Maskin för renslipning av botten

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Fribbe

Maskin för renslipning av botten

Inlägg av Fribbe » sön 24 okt 2004, 19:14

Vilken maskintyp eller metod är bäst för att få bort all gammal bottenfärg och grundfärg från båtens botten?

Ska jag skaffa en exenterslip eller är det vinkelslip med roterande stålborste som gäller. Sliprondell till borrmaskin? Vad är bäst på de konkava delarna mellan köl och skrov?

Observera att jag inte är ute efter att slipa bort gelcoaten, jag tänker alltså inte epoxibehandla. Meningen är att åtgärda en tidigare grundmålning då ett dåligt grundarbete gjordes.

Jag vill ha idéer och synpunkter!

Gösta

Inlägg av Gösta » sön 24 okt 2004, 20:36

Jag har slipat rent bottnar med en vanlig oscillerande slipmaskin av god kvalitet (Metabo). Vet inte om det är det optimala, men det var vad jag hade till hands, och det funkade bra. Det var lätt med den att följa båtens form och att slipa lagom mycket så att jag inte skadade gelcoaten alltfär mycket. Iofs tycker jag att det är lika bra att epoxibehandla om man ändå har botten ren, men det har ju inte med frågan att göra.

MVH, G

Seglarn

Inlägg av Seglarn » ons 27 okt 2004, 10:19

Jag skarapade först med en vanlig färgskrapa, gick bra och botten färgen släppte ganska lätt. Det beror nog på vilken bottenfärg man har. Sen slipade jag med grovt papper på en oscillerande maskin typ Bosch Pex. Sen målning med epoxy primer, då får du ju en epoxibehanling på köpet. Sen på med ny bottenfärg.

Skriv svar