Vire motor 7 hk är den ok?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Andy

Vire motor 7 hk är den ok?

Inlägg av Andy » tor 02 dec 2004, 15:42

Hej jag undrar om det finns någon därute med erfarenhet från Vire motorer, är spekulant på en båt med en sådan motor. båten är en 8 meters segelbåt och mptorn är av årsmodell -98.

Peter K
Guldmedlem
Kontakt:

Vire 7

Inlägg av Peter K » tor 02 dec 2004, 16:14

Jag har en från 1977 och är helnöjd, min båt är 7,35 och väger c:a 2 ton semesterlastad, med teakdäck och inombordare. Är det något särskillt du undrar över?
Du kan hitta en hel del info här, http://gofree.indigo.ie/~vire7/

andy

vire motor

Inlägg av andy » fre 03 dec 2004, 11:34

Jag undrar lite om hur driftsäkerheten är och om man kan koppla på en växelströmsgenerator och tips på vilken bil man kan hämta en sådan ifrån på skroten. Även vad som behöver servas varje år .mm

Peter K
Guldmedlem
Kontakt:

Vire 7

Inlägg av Peter K » fre 03 dec 2004, 14:33

??? Jag undrar lite om hur driftsäkerheten är...
!!! Den är mycket driftsäker, precis som de flesta tvåtaktare - bara man servar dem.

??? ...och om man kan koppla på en växelströmsgenerator...
!!! Det kan du säkert, men det stjäl en del effekt. Jag har en dynastart till min motor och tycker det räcker, men har å andra sidan inte någon kyl, dator eller TV att försörja utan bara lanternor, startmotorn och läslampor. Istället ser jag alltid till att ha ett extrabatteri i båten som jag kan koppla in vid behov. Inga problem att klara sig en vecka på det, helt utan motorgång. Jag skulle nog satsa på en solpanel om jag ville ha mer laddning istället, som ju laddar även när du seglar och är billigare än en generator.

??? ...och tips på vilken bil man kan hämta en sådan ifrån på skroten.
!!! Du bör nog köpa en maringenerator som är kapslad, då det lär vara så att en bilmotor kan skapa lite gnistor ibland, och det är ju inte bra i ett tillslutet utrymme som ett motorrum.

??? Även vad som behöver servas varje år .mm
!!! Förutom konserveringen av motorn bör tändstiftet samt växellådsoljan bytas varje år - någon motorolja finns inte då det är en tvåtaktare. Impellern bör kollas. Du skall också ha extra frostpluggar hemma, då de även fungerar som offeranoder och är gjorda i zink. Skulle någon börja läcka är det bara att slå dit de nya och låta de gamla sitta kvar, de löser upp sig med tiden. Observera att det inte är vanlig växellådsolja i Virens backslag, utan SAE 140 som du kan köpa från KA Marin i Gbg (på postorder om du vill) eller köpa från någon som servar grävmaskiner. Jag brukar också passa på att göra rent motorn med avfettningsmedel och varmt vatten samt spraya den med 5-56 eller liknande.

Fribbe

Inlägg av Fribbe » fre 03 dec 2004, 19:10

Ytterligare kan om okapslade generatorer sägas att dessa ihop med en gasolanläggning inte är godkända av försäkringsbolagen. Med andra ord; oavsett av vilken anledning din båt har bunnit så blir det tji pengar pm skaderegleraren hittar denna kombination ombord.

Skriv svar