Elmotor i segelbåt

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
elvis

Elmotor i segelbåt

Inlägg av elvis » ons 20 okt 2004, 10:52

Någon som har erfarenhet av eldriven inombordare?
Finns ett märke som heter Ozeco i Göteborg, tror jag.
Fungerar det konceptet? Någon som provat? Vad kostar det?
Blir det inte i tyngsta laget med alla batterier som krävs?
Elvis

Fribbe

Inlägg av Fribbe » ons 20 okt 2004, 18:01

I tidningen \"Praktiskt Båtägande\" har det i somras skrivits om Ozecos elmotor.
Jag pratade själv med Ozecos representant som fanns på flytande båtmässan. Han hade sin 70-talsbåt på plats och kunde visa och demonstrera. Han sa att det funkade bra men att man naturligtvis inte har samma räckvidd som med en diesel. Är man en sådan som bara använder motorn vid ut- och inläggningar så är det ett vettigt alternativ.

Vikten ska tydligen hamna på ungefär samma nivå som en dieselmotorinstallation men med den stora fördelen att vikten (batterierna) kan placeras där man vill ha den. Förutom 100kg+ gjutjärn så slipper man kanske 40l diesel. Denna vikt ersätts av ca 15kg motor och resten batterier.
Det samma gäller nog volymen. Den lilla elmotorn frigör mängder med plats vid nedgången men battarierna måste också lirkas in någonstans. Även volymen kan då placeras där man (inte) vill ha den.
Även priset inklusive batterier etc hamnade i nivå med en ny diesel. Driftkostnaden bör öka något. Man slipper bränslekostnaden men nya dyra batterier behövs med några års intervall.

Tystheten och vibrationsfriheten är underbar.

Jag kommer inte ihåg vad han sa om drifttid, marschfart och amperetimmar men det går ju att ta reda på.

Tomas E

Länk

Inlägg av Tomas E » ons 20 okt 2004, 18:04

Håkan

Eldrift i segelbåtar

Inlägg av Håkan » sön 24 okt 2004, 14:23

Trevligt att se att Ozekofolket berättar att prestanda inte kan jämföras med diesel, detta var inte lika tydligt i deras marknadsföring förra året, då jag debatterade livligt i ett par olika nätforum om detta.

Nu liksom då hoppas jag på inlägg från ägare av båtar med detta system installerat, med egna, praktiska erfarenheter.

larsa

elmotor

Inlägg av larsa » ons 27 okt 2004, 23:13

Vänta ett år eller två, tills utbudet av bränsleceller har kommit igång. Då kan man ha 230V motor, eluppvärming och elspis!

Lars

Användarvisningsbild
Fischer
Silvermedlem

Re: elmotor

Inlägg av Fischer » tor 28 okt 2004, 00:16

larsa skrev:Vänta ett år eller två, tills utbudet av bränsleceller har kommit igång. Då kan man ha 230V motor, eluppvärming och elspis!

Lars
???. :?:

Skriv svar