masten på på vintern

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
kajlahtinen
Platinamedlem

masten på på vintern

Inlägg av kajlahtinen » tor 30 sep 2004, 21:44

Det är dags kanske för den som påbörjade det här kriget att kommentera. Jag är troligen även lat men jag tror att människan är en varelse som alltid tar den kortaste vägen, om det är möjligt alltså. Man går över ett gräsplan om man bara sparar fem meter på det. Man lämnar riggen på på sin segelbåt om det gör ingen skada. Majoriteten av de som svarat tycker att riggen skall av och resonerar med olka slags hypotetiska skador. Ändå ser man att väldigt många och allt fler ändå tar risken och lämnar riggen på. Jag var kanske mest ute efter vad de här människorna har erfarit. Har det vållat problem / skador att lämna masten på?

Brasse

Inlägg av Brasse » fre 01 okt 2004, 07:40

Nog är det väl ändå så att det är just vid på och avmastning som de flesta skadorna uppstår. Både på båt rigg och speciellt personskador. Hur många har inte fått ryggen sjuk vid dessa tillfällen.
Jag brukar säga att det är farligaste stunden på hela seglingssäsongen.
Så visst är det klokast att lämna på och knappast nödvändigt att lossa på spänningen heller för materialtrötthet uppstår om det börjar röra på sig för mycket.
Är det inte så att masten av aluminium krymper mer i kyla än vant och stag i rostfritt så spänningen släpper mer ju kallare det blir?

Jens K

Inlägg av Jens K » fre 01 okt 2004, 08:27

Jag tror inte heller att masten, riggen eller båten skadas mer eller mindre med eller utan mast på. Däremot så tror jag att det finns anledningar varför man här i Sverige nästan alltid tar av masten och det är två stycken:

1. I Sverige täcker man av tradition hela båten på vintern. Det är svårare att göra om man har riggen på (även om det förstås går, men det tradtionella båthuset kan man iaf glömma....)

2. I Sverige har vi mest båtklubbar och inte så många marinor. Båtklubbar använder en uppsjö av olika, mest gamla och delvis inte speciellt för båtupptagningen lämpliga kranar. För att ta upp båten med masten på måste mna ju ha rätt sorts kran eller använda slip.

Därför har det blivit så och därför är det ovanligt och lite suspekt att låta båten ligga i sjön eller ta upp den med riggen på. Utomlands däremot är det mycket vanligt, framförallt i marinor där det skulle bli alldeles för dyrt och personalkrävande att masta av/på alla båtar.

Tvermoes

Inlägg av Tvermoes » fre 01 okt 2004, 15:31

Med riggen på får du en del problem
-inspektion av skicket och evenetuell åtgärd av vant, vantskruvar, nitar och el (lanterna, instrument) blir svår
-större vindfång
-med genomgående mast tätningsproblem även på vintern
-heltäckning går inte. Otäckt båt kan samla på sig vatten som kan ge otrevliga frysskador, förutom attden smutsas ner mer än du tror.

Vad gäller slitage eller draglaster i skrovet vet jag inte om rörelser i aluminium och rostfritt är såpass oika pga temperatur att det behöver beaktas. Tala med en riggmakare.

För min del har jag alltid tagit av och nog räddat en rigg från skador då jag upptäckte förre ägarens negligering av lösa nitar för vanthakarna.

Med hyfsad mastkran, bra bockar att förbereda vant mm på, tamp att dra ner lyftslingan, vantskruvar förberedda och bultar framme samt en 2 gubbar som styr är det inte svårt. Jag hanterar min trämast till min Skärgårdskryssare med en dotter som kranförade och med glad samtalston.

-Jörgen

Skriv svar