1:a segelbåten?
-
OP
1:a segelbåten?
hade tänkt att köpa min första riktiga segelbåt. Har seglat en hel del jollar tidgare och anser mig behärska seglig bra.
Har blivit tipsad om stortrissen men tycker den verkar för liten och för tråkig.
Jag vill alltså ha en bra seglare med plats för så många som möjligt, samtidigt som den helst skall vara så billig som möjligt....några tisps?
Har blivit tipsad om stortrissen men tycker den verkar för liten och för tråkig.
Jag vill alltså ha en bra seglare med plats för så många som möjligt, samtidigt som den helst skall vara så billig som möjligt....några tisps?
-
Thomas
Furioso kanske?
Jag köpte en Furioso i våras. Det är en ganska pigg båt att segla även om den inte är blixtsnabb så är det mycket seglingskänsla i den då den bara väger 1600 kg. Du har 4 rejäla kojer & pentry men inte så mycket mer. Det finns båtar utannonserade i nuläget för 30-35.000:-. Mycket båt för pengarna om den är i hyffsat skick. Kolla på Sailguides båtfakta.
MVH
Thomas
MVH
Thomas
-
Midget-man
En ultimat första båt är klart Magnifik Midget.. En mycket respekterad båt i äldre segelkretsar, Magnifiken seglar mycket bra för storleken är lättsam och främst av allt den har formerna av en riktig segelbåt vilket många mindre båtar saknar som tex stortriss. Magnifiken mäter 7m(24fot) och priset idag ligger mellan 15-30.000:-. Båten har allt du behöver vatten system,pentry,4 kojpl.,portapotti,garderob och andra goda stuvutrymmen.

-
Thomas
OK
Men nu är det ju viss skillnad mellan 0,95 i LYS & 1,01.
Dessutom är det en helt annan seglingskänsla i Furioson, jo jag har seglat båda & upplevde Magnifik Midget som en riktig trögbock med sävliga seglingsegenskaper. Den känndes snarare långsammare än vad den var. Furioson är tvärtom med sin extremt fina balans & överdimensionerade rigg så är hon riktigt jollelik, dock saknar hon vattenlinje för att bli riktigt snabb.
MVH
Thomas
Dessutom är det en helt annan seglingskänsla i Furioson, jo jag har seglat båda & upplevde Magnifik Midget som en riktig trögbock med sävliga seglingsegenskaper. Den känndes snarare långsammare än vad den var. Furioson är tvärtom med sin extremt fina balans & överdimensionerade rigg så är hon riktigt jollelik, dock saknar hon vattenlinje för att bli riktigt snabb.
MVH
Thomas
-
ole
första båt
Beror på hur du vill segla. Finns ju et otall olika.
Med en Banner 28 Racer seglar du som fan.
Lycka till
Med en Banner 28 Racer seglar du som fan.
Lycka till
-
Kalle
1:a båt
Nu har du inte nämnt någonting om budget iofs.
Men så här resonerar jag.
Köper du en stortriss får du lägga 15-20´.
En Midget 25-30.
Detta är ju enbart den initiala kapitalkostnaden. Denna är i sammanhanget ganska underordnad då alla andra kostnader med ditt båtägande är i princip de samma oberoende av båt! Jag förutsätter nu att vi pratar båt max 75´ med de storlekar detta innebär.
De stora kostnaderna för en sådan billig båt är inte pengarna du betalar i början, utan färger, försäkring, båtplats upptagning etc.
Har du allt detta gratis finns anledning att köpa nåt riktigt billigt.
Har du inte det kan du lika gärna titta på något lite större, dyrare och trevligare. (Ett inblanco lån på 50´ får man till ca 6% ränta, detta ger 3000kr per år. )
Gillar du att segla men ändå ha det bekvämt (någorlunda) så rekommenderar jag H-båt (ganska trång) eller ännu bättre Comfort 26.
Båda dessa kan du få för runt 50´, och båda seglar med ett lys på 1.07
Alltså i en liten annan division än Furiosa och Midget.
(Att båda Comforten och framförallt H-båten är vackra gör ju inte saken sämre!)
Kolla mer på www.comfort26.se
och
http://www.segling.nakterhuset.se/99_08/comf26.asp
http://www.segling.nakterhuset.se/98_07/h-bat.asp
Men så här resonerar jag.
Köper du en stortriss får du lägga 15-20´.
En Midget 25-30.
Detta är ju enbart den initiala kapitalkostnaden. Denna är i sammanhanget ganska underordnad då alla andra kostnader med ditt båtägande är i princip de samma oberoende av båt! Jag förutsätter nu att vi pratar båt max 75´ med de storlekar detta innebär.
