Båt-toalett
-
Andreas
Båt-toalett
Hej!
Vilken är den bästa båttoan som finns att få tag på? Den handpumptoan som finns ombord nu har inte annat än krånglat. Tänker byta toalett till nästa sommar.
Tacksam för tips om vad jag skall välja!
Vilken är den bästa båttoan som finns att få tag på? Den handpumptoan som finns ombord nu har inte annat än krånglat. Tänker byta toalett till nästa sommar.
Tacksam för tips om vad jag skall välja!
-
Glad_seglare
- Platinamedlem
Hej
Håller med om att Porta Potti fungerar jättebra. Jag använder kemikalier av samma märke Thetford tror jag de heter som levererar PortaPottisystemet. Ingen lukt från toan. Lite lukt från kemikalieflaskorna fast de kan man ha i ett yttre suvfack och då känner man inget om man inte luktar väldigt nära.
Håller med om att Porta Potti fungerar jättebra. Jag använder kemikalier av samma märke Thetford tror jag de heter som levererar PortaPottisystemet. Ingen lukt från toan. Lite lukt från kemikalieflaskorna fast de kan man ha i ett yttre suvfack och då känner man inget om man inte luktar väldigt nära.
Glad Seglare
-
Andreas
toalett
Tack för tipsen men jag var mer ute efter vilken (vilket märke) som är bäst (läcker minst och som är lätt att pumpa) då jag vill använda den befintliga rostfria septitanken som redan finns i båten.
Det kan vara värt att betala mer för en toa om man vet att risken för otrevliga läckor och stopp blir minimal!
/Andreas
Det kan vara värt att betala mer för en toa om man vet att risken för otrevliga läckor och stopp blir minimal!
/Andreas
-
Krille
hej, jag köpte en RM69 SEALOCK på Seasea den är helt outstanding har inte haft några problem alls. visserligen har jag ingen septitank, men jag kan start rekomendera den. finns på www.seasea.nu
Den bästa båttoan som finns att få tag på är Blakes Victory. Men den kostar massor. Se
http://www.blakes-lavac-taylors.co.uk/b ... ictory.htm
Men jag köpt en el-toa från Biltema för tre år sen, funkar perfekt.
http://www.blakes-lavac-taylors.co.uk/b ... ictory.htm
Men jag köpt en el-toa från Biltema för tre år sen, funkar perfekt.
Philip
-
/Pelle Svarslös
Tanktömningsproblem
Hej,
Vi har drabbats av ett lite oväntat toaproblem i vår Maxi Magic.
Septitanken töms via självfall när man öppnar kranen nere vid skrovgenomföringen.
Nu har vredet helt plötsligt fastnat i stängt läge. Det sitter som berget, omöjligt att rubba. Vad kan ha hänt? Det var bara fyra dagar sedan tanken tömdes senast.
Jag gissar att det är samma typ av \"tömningsvred\" som i alla Maxi-båtar från 80-talet...
Vi har drabbats av ett lite oväntat toaproblem i vår Maxi Magic.
Septitanken töms via självfall när man öppnar kranen nere vid skrovgenomföringen.
Nu har vredet helt plötsligt fastnat i stängt läge. Det sitter som berget, omöjligt att rubba. Vad kan ha hänt? Det var bara fyra dagar sedan tanken tömdes senast.
Jag gissar att det är samma typ av \"tömningsvred\" som i alla Maxi-båtar från 80-talet...
-
Gäst
-
Magnus :-)
Missa inte att byta slangar!
Hej!
Bytte toan i sommras för att få bort gammal unken lukt!
Vi fick det inte riktigt bra innan dess att vi hade bytt alla slangar och även pumpen till septitanken! Lite kostnader och jobb men det var det värt!
Så missa inte att byta slangarna!!!!
// Magnus
Bytte toan i sommras för att få bort gammal unken lukt!
Vi fick det inte riktigt bra innan dess att vi hade bytt alla slangar och även pumpen till septitanken! Lite kostnader och jobb men det var det värt!
Så missa inte att byta slangarna!!!!
// Magnus