Olja i kylvattnet

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Cumulus
Trogen medlem

Olja i kylvattnet

Inlägg av Cumulus » ons 13 sep 2006, 20:38

Hade problem med oljetrycket i min motor. Fick många bra tips här
i sailguid. Har bytt både oljepump, olja samt tryckgivare. Jag är säker på att det ej var något fel på varken tryckgivaren eller olje pumpen. Dock så har ett nytt problem uppstått. Det kommer olja i kylvattet samt avgaserna är mer rikliga än vanligt. Jag vet med mig att jag har fyllt på lite för mycket olja men kunde inte åtgärda detta för jag var tvungen att komma ut på havet. Kan detta vara orsaken till problemet?

//A

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » ons 13 sep 2006, 20:41

Troligtvis är din toplockspackning \"kaputt\"
Calle

Se gla ut

PelleH
Silvermedlem

Inlägg av PelleH » tor 14 sep 2006, 06:36

Jag gissar att du har originalmotorn Yanmar YSM-12, som de flesta andra cumulus. Det vanligaste problemet när man överfyller olja är att motorn rusar upp i varv, eftersom den då förbränner motorolja som sugs in genom vevhusventilationen. Du borde inte få såna här symptom. Jag misstänker trasig topplockspackning eller spricka/rosthål i topppen. För att motorn ska tappa oljetrycket behövs det nog ett ganska stort läckage. Många har haft problem med trycket på de här motorerna p.g.a. fel olja. Enligt Sjöber Marin i Länna ska man bara använda s.k. \"rak\" 30-olja, d.v.s. inte multigrade.
--
Pelle

Skriv svar