Båt-toalett

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Andreas

Båt-toalett

Inlägg av Andreas » mån 16 aug 2004, 17:23

Hej!
Vilken är den bästa båttoan som finns att få tag på? Den handpumptoan som finns ombord nu har inte annat än krånglat. Tänker byta toalett till nästa sommar.
Tacksam för tips om vad jag skall välja!

Användarvisningsbild
Edward
Guldmedlem

Inlägg av Edward » tis 17 aug 2004, 08:03

Vi använder oss av en porta potti och det har fungerat utan problem. 8)

Glad_seglare
Platinamedlem

Inlägg av Glad_seglare » tis 17 aug 2004, 11:25

Hej

Håller med om att Porta Potti fungerar jättebra. Jag använder kemikalier av samma märke Thetford tror jag de heter som levererar PortaPottisystemet. Ingen lukt från toan. Lite lukt från kemikalieflaskorna fast de kan man ha i ett yttre suvfack och då känner man inget om man inte luktar väldigt nära.
Glad Seglare

Andreas

toalett

Inlägg av Andreas » tis 17 aug 2004, 12:28

Tack för tipsen men jag var mer ute efter vilken (vilket märke) som är bäst (läcker minst och som är lätt att pumpa) då jag vill använda den befintliga rostfria septitanken som redan finns i båten.
Det kan vara värt att betala mer för en toa om man vet att risken för otrevliga läckor och stopp blir minimal!
/Andreas

Krille

Inlägg av Krille » tis 17 aug 2004, 18:33

hej, jag köpte en RM69 SEALOCK på Seasea den är helt outstanding har inte haft några problem alls. visserligen har jag ingen septitank, men jag kan start rekomendera den. finns på www.seasea.nu

Philip
Silvermedlem

Inlägg av Philip » tis 17 aug 2004, 19:33

Den bästa båttoan som finns att få tag på är Blakes Victory. Men den kostar massor. Se
http://www.blakes-lavac-taylors.co.uk/b ... ictory.htm
Men jag köpt en el-toa från Biltema för tre år sen, funkar perfekt.
Philip

Tobbe
Guldmedlem

Inlägg av Tobbe » ons 18 aug 2004, 08:40

Har elektrisk toalett med knivar i pumpen, funger överlägset bäst jämfört mot traditionella handpumpar som bara läcker och sätter igen sig..

MVH

Gasten

Toa- ballast

Inlägg av Gasten » tor 26 aug 2004, 15:19

Släng ut toan så tjänar vi några kilo inför nästa Tjörnrunt :D

/Pelle Svarslös

Tanktömningsproblem

Inlägg av /Pelle Svarslös » fre 27 aug 2004, 17:14

Hej,
Vi har drabbats av ett lite oväntat toaproblem i vår Maxi Magic.
Septitanken töms via självfall när man öppnar kranen nere vid skrovgenomföringen.

Nu har vredet helt plötsligt fastnat i stängt läge. Det sitter som berget, omöjligt att rubba. Vad kan ha hänt? Det var bara fyra dagar sedan tanken tömdes senast.

Jag gissar att det är samma typ av \"tömningsvred\" som i alla Maxi-båtar från 80-talet...

Gäst

Inlägg av Gäst » mån 15 nov 2004, 17:46

:lol: Efter många goda råd har jag bestämt mig för att installera en toalett av typen RARITAN PH II (3950:-hos viking i Göteborg). Har hört att denna toalett har används i 20år utan problem av fritidsbåtsägare.

asdsj
Platinamedlem

Handpump

Inlägg av asdsj » sön 28 nov 2004, 17:16

Min erfarenhet är att vanliga handpumpade toaletter fungerar alldeles utmärkt, Lättskötta och har ett rimligt pris.
Jag har också haft en Raritan i min förra båt. Fungerade alldeles utmärkt.

Magnus :-)

Missa inte att byta slangar!

Inlägg av Magnus :-) » ons 01 dec 2004, 17:31

Hej!

Bytte toan i sommras för att få bort gammal unken lukt!
Vi fick det inte riktigt bra innan dess att vi hade bytt alla slangar och även pumpen till septitanken! Lite kostnader och jobb men det var det värt!
Så missa inte att byta slangarna!!!!

// Magnus

Mibec

Ang lukt.

Inlägg av Mibec » fre 24 dec 2004, 17:15

Hej på er alla glada segare :)
Ville bara säga en sak om att installera en toa...tänk på att den mesta lukten som känns kommer från slangen...så tänk på att andvända santitetsslang :)
Och var försiktig med slangen så den inte skadas...brrr...

Skriv svar