Maxi 77 fråga

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Tärnan

Maxi 77 fråga

Inlägg av Tärnan » fre 01 okt 2004, 12:45

Hej
I min maxi 77 så är det en rund urgröpning (ca 10 cm i diameter och ca 4 cm djup) i durken, direkt akter om rufftrappan. Denna urgröpning fylls med vatten, troligen utifrån. Det finns ett litet hål i sidan av denna urgröpning. Hålet är runt och man får in ett lillfinger, verkar inte som någon sprickskada utan snarare att det är gjort så från början. Vi får in vatten både under gång och när vi ligger stilla, men aldrig mer än 5 liter. Utifrån syns ingenting, inga hål eller dyl. Vad är denna urgröpning med hål till för ? Är det sjövatten som vi tar in genom detta hål ? Kan man fylla hålet med lämpligt material och på så sätt få stop på vattenintaget.
P.S har kollat alla sötvattenskopplingar och dom är OK.

/Annika

Tvermoes

Inlägg av Tvermoes » fre 01 okt 2004, 15:21

Hej!

Är det i sittbrunnen eller i ruffen? Låter helkonstigt. Självlänsarna kan ju läcka in under segling eller om det gått om folk i sittbrunnen. Återkom!

-Jörgen

Användarvisningsbild
August
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av August » lör 02 okt 2004, 09:23

Jag har definitivt ingen sådan urgröpning i min Maxi 77, det låter mycket märkligt. :?:
Det kanske är ett fäste för ekolods-givare?
Bär av, bär av, BÄR AV

haddock

Inlägg av haddock » sön 03 okt 2004, 18:25

Har absolut inget sådant på min heller...

Annika

Maxi 77

Inlägg av Annika » mån 04 okt 2004, 09:08

Urgröpningen är i ruffen, bakom trappan.
Är det någon som vet vart man kan vända sig för att få reda på vad detta är?

/Annika
P.S tack för engagemanget

Haddock

?

Inlägg av Haddock » tis 05 okt 2004, 13:36

Kan du inte fixa en bild på det ?

:idea:

Tärnan

Maxi 77 fråga

Inlägg av Tärnan » ons 06 okt 2004, 16:42

Ska försöka fixa foto under helgen. Kan man bifoga in foton här i forumet?
/Annika

dahlgren
Silvermedlem

Inlägg av dahlgren » ons 06 okt 2004, 18:08

Vi har en sån på vår Maxi 77, en tidig modell. Jag antar att det är till för att man ska se om det läcker in vatten någonstans eftersom det är lägsta stället i ruffen.

Tvermoes

Inlägg av Tvermoes » fre 08 okt 2004, 13:41

Hej!

Fattar ännu inte var.. Föreslår att du tar kontakt med Maxi77 förbundet,
http://www.maxi77.just.nu

-Jörgen

dahlgren
Silvermedlem

Inlägg av dahlgren » fre 08 okt 2004, 15:41

Urgröpningen är precis i hörnet på nedgångstrappan å köket till. halva hålet är undet trappan. Kan enventuellt ligga en träskiva över.

debutantägare
Rookie

Inlägg av debutantägare » lör 09 okt 2004, 17:16

Jag är en nybliven ägare av en Debutant och har faktiskt också sett att vår båt har en liknande urgröpning, frånsett att den finns precis FRAMFÖR rufftrappan under en träskiva. Kölen ligger under, det känns som det när man knackar på den. Vi sjösatte båten för nån ett par månader sen och har inte tagit upp den än och när det har blåst lite och båten legat i hamn så innehåller urgröpningen vatten som verkar komma ur 4-5 hål.

när/om du får reda på svaret vore jag tacksam om du kunde berätta var detta utrymme är till för... är väldigt nyfiken..

//Camilla

Tärnan

Inlägg av Tärnan » sön 10 okt 2004, 09:26

Dahlgren, fylls \"groppen\" med vatten på din båt? Vi har, precis som Camilla beskriver, ett hål i kanten av urgröpningen. Tror ni man kan fylla detta hål med silicon eller liknande ? Eller kan det få några negativa konsekvenser, tro ?

/Annika

dahlgren
Silvermedlem

Inlägg av dahlgren » tor 14 okt 2004, 07:49

Det är kondensvatten från insidan av skrovet så det vore nog negativt att täta igen hålet. Vad jag vet så fylls den inte med vatten på min båt.

synthcollector

maxi 77

Inlägg av synthcollector » lör 16 okt 2004, 21:42

Originalloggen på min 77:a sitter ungefär där du beskriver hålet. Kan det vara en klantigt bortmonterad (sumlog) givare?

Kalle

Kölsvin

Inlägg av Kalle » tis 19 okt 2004, 13:29

Maxi 77 saknar kölsvin.

Antagligen är urgröpning där för att förhindra blöta ruffmattor.

Vad hålet skall vara till för vet jag inte, då det inte framgår var det går...

Kalle

Skriv svar