäst » ons 29 dec 2004, 07:50

Om den ska bli snabb.....naturligtvis röööd :lol: då seglar hon ju ännu snabbare :roll: :wink:

Skämt åtsido....Personligen tycker jag att vita båtar ser tråkiga ut, all skit syns(va har ja sagt nu??? :oops: får jag alla på mig??? :o )

Min båt är en 30-fotare, rööööd å fin :D , Tycker det är fint med färger...

Berätta gärna vad du valt för färg..

Snart dax för vårbruket :wink:

Hälsn FF

debutantägare
Rookie

Inlägg av debutantägare » sön 27 mar 2005, 10:25

Helt klart skall den vara röd och glänsande. ..(min e det)...underbart fint till det blå havet en vacker sommardag....:)

anders s

Inlägg av anders s » sön 27 mar 2005, 22:25

Med risk för att vara ytterst tråkig...

Poängen med vitt (eller \"nästan-vitt\" som det alltid handlar om) är att det är den \"färg\" som är allra mest förlåtande i längden mot UV-slitage och rena skador. Möjligtvis inte mot smuts, dock. Även om moderna färger är mycket tåligare mot sol än gelcoat, så åldras de snabbare. Målar man själv är det inget stort problem, då målar man bara om, men kostar man på en lackering vill man kanske att investeringen skall hålla så länge som möjligt.

Men annars kan väl en färgklick vara roligt, och en sportig/racig båt kan säkert vara både gul, orange eller röd. Personligen tycker jag att klassiska båtar skall ha klassiska färger. Marinblå (!) kan vara mycket snyggt för litet mer klassiska båtar. Själv hade jag en mörkgrön Shipman - och den var snygg när den var nypolerad. Sedan fick den snabbt en \"vit hinna\" och därför målade vi om henne (grön)... :-)

Calle C

Inlägg av Calle C » fre 01 apr 2005, 16:07

Hej

Välj den färg som reflekterar bäst, den håller sig längst av det fabrikat du väljer.
Oftast vit färg.

Skriv svar