Bästa skaffningen

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Fresso
Platinamedlem

Bästa skaffningen

Inlägg av Fresso » ons 22 aug 2007, 20:12

Ett liv som bryggseglare är snart till ända. Jag är på väg att skaffa mig min första egna båt. Den behöver renoveras lite så jag får nog anledning att återkomma för tips och råd.

Jag är en entusiastisk matkonsument och skulle vilja ha era bästa tips, recept etc. för hur man ordnar kosthållningen ombord. Byssan har ju inte samma standard som köket hemma. De är begränsat med möjligheter till kylförvaring och jag är inte så imponerad av de utbud och priser hos de kusthandare som jag sett.

En av de grejor som skall fixas i båten är ett nytt kök. Vad rekomenderar ni, gasol eller sprit?

GaryGary
Diamantmedlem

Inlägg av GaryGary » ons 22 aug 2007, 21:44

Självfallet är gasol det bästa för matlagningen, skötseln och ekonomin på sikt, men jag tycker att det är riktig skönt att ha ett enkelt spritkök med två lågor som man inte behöver oroa sig för. Detta trots att jag betalar cirka en krona i sprit för att koka lite kaffe (det är alltså väldigt mycket i jämförelse med Gasol).
Har du en båt som behöver renoveras och att du sedan kan välja mellan Gasol eller sprit tror jag att du kanske skall prioritera andra delar av renoveringen. Spritköken betingar ett bra 2:a-handsvärde varför det kan vara en god idé att börja med det och sedan byta upp dig när tiden och ekonomin tillåter. Du får säkert tillbaka 40-50 % av nypriset.
Givet att du tycker att det är roligare att stå hemma i köket under vintern, kanske du ska titta på objekt där någon redan renoverat båten "åt dig". Såg idag en båt som hade en Yanmar från 2006 som då kostade 80 000 sek + installation på varv i en båt som de ville ha 150 000 för. Bara som en liten vink om värdet av de investeringar som görs i båten.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » ons 22 aug 2007, 22:16

Jag har ett spritkök och det funkar ok. Men hade jag haft en större och tyngre båt hade jag lätt bytt det mot en gasolspis med ugn.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 22 aug 2007, 22:33

Jag har använt sprit, fotogen och gasol, och i mina ögon är gasol det bättre valet. Det finns annars goda argument för alla bränslen - diesel kan man också tänka sig. Poängen med gasol är enkelheten och snabbheten. Inget kladd, full gas (haha) på spisen från första stund och snabbt att värma/koka små portioner och snabb reglering av lågan. Kockar brukar gilla gasspis... En ytterligare poäng är att det blir lätt att använda ugnen.

MEN, gillar man inte gasol, så kan man ordna det för sig med sprit, fotogen eller diesel också. Men (som jag ser det) man får det inte lika enkelt vid matlagningen. Den uppenbara baksidan (hemmavid,i svenska vatten) är att man måste ha en bra&säker installation, och på långresa blir man antingen snabbt fotogenvän eller expert på adaptrar i olika länder...

Har man plats i båten (det får man kanske om man renoverar) rekommendrar jag att satsa på en spis med ugn. Ett litet en eller tvålågigt pentrykök blir litet campingmässigt, och man begränsar sig vad man kan göra. Många tipsar om den (utmärkta) burkugnen, men även med en sådan (eller i synnerhet, den är användbar) blir det lätt för lite "spisresurer" om man vill ha all mat färdig på samma gång. Det är ju kul för kocken/an att äta med de andra. Så två lågor och en ugn, tycker jag.

Är du ändå igång och ändrar, så tänk på att avställningsytor (trygga, med raskant) är guld värda. Man kan ordna det med klaffbord som bara är uppe vid matlagning om man vill. Matförvaring är inte så svår som man kan tro, bortskämd som man är med kyl och frys hemmavid. Massor av grönsaker tål att lagras svalt, specerier, mjöl etc. Det finns ju matvaror som alltid måste vara i kylen (rå köttfärs och oberedd fisk, kyckling t ex) men tänker man sig för kan man ekonomisera med kylutrymmet. Även om man vill ha kall öl, så kostar det inte mer att kyla två eller fyra i taget, i stället för att fylla kylen med ett helt flak.

