Ohoj!
Misstänker att fler likt mig vänder näsan mot den snålkalla råblåsten från sjösidan och drömmer om kommande seglatser just nu.
Mitt klena substitut för den saltstänkta känslan av frihet är ofta böcker om andras eskapader. Jag tänkte att vi som tvingas ägna oss åt \"litteratursegling\" under dessa grå vintermånader kunde hjälpas åt med tips på bra seglingsskildringar.
En personlig favorit av tidigt datum är Eric Newbys \"Den sista seglatsen\" där författaren berättar hur han som ung skeppspojke kom att delta i historiens sista Grain Race på ett skepp från ett åländskt rederi. Newby råkar inte bara ha varit med om något anmärkningsvärt – han är dessutom en riktigt begåvad skribent, vilket inte nödvändigtvis går hand i hand med vartannat.
En mera egensinnig bok är Göran Cederströms \"Från hav till hav – Tua-Tuas världsomsegling\". Det börjar bli ett tag sedan jag läste berättelsen om Cederströms ensamsegling, men den hänger kvar i minnet inte minst tack vare författarens kärva inställning till vad han sysslar med. Hur han i bland reagerar på stress genom att surna till och gå till kojs och röka pipa när han borde hålla utkik, eller hur han lyckas \"försova sig\" så att han missar sin egen ankomst till Västindien med alldeles för många distans och sonika får byta destination.
Ja, det var vad jag kommer på i hastigheten. Andra rekommendationer?
Lev gott!
Jonas
Goda seglingsskildringar i vintermörkret?
-
carlnilsjonas
- Silvermedlem
- Kontakt:
-
AndersD
-
Gäst
Böcker
Överlägset bästa boken jag läst är Bengt Jörnstedts bok \"En seglares äventyr\". Tyvärr finns den bara på bibliotek tror jag. Den handlar om segling ur ett kappseglingsperspektiv och inte så mycket om långseglingar. Är man det minsta intresserad av kappsegling och modern seglingshistorik så är den ett måste. Mycket välskriven och spännande.
-
Peter Claus
Per Tangvald: På liv og død (norsk)
En norsk äventyrare och seglare, tre barn föddes ombord, två frugar dog, en skjuten av pirater, den andra slogs överbord av en bom.. mycket underhållande bok. Finns på www.flyt.no
Brunborg/Petersen: Boken om Rundø
Och sen några klassiker som jag läser igen och igen:
Joshua Slocum om resan jorden runt med Spray
Erskine Childers: The Riddle of the Sands
Joseph Conrad: Sea Stories/Mirror of the Sea
Sen finns ju \"Gipsy Moth Circles the World\", den är rolig!
En norsk äventyrare och seglare, tre barn föddes ombord, två frugar dog, en skjuten av pirater, den andra slogs överbord av en bom.. mycket underhållande bok. Finns på www.flyt.no
-
Peter Claus
Per Tangvald: På liv og død (norsk)