Köpa charterbåt

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
harald
Rookie

Köpa charterbåt

Inlägg av harald » sön 13 jul 2008, 21:33

Hej!

Undrar om någon har erfarenhet av att köpa en charterbåt.

Jag funderar över att skaffa en Bavaria 31 via Boat Charter Stockholm. Är det någon här som har gjort något liknande?

Hur är erfarenheter i så fall? Hur bokad blir båten, hur lönade det sig finansiellt, hände det att hyresgästen orsakade skador (grundstöttning eller annat), hur upplever ni tillgängligheten till båten, andra kommentarer?

Hälsningar
Harald

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 26 jul 2008, 09:51

Jag hade resonerat så här:

Charterfirman vill att du skall finansiera deras affärsverksamhet genom att stå för kostnaderna för investeringen. Som privatperson tror jag inte det lönar sig, utan det kan (möjligen) vara en affär om du via ditt företag köper båten, tar kostnader/eventuella förluster via obeskattade pengar, och sedan köper båten som privatperson, då den fallit "tillräckligt" i värde. Det hela kan i så fall påminna om hur man köpte leasingbilar "billigt" till restvärde förr i världen (nu går det inte så lätt).

Sedan tycker jag (rent båtfilosofiskt) att ditt risktagande blir stort, och affären skall vara riktigt bra om den skall vara intressant. En grundstötningsskada på en modern båt blir svårlagad, och under tre intensiva (förhoppningsvis) uthyrningssäsonger kan det nog bli mer än enstaka små dunsar, även om de flesta hyresmän naturligtvis är omdömesgilla och försiktiga. En modern båt (vilken som helst) med två eller tre rejäla lagningar blir inte likvärdig med en ny, det skall man veta.

Men en affärsrelation kan inte vara riskfri, och kanske är det bättre att köpa uthyrningsbåten senare, då du kan besiktiga och välja mellan olika exemplar ?
Anders S

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » sön 27 jul 2008, 15:30

Det ser väldigt attraktivt ut i prospekten för att skaffa sig båt på detta vis.

Det kan då vara bra att tänka lite ur den som hyr en båt perspektiv: inga direkta risker, inga långvariga åtaganden. Vilket kan resultera i en hantering baserat på detta!

Hur attraktivt är det öht att köpa en båt som varit i charterverksamhet i några år? Personligen skulle jag aldrig göra det, oavsett tillverkare, uthyrare osv - just därför att jag inte vill ta riskerna och de problem som sannolikare än annars dyker upp.

När det sedan kommer till en båt som Bavaria, som det finns många ex av - den har ju sålt mycket bra- då blir det svårt för en chartrad båt att få ett bra beg-pris.

Själv tycker jag inte att det är så farligt att man som enskild är med och finansierar ett uthyrningsbolags affärer - upplägget är detsamma för semesterbostäder / skidstugor / osv. , där det kan vara ett mycket bra upplägg. Lite win-win, men visst är det uthyrningsföretaget som drar det längsta stået.
Det huvudsakliga problemet anser jag således restvärdet vara.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 27 jul 2008, 23:07

Jaramaz skrev: Själv tycker jag inte att det är så farligt att man som enskild är med och finansierar ett uthyrningsbolags affärer - upplägget är detsamma för semesterbostäder / skidstugor / osv. , där det kan vara ett mycket bra upplägg. Lite win-win, men visst är det uthyrningsföretaget som drar det längsta stået.
Det huvudsakliga problemet anser jag således restvärdet vara.
En sak att fundera över är om man vill ha en båt på de villkoren eller om man vill ha tillgång till den mer kontinuerligt över säsongen? Poängen med skidstugor brukar vara att man "behöver" dem en vecka eller två och därför kan dela dem med många, men vill man ha det så med båten?

Min kommentar om lönsamheten i upplägget bygger på att upplägget är mycket mer gynnsamt om man har ett företag och kan se (eller, få det att se ut som) båten som en affärsinvestering. Upplägget är inte ovanligt utomlands - man har kunnat "köpa" charterbåtar på rot i många år i medelhavet. Som löneslav är det som bekant inte lika lätt att betala med oskattade pengar - man har inga :-) . Man skall hur som helst inse affärsrisken - men det gör ju Harald uppenbarligen.

Naturligtvis måste det vara tryggare att ta köpbeslutet för ett bestämt objekt i efterhand - charterbåtar kan man köpa billigt oavsett om man finansierat från början eller köper dem då de realiseras av charterfirman. Jag delar helt J:s syn på att ett sådant köp är känsligt och en rejäl besiktning bör vara en god ide i så fall. Om det är en Bavaria eller någon liknande båt (Hanse, Jeanneau, Beneteau med flera) spelar nog inte så stor roll - det är den enskilda båtens skick som räknas. Rent statistiskt bör alla charterbåtar drabbas rätt lika, men det kan nog skilja en del på hur båtarna servas och om de repareras fortlöpande vid småfel. När en charterbåt säljs har den hur som helst nått den slitagenivå när det blir billigare att köpa nytt än att reparera, åtminstone om man är uthyrningsfirma.
Anders S

Skriv svar