Att hålla matstilen i båten är en viljesak mer än något annat. Tycker man dessutom det är roligt att diska och spela 15-spel finns det inga gränser :-)
Anders S

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » ons 22 aug 2007, 23:14

Avställningsytor ja..

Det var inte generöst i min båt heller.
Jag har helt enkelt bara gjort små bord som hänger på vardera sida om vasken och spisen, ska bli tot 4 så småningom.
Hänger i bordsbeslag från Hejrtmans och Sea Sea bla och har ett fällbart stöd så man kan stuva undan dom enkelt.

http://gbg.seasea.se/UserFiles/Byggplas ... x/2906.jpg

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » tor 23 aug 2007, 06:39

Gasol är valet även för mig. Det är mer effekt, snabbare att koka och steka och är riktigt kul att laga mat på (jämför resturangkök som ju ofta har gas...)

Angående kyl så har vi denna sommar fått klara oss utan kyl. Då tror ni kanske att vi bara har ätit konserver, eller åkt in till lanthandeln varje dag, men så är det inte. Det finns mycket "färsk" mat som klarar sig 3-4 dagar i ett kylt utrymme. Exempel:

- Bacon i strimmor, vakuumpackad
- Kassler, vakuumpackad
- Ägg
- Grillkorv i plastpack klarar sig åtminståne 1-2 dagar

Sen går det faktiskt att laga till goda grytor mm genom att använda en bas av konserver, samt lök, sparris på burk, majs på burk, svamp på burk osv. Blir inte dumt alls.
Så utan kyl har vi klarat oss hur bra som helst genom att bara handla ca var 3-4:e dag och ätit "färskt" hela tiden.

Det har gått så bra så vi (både jag och frugan) börjat fundera på om det verkligen är nödvändigt att sätta in den där strömslukande kylen när man nu bygger om köket.... Kanske så förbereder vi bara för ett kylt utrymme i nuläget.

Hälsningar
Tommy

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 23 aug 2007, 06:54

Med sådan beslag som Swe54 visade kan man stuva undan "klaffbordet". Kan säkert vara käckt i en litet mindre båt. Man kan ju (mot kostnaden för ett set extra beslag) sätta hyllan/bordet på mer än ett ställe så får man ytterligare användning av det. Med vanliga gångjärn och ett stöd på skottet bygger ett klaffbord minst 7-10 cm, och är det då minsta trångt från början...

Det finns ju gränser för hur mycket man kan fylla en litet mindre båt med "uppfinningar", men är man ändå inne på "bra kök" så har jag (och andra) också haft stor glädje av en dubbel diskho sedan en sådan blivit insatt. Man behöver inte två lika stora hoar, utan det praktiska är när man sköljer och diskar - då kan man hälla av utan besvär och slipper springa/gå/huka genom ruffen för att pytsa sloppet i sjön.

Dagens I-landsproblem? :-)
Anders S

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 23 aug 2007, 06:58

Och, gitter man inte jobba så hårt i köket:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sluring
Anders S

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » tor 23 aug 2007, 07:01

Appropå disk, så diskar jag (ja det är jag som åker på disken..) alltid ute i sittbrunnen med en balja. Det är så oerhört mycket mer bekvämt än att stå och tränga sig inne i båten när man har ett ganska litet kök. Dessutom ser man ju omgivningen under tiden.
Detta gör jag även i trånga gästhamnar...

Undrar varför man så sällan ser folk diska ute i sittbrunnen? Det är mest på båtar upp till folkbåtens storlek man ser det. Men även på en 70-tals 30-fotare så är det bevisligen bekämare än att stå hukad nere vid diskhon som dessutom ofta sitter en bit in under bridgedäck.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 23 aug 2007, 07:31

Tommy skrev:Appropå disk, så diskar jag (ja det är jag som åker på disken..) alltid ute i sittbrunnen med en balja.
Kan det vara någon "skämsfaktor" som spelar in? Min båt är dock rymlig nog för att disken skall skötas bekvämare inombords. På samma tema; är båten såpass liten att en spis med ugn blir löjlig, så finns det ett plusvärde extra för sprit/fotogenköket: det är lätt att göra ett portabelt pentry som man också kan lyfta ut i brunnen. Kök är dock känsliga för blåst, mer så än disk.

