Genoa problem på kryss

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Peter N

Genoa problem på kryss

Inlägg av Peter N » mån 09 aug 2004, 08:17

Hallo!

Är ute efter bra tips för att hjälpa genoan att gå över mjukt vid slagning mot vinden, på kryss?
Ska man hålla emot några sekunder eller släppa allt redan tidigt?
Ska man ta in snabbt från den nya sidan eller ta in mjukt?
Genoan fastnar ofta i babystaget, eller rullar in sig där, skotet fastnar i vanten, mm andra irriterande och påfrestande moment...

Tack på förhand, mvh

Peterl

Kalle

Svårt att säga

Inlägg av Kalle » mån 09 aug 2004, 08:26

Hur du ska göra för att slippa problem är svårt att säga.

Normalt skall genuan, och fock, släppas den millisekund som trycket helt försvinner, alltså strax innan det blir back i genuan.

Detta är i normalfallet.

Per

Genua

Inlägg av Per » mån 09 aug 2004, 11:54

Jag är absolut ingen expert, men ska man ta över genuan \"skonsamt\" (d.v.s. det inte är alltför bråttom och man prioriterar livslängd före prestanda...) så kan man låta båten överstyra lite efter slaget. Då kommer vinden att föra över seglet och man behöver bara hjälpa till lite med skoten. När den har kommit över styr man tillbaka till den önskade kursen (det handlar alltså inte om några enorma roderutslag, men det märker man).

Hur bra det fungerar beror naturligtvis på båttyp och storlek på genuan, men jag upplever det som att den då går mycket skonsammare förbi stagen.

Peter N

Genoa problem på kryss

Inlägg av Peter N » mån 09 aug 2004, 12:09

Tack, det är precis vad jag är ute efter. Att falla av lite för mycket efter slaget spelar ingen roll, bara jag slipper se hur seglet sliter sig förbi alla \"hinder\", och till och med fastnar ibland! Jag provar nästa gång. Det låter logiskt, vinden hjälper till mycket bättre om man inte är så nära vindögat.

Stort tack igen, mvh, Peter

Robin

Kryssa med genua

Inlägg av Robin » fre 13 aug 2004, 09:42

Läste i ett nummer av segling att man kan sätta ett block vid förstaget, och genom det dra en chockcord(elastisk lina), fäst ena änden i skothornet och dra den andra bak til sittbrunnen och lägg fast i ett cleat. Sen när man kryssar så spänner man upp tampen så hårt att den precis inte hindrar skotningen nämnvärt. I ett slag så kommer tampen att dra ihop sig och då dra seglet framåt, då kommer det lättare runt i vändningarna. På lite öppnare bogar får man ju slacka av tampen, annars kommer ju seglet att säcka ihop sig.
Har själv inte testat det än, seglar inte med genua själv på den här båten ja har nu.

Orvar

Om snabba slag

Inlägg av Orvar » sön 15 aug 2004, 18:18

Nu vet jag inte vad du har för båt eller rigg men behöver du verkligen babystaget? Det är ju mest till för att masten inte ska pumpa vid havssjö.
Lite krökning av masten kan man också fixa med ett sådant. Ta bort det om du inte ofta seglar på öppna havet, eller ha det löstagbart om du ibland behöver staget.

Skriv svar