Vi har en Shipman från 1971, renoverad och fin. Men, en fundering har dykt upp hos oss. Hur är hållfastheten vid en ev. grundstötning? Vad vi förstår finns inga bottenstockar i alla fall på de äldre modellerna. Någon som har erfarenhet av äldre Shipman, har ni smällt på och vad hände med båten? Dessutom undrar vi om det är tillrådligt att plasta in bottenstockar. Vi har dels blivit avrådda att göra det för då kan något annat gå sönder, dels hört att det är bra att plasta. Vad säger ni andra, vad har för tips till oss?
Hälsningar
Jan och Eva Tellgren
Bottenstockar
jag misstänker att bottenstockar är gjorda av vanlig plåt och kan rosta. Jag skulle avråda att plasta in de. GFP släpper igenom vatten och det finns alltid risk för små sprickor...
Peter
segla en Mustang, www.elvstrom-mustang.org
segla en Mustang, www.elvstrom-mustang.org
Man brukar bygga upp bottenstockar helt av laminat, matta och polyester eller väv och epoxi, kanske 5mm tjocka som sedan lamineras fast i skrovet med remsor av väv. Jag tror definitivt inte att det skulle skada med ett antal bottenstockar om inte infästningen är tillräckligt stadig som det är. En del båtmodeller har en hygglig sula och duktigt tjockt laminat längst ner mot kölen, då håller det antagligen ändå för skapliga grundstötningar.
//Daniel
Jag hade en tidig Shipman med trimrodret och har testat den "grundligt" vid ett tillfälle. Det handlade om en rejäl smäll och det visade sig mycket riktigt att det uppstått små sprickor runt trimrodrets invästning och kölens bakre övre radie - ungefär där man kan tänka sig att det tar emot. Nu har Shipman nerbyggd köl, så det här kunde slutat värre - kraftspelet är inte så lätt att förutse. Varvet rensade skadat laminat och förstärkte med en avfasad lappning på insidan, och med det lät jag mig nöja. JAa testade inte heller styrkan i lagningen på samma sätt någon mer gång.
Ett bra reparationsvarv kan nog hjölpa till med utformningen och inlamineringen, men skall det bli bra på en såpass gammal båt måste det göras ordentligt. Man kan inte räkna med att ny plast förenar sig med den gamla plasten särskilt bra, så man kan behöva ha breda flänsar. Jag hade heller inte gjort något åt bottenstockarna innan jag hade sett till att båten har "nya kölen". Bara att göra den modifieringen innebär en förstärkning på det ömtåliga stället. "Nya rodret" är också en förbättring, även om det går att klara sig utan. Trimrodret kan man vara utan, om du frågar mig.
Ett bra reparationsvarv kan nog hjölpa till med utformningen och inlamineringen, men skall det bli bra på en såpass gammal båt måste det göras ordentligt. Man kan inte räkna med att ny plast förenar sig med den gamla plasten särskilt bra, så man kan behöva ha breda flänsar. Jag hade heller inte gjort något åt bottenstockarna innan jag hade sett till att båten har "nya kölen". Bara att göra den modifieringen innebär en förstärkning på det ömtåliga stället. "Nya rodret" är också en förbättring, även om det går att klara sig utan. Trimrodret kan man vara utan, om du frågar mig.
Anders S