MD5 som \"knäar\"

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
ladrik
Rookie

MD5 som \"knäar\"

Inlägg av ladrik » mån 16 aug 2004, 08:59

Jag har en MD5 med segelbåtsdrev på en Fenix årsmodell -81.
Motorn \"knäar\" dvs går ner i varv och återgår till inställt varv efter, allt från någon sekund upptill 25-30sek, vanligast ett par sek. Vid ett par till-fällen i år har den också stannat. Fenomenet har jag haft några år och jag har gjort följande:
- bränsletanken rengjord
- alla slangar och brickor är bytta
- båda bränslefilterna bytta (ett vattenavskiljande)
- bränslereturledningen återledd till tanken
- elektrisk bränslepump installerad
- nytt bränslerör installerad i tanken
- spridaren är kollad utan anmärkning
Avgaserna är ljusa och syns knappt. Jag har tagit av motorhuven för att motorn ska få mer luft. Motorn kan gå utan anmärkning upp till 2,5tim. Felet uppstår lättare vid högre varv, tror jag. Högtryckspumpen har jag inte gjort något åt. Kan felet ligga i den och i så fall hur?

Kalsipper

Inlägg av Kalsipper » mån 30 aug 2004, 10:43

Vi hade liknande problem i vår 77:a med MD5:a i. Det berodde på luft i \"spridarpumpen\". Vissa modeller (inkl. vår) har en luftningsskruv på insprutningspumpen (i ovankant vid utloppet till spridaren om jag ej minns fel) som i vårt fall var svår att finna p.g.a. att den var övermålad med färg.Vår motor betedde sej som din tills jag fick luftat där,sedan dess har den gått som en klocka.

Mvh Kalsipper

ladrik
Rookie

MD5 som \"knäar\"

Inlägg av ladrik » tor 02 sep 2004, 09:06

tack kalsipper för ditt svar.
Jag har nu bytt högtryckspump men problemet kvarstår men endast runt \"marschvarv\". På lägre och högre varv går motorn utan anmärning.
Provkörd mer än två tim. Finns det någon förklaring till det?
ladrik

Skriv svar