behöver tips om Seacourse autopilot

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
sam

behöver tips om Seacourse autopilot

Inlägg av sam » tor 01 jul 2004, 01:06

Hej!
Har ingen erfarenhet av autopiloter sen tidigare.
Fick tag i en gammal autopilot som heter Seacourse (inte mini modellen) utan den stora starka, med separat kompassdel. Från sent sjuttiotal. Tillverkad av Electronic Laboratories Ltd, i England. Allt är i prima skick men jag märkte att sensorn/kompassen inte svarade riktigt på mina handrörelser då jag testade den i köket. Jag öppnade den, läste manualen. Det är en fotocellmekanism som aktiverar huvudenheten. Studerade kompass/fotocellmekanismen och upptäckte att den inte ville vrida sig mot rätt kurs (N), bara om man skakade på den. Verkar som om det likt i en vanlig kompass inte finns tillräckligt med \"vätska\" i den så den kan \"flyta runt\" i norrområdet :D som den ska. Det finns en liten skruv och behållare där det ser ut som att det är meningen att man ska fylla på. Nu kommer min fråga; Kan det vara detta som är problemet och i sådana fall vilken typ av vätska ska jag fylla på? Tyckte att det luktade fotogen. Hmmm...????
Det stod till min förvåning ingenting om detta i manualen. Kan jag byta \"kompassvätska\" helt och i sådana fall till vad?
Hemskt tacksam för tips.
Sam

SWERNY
Silvermedlem

Inlägg av SWERNY » tor 01 jul 2004, 16:10

Hej!

Har aldrig testat själv men har hört att det ska vara eller går bra med fotogen.

Mvh Roger N

Chrichan

Inlägg av Chrichan » tor 01 jul 2004, 20:59

Festival lampfotogen funkar bra.

sam

Inlägg av sam » tor 01 jul 2004, 21:38

Tack så mycket för hjälpen!!!

Skriv svar