Lacka eller olja teak-brunnen?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Conny

Lacka eller olja teak-brunnen?

Inlägg av Conny » mån 18 okt 2004, 13:11

Jag undrar om det är att föredra att lacka teaken i sittbrunnen istället för att bara olja den. När man oljar blir det ju ganska grått bara någon månad senare, medan om man slipar och sedan lackar kan få det att se \"nytt\" ut mycket längre. Erfarenheter och åsikter om detta? (gäller 32 fots segelbåt)

nils

teakolja

Inlägg av nils » mån 18 okt 2004, 14:52

Oljar du ett teakdäck är risken stor att du får svart mögel på teaken då dagens teakoljor inte får innehålla några giftiga kemikalier. Jag har därför undvikit att olja mitt teakdäck.

Erik.S

Inlägg av Erik.S » mån 18 okt 2004, 17:07

Jag har själv en 30-fotare som jag lagt teak i sittbrunnen på. Jag oljar 2ggr/säsong och har inga problem med det. Naturligtvis gör jag rent teaken på försommaren. :lol: Kommer inte igåg just nu vad den heter, men det finns i två etapper...en olja + en som härdar den. :P

Det är skönt med teak i sittbrunnen....

Mvh Erik.S

Gäst

Inlägg av Gäst » mån 18 okt 2004, 17:29

Jag rengjorde min teak med Snappy (verkar rätt starkt) och använde mig sedan av en olja från Lidöpings båtsnickeri som var kanonbra. Teaken höll sig fin hela sommaren. Lackad teak har viss risk att bli hal.

/J

asdsj
Platinamedlem

Gul Såpa

Inlägg av asdsj » ons 20 okt 2004, 21:08

Jag tvättar bara teaken med gul såpa. Då får man i och för sig en grå teak, men den håller sig ren och drar inte till sig smuts som ett oljat däck kan göra.

conado@spray.se

Inlägg av conado@spray.se » ons 20 okt 2004, 22:09

Hej Namne !
I åratal har jag envist försökt att få bra finish med lackering av teak på min båt.
Nu har jag gett upp - efter många renskrapningar och slipningar av gulfärgad och lossnande lack av olika fabrikat.
Jag använder alltså teakolja numera. Med en eller två rengöringar per säsong håller teaken sig fin.
Varje vår gör jag en ny, icke arbetskrävande inoljning med ny teakolja.
Lättsom en plätt. Lycka till.
Conny A

hmi

Inlägg av hmi » tor 21 okt 2004, 07:56

Teak ska vara grå som naturligt blekt drivved
Lack blir hett i solgass
Olja är lite fjantigt
Gul såpa däremot är fina fisken inte bara för däcket, funkar till det mesta.

Lycka till

Skriv svar