De stora kostnaderna för en sådan billig båt är inte pengarna du betalar i början, utan färger, försäkring, båtplats upptagning etc.
Har du allt detta gratis finns anledning att köpa nåt riktigt billigt.
Har du inte det kan du lika gärna titta på något lite större, dyrare och trevligare. (Ett inblanco lån på 50´ får man till ca 6% ränta, detta ger 3000kr per år. )
Gillar du att segla men ändå ha det bekvämt (någorlunda) så rekommenderar jag H-båt (ganska trång) eller ännu bättre Comfort 26.
Båda dessa kan du få för runt 50´, och båda seglar med ett lys på 1.07
Alltså i en liten annan division än Furiosa och Midget.
(Att båda Comforten och framförallt H-båten är vackra gör ju inte saken sämre!)
Kolla mer på www.comfort26.se
och
http://www.segling.nakterhuset.se/99_08/comf26.asp
http://www.segling.nakterhuset.se/98_07/h-bat.asp
-
Seglaren
alternativ
Satsa på Norlinbåt....seglar bra, är hyfsat vackra, bra andrahandsvärde, inge stora konstruktionsfel. Nedan några förslag beroende på kassa och storlek.
1.
Triss Norlin (minst, billigast)
2.
Monark 700 (mycket hög kvalitet på plast)
3.
Albin Express (uppseglat lys-tal)
4.
Albin 78 (vettiga utrtymmen, litet dyrare)
Lycka till
1.
Triss Norlin (minst, billigast)
2.
Monark 700 (mycket hög kvalitet på plast)
3.
Albin Express (uppseglat lys-tal)
4.
Albin 78 (vettiga utrtymmen, litet dyrare)
Lycka till
Du kanske skulle prova en Norina.
Lättseglad,snabb på undanvind,hyfsat rymlig och framför allt billig.
Finns med under båtmodeller har på sailguiden.
jag har en du kan få köpa billigt,har inte tid(10 000:-)
Har sett priser kring 25 000:- men det är lite pyssel med den här.
(Bör målas om bla.)Båten finns i Västerås.
skicka ett mail om du är intresserad till :
michael.granstrom@home.se
eller slå en signal 0730 836570
Lättseglad,snabb på undanvind,hyfsat rymlig och framför allt billig.
Finns med under båtmodeller har på sailguiden.
jag har en du kan få köpa billigt,har inte tid(10 000:-)
Har sett priser kring 25 000:- men det är lite pyssel med den här.
(Bör målas om bla.)Båten finns i Västerås.
skicka ett mail om du är intresserad till :
michael.granstrom@home.se
eller slå en signal 0730 836570
-
1:a segelbåten
1:a segelbåten
Hej!
Jag skulle rekomendera Bellona 23. Det har varit min första båt och jag är väldigt nöjd med både dess komfort och seglingsegenskaper. prisklass ca 40 tkr.
// Johnny
Jag skulle rekomendera Bellona 23. Det har varit min första båt och jag är väldigt nöjd med både dess komfort och seglingsegenskaper. prisklass ca 40 tkr.
// Johnny
Folkbåt
Gör som så många andra inbitna seglare. Börja med en folkbåt. Mycket båt för pengarna ca 25.000.
Alla som jag vet som har haft en folkbåt minns den med glädje och saknad. En härlig seglare där man känner närhet till sjön.
En lättseglad båt i alla väder.
Visst är en byggd i trä, men en båt i denna storleken är mycket lättskött.
Alla som jag vet som har haft en folkbåt minns den med glädje och saknad. En härlig seglare där man känner närhet till sjön.
En lättseglad båt i alla väder.
Visst är en byggd i trä, men en båt i denna storleken är mycket lättskött.
- Chardonnay
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Hej ja detta har diskuterats, med en budget till en stortriss & lite till kan man få Ohlson 22 (ibland för under 20´)lys 0,99 mycket trevlig. Becker 22 lys 0,89 Arabesque23 0,96 (finns en på batnet för 25000)Seacat lys 0,92 och för lite pengar till en Johnson 23 med lys 0,99
men det viktigaste för en första båt är skicket så man kan segla så mycket som möjligt o slipper fixa med båten så lite som möjligt, vi själva hade en underbar maxi 68:a i kanonskick som första båt!
men det viktigaste för en första båt är skicket så man kan segla så mycket som möjligt o slipper fixa med båten så lite som möjligt, vi själva hade en underbar maxi 68:a i kanonskick som första båt!
-
Gäst