Vinterförvaring utan press?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Roy

Vinterförvaring utan press?

Inlägg av Roy » tis 21 sep 2004, 01:26

Hej!
Hade inte tänkt att göra det men har funderat och är nyfiken på vad som egentligen skulle hända om man inte skyddade sin båt med pressenning under vintermånaderna? Vad skulle ta skada och hur mycket, eller blir det bara grövre vårrengöring? Har sett båtar på min klubb som inte varit skyddade och som ser fina och fräscha ut på våren.
Uv-strålningen är ju desstom svag på vintern här i Sverige.
Roy

Topa

Inlägg av Topa » tis 21 sep 2004, 06:44

Det värsta som kan hända sker inne i båten på våren när solen värmer upp all under vintern samlad fukt. Mögel blir resultatet.
Det bästa är alltså en täckt båt med allt så mycket öppet som möjligt.
Se bara till att ev kondensvatten från pressenningen inte kan droppa ner i ruffen

Jens K

Inlägg av Jens K » tis 21 sep 2004, 13:31

Det enda jag skulle vara rädd för är att vatten samlas i sittbrunnen (kan ske även om du har självläns, lite löv och skit täpper lätt till). Sedan fryser det hela till is på vintern. Däremot skulle jag gott kunna tänka mig att endast täcka sittbrunnen. Resten klarar sig nog alldeles utmärkt.

Fribbe

Inlägg av Fribbe » tis 21 sep 2004, 20:48

Det beror nog lite på. Har du mycket trä på båten så tar väl det lite stryk med följd att du får lacka om oftare. Plasten i sig tar nog ingen större skada.
Personligen så vill jag inte ha min båt under ett snötäcke hela vintern med tanke på hur fukt kan krypa in under luckor och beslag etc. Isen och snön gör ju att fukten kan komma in och samlas på sådana ställen där vanligt rinnande vatten rinner av.
Om du har dräneringsslangar från däck eller liknande så bör väl dessa proppas för att undvika frostsprängning. På samma sätt så bör väl sittbrunnen skyddas från att bli full med is.

Eventuellt så kanske den ökade exponeringen för väder och vind kan slita på sikt. I bilavgaser finns ju svavel (S) och när det blandar sig med vatten (H2O) i molnen så bildar det bland annat svavelsyra (H2SO4) som faller ner och blir liggande på båten under månader. Jag har inga som helst belägg för att det skulle bli sådana koncentrationer att det skulle skada båten men det är ju en tanke. Föroreningar och liknande blir ju liggande på ett helt annat sätt på vintern jämfört med sommaren.

Om man ser till att snön inte kan hamna där den inte ska vara och inte har något emot en lite grövre vårputsning och lite mer lackning så borde båten, bortsett från min icke vetenskapliga tankevandring, inte ta någon större skada.

Gösta

Inlägg av Gösta » ons 22 sep 2004, 07:22

Hej!!

En risk till med att ha båten utan täckning är att vatten kan tränga in i småsprickor i gelcoaten på däck o överbyggnad o sedan frysa och spräcka sönder ytskiktet. Särskilt om du har en lite äldre båt får du nästan alltid små sprickor i ytan runt t. ex. röstjärn.

MVH, G.

jag skulle täcka båten!

täckning

Inlägg av jag skulle täcka båten! » fre 24 sep 2004, 08:50

båten blir grymt skitig av att stå utan täckning. Du får polera 1 vecka för att få bort allt svart nedfall.

Skriv svar