Diskbaljor i plast kan man ha stor nytta av även i litet större båtar - perfekta att samla disk i, och oslagbara (om de är rena...) att ha som serveringsbricka i sjögång. Bara att servera kaffe och mackor kan bli söligt ibland...
Anders S

Lars J
Platinamedlem

Inlägg av Lars J » tor 23 aug 2007, 07:43

Ett litet påpekande bara.
Restauranger gillar väl inte gas för att det är gas , utan för att det är lättreglerat? Och det gäller ju även sprit, diesel, fotogen,... Dvs det mesta som används i båt, om man inte väljer en sån där spis gjutjärnsplattor.
/Lars J

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » tor 23 aug 2007, 07:47

Anders S skrev:Kan det vara någon "skämsfaktor" som spelar in? Min båt är dock rymlig nog för att disken skall skötas bekvämare inombords.
Så kan jag också tro ibland, Anders. Men det blir ju lite fånigt för alla vet ju hur köket på en Scampi eller Shipman ser ut, och då föredrar iallafall jag att diska ute i det fria och undvika ryggskott :D Man ska upp rätt rejält i storlek för att köksdisk inombords ska slå sittbrunnsdisk i det fria vad gäller snabbhet och bekvämlighet.

Här är vår snikmetod:
1. På kvällen, lägg bara sköljd kvällsdisk i diskbaljan med vatten och diskmedel
2. Diska på morgonen, allt smuts är nu helt upplöst så det är busenkelt
3. Skölj en gång i sjövatten i samma balja
4. Skölj en gång i några liter färskvatten i samma balja
(obs: bör diskas på kvällen om man misstänker att natthamnen är det minsta osäker).

/Tommy

barba
Platinamedlem

Inlägg av barba » tor 23 aug 2007, 07:47

Vi har fotogenkök, tycker det kombinerar det bästa av sprit- och gasol.

Lika mycket effekt som i gasol, lika enkelt att ställa värmen på som gasol och lika kompakt som ett spritkök. En rostfri plåtlåda i ruffen bara.

Enda nackdelen är förstås ritualen som krävs för att tända det, men man vänjer sig snabbt. Ja, och det kan vara svårt att få tag på ett, hittade ett Optimus 55/155 efter mycket letande och en låda med reservdelar.

Jag släpar tom. med mig fotogenköket till stugan, mycket enklare och effektivare än vedspisen som finns där.
~~~~~_/)~~~

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tor 23 aug 2007, 08:55

Tommy skrev:
Här är vår snikmetod:
1. På kvällen, lägg bara sköljd kvällsdisk i diskbaljan med vatten och diskmedel
2. Diska på morgonen, allt smuts är nu helt upplöst så det är busenkelt
3. Skölj en gång i sjövatten i samma balja
4. Skölj en gång i några liter färskvatten i samma balja
(obs: bör diskas på kvällen om man misstänker att natthamnen är det minsta osäker).

/Tommy
Jag har en variant på metoden om man nu får mycket och kladdig disk.

Hink eller balja med ljummet-varmt vatten, en dos maskindiskmedel.
Man behöver inte ens en diskborste, bara att skölja av någon timme senare och rent blir det...
Använder metoden hemma med ibland nrä det blir mycket disk.

Annars diskar jag "som vanligt", har en soldusch som jag tar "varmvatten" ifrån..

Har heller ingen riktigt kyl utan kör med eldriven kylbox kompletterad med klampar. Köper man en del frysta varor så håller dom ett par dagar, det är viktigt att alltid se till att boxen är full då håller kylan längre. Har en sk "power manager" som styr strömuttaget till kylen så den går på halv effekt när man inte har landström och kan ladda batteriet.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » tor 23 aug 2007, 09:04

Lars J skrev:Ett litet påpekande bara.
Restauranger gillar väl inte gas för att det är gas , utan för att det är lättreglerat?
Just precis. Så är det. Det är snabbare response, både när man drar av och drar på.

Och i mitt andra hemland Japan är det inte en människa som använder elspisar. Där är det alltid gas som gäller, även hemma. Mycket enklare att fräsa upp mat med en gasspis.

/Tommy

Skriv svar