Båtkörkort under hösten 2008

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
vickeboy
Guldmedlem

Båtkörkort under hösten 2008

Inlägg av vickeboy » tor 08 mar 2007, 09:08

morg
Diamantmedlem

Bah...

Inlägg av morg » tor 08 mar 2007, 10:11

15-årsgräns och körkortskrav på att segla jolle som seglar upp i >10 knop. Trams!

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tor 08 mar 2007, 10:59

Det var väl ändå bara en tidsfråga...

LinusA
Platinamedlem

Re: Bah...

Inlägg av LinusA » tor 08 mar 2007, 20:37

morg skrev:15-årsgräns och körkortskrav på att segla jolle som seglar upp i >10 knop. Trams!
Det vora väldigt naivt att inte ha några övriga kriterier än längd och hastighet för körkortskrav. De lär väl specificera lite mer. :wink:

omega
Diamantmedlem

Inlägg av omega » sön 11 mar 2007, 08:58

blir vanliga segelbåtar som o snipor som gör 6-8 knop utanför dessa regler? verkar inte helt genomtänkt
//Johan

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » sön 11 mar 2007, 10:45

Det var väl en gräns på 7 meter med.

Användarvisningsbild
fribbe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av fribbe » sön 11 mar 2007, 10:53

omega skrev:blir vanliga segelbåtar som o snipor som gör 6-8 knop utanför dessa regler? verkar inte helt genomtänkt
//Johan
Allt över 7 meter oavsett hastighet blir det körkortskrav på dvs. alla segelbåter över 23-24 fot.

Från e24:
"Båtkörkortet ska finnas i två olika­ typer, kommer utredningen att föreslå. Dels införs ett körkort för båtar som är 7 meter långa och/eller går fortare än 10 knop."

Jag tycker inte att det är något fel med att kräva körkort på sjön. Ska bli spännande att se vilka kunskapskrav som kommer gälla. Det vore ju praktiskt om de tog förarbeviset och förvandlade det till körkort rakt av och lägger till Manöverintyg för högfartsbåt enligt NFBs intygsbok för båtar över 25 knop.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » sön 11 mar 2007, 13:28

Jag förstår inte riktigt det negativa med att ha ett \"båtkörkort\". Känns helt rimligt, och jag tror inte att någon på det här forumet kommer att ha några som helst problem med att erhålla kortet.

Förhoppningsvis blir det ett litet hinder på vägen för \"bratsen\" att låna pappas snabba dyra motorbåt och tokköra på natten. Eller?

Hn /
Tommy

Kjelle
Diamantmedlem

Inlägg av Kjelle » sön 11 mar 2007, 16:50

Instämmer med Tommy. Allt emellanåt läser man ilskna inlägg där folk har spillt kaffe på sig pga svall, allmänt om fartdårar i trånga vatten osv.

Den organiserade båtvärlden har väl hela tiden propagerat för utbildning till åtminstone förörintyg. Problemet finns väl i att nå den oorganiserade delen, dvs sommarstugeägare, fitidsfiskare m fl.

Problemet är ligger väl snarast i gränsdragningar. Ska en segelbräda klassas enligt 10 eller 25knop? Ska en båt som har en ekonomisk marschfart på 20 knop men som kan luras upp till 25 med liten besättning, utan last mm klassas enligt den högre regeln. Vem och hur utförs i så fall testet. Ett annat problem är övervakningen. Blir det fler sjöpoliser som ska utföra körkortskontroller. Om ej så torde risken att bli ertappad utan körkort vara liten utefter stora delar av vår kust.

asdsj
Platinamedlem

Inlägg av asdsj » sön 11 mar 2007, 17:08

Finns det någon som tror att ett förarintyg gör en bra båtförare? Någon som tror att marodörerna i sina motorbåtar slutar att nika er elelr välla in vågsvall när ni ligger i vikarna? Finns det någon som tror att man bara efter ett förarintyg klarar av att hantera sin båt när stormen sätter in?
Jag vet flera som har tagit ett förarintyg, men jag skulle aldrig låta dem köra min båt.
Förarintyg är som att få köra bil om man enbart klarar teoriprovet.

Antingen så låter man det vara som det är eller så sätter man krav på rejäl utbildning med både teori och praktik.

Stefan

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » sön 11 mar 2007, 17:34

asdsj skrev:Finns det någon som tror att ett förarintyg gör en bra båtförare? Någon som tror att marodörerna i sina motorbåtar slutar att nika er elelr välla in vågsvall när ni ligger i vikarna? Finns det någon som tror att man bara efter ett förarintyg klarar av att hantera sin båt när stormen sätter in?
Bara för att en åtgärd inte kan lösa alla problem, så betyder det väl inte att den är sämre än ingenting alls? Det är en typ av argumentation som jag inte riktigt förstår mig på.

Ju mer omfattande en obligatorisk utbildning blir, desto större motstånd kommer man att stöta på av den anledningen. Så det handlar om att hitta en rimlig balans mellan vad det ger, och kostnaden/motståndet mot det.

Jag har sett en hel del typer ute på sjön (både segel- och motorbåt) som definitivt skulle flerdubbla sin kompetens bara genom ett par kvällars teori. Att en del föräkringsbolag erbjuder sänkt premie för att man har förarbevis, samt att en del uthyrarfirmor kräver att man ska ha det för att hyra deras båtar, är väl också ett bevis för att det ger något.

Hn /
Tommy

Kjelle
Diamantmedlem

Inlägg av Kjelle » sön 11 mar 2007, 18:44

Ett förarintyg leder inte till att man klara en storm. Däremot kan man kanske bidringas kunskap om fundamentala delar om väjningsregler, hänsyn mm. Om man desutom kan få in något om ansvar, navigation mm är lite mer vunnet. Självklart är en mer omfattande (obligatorisk) utbildningen bättre än en dålig - under förutsättning att deltagaren bryr sig om vad som sägs.

Om man kan få hälften av dagens \"busar\" att lugna ner sig så måste det anses vara en stor framgång. Att det skulle vara bättre att inte göra något alls begriper jag inte. De nationella sjösportföreningarna, SBU, SXK, båtklubbarna osv har ju hela tiden tjatat om behovet av utbildning men når antagligen bara en liten del av båtförarna.

Det ska finnas nära 1 miljon fritidsbåtar i Sverige. Jag vet inte hur många föraintyg som utfärdats men antagligen långt färre - någon som vet

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » sön 11 mar 2007, 18:50

Jo, all inbillning är bra, flåt.... utbildning.

Det är både rätt och riktigt, det vi ska passa oss för är ett register.
Det kommer för eller senare alltid att användas för en båtskatt.
Idag kanske många politiker säger nej, men imorgon...... :wink:
Calle

Se gla ut

Skriv svar