Båtförslag

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
renis

Båtförslag

Inlägg av renis » tis 18 jul 2006, 13:30

Har bestämt mig för att köpa en större båt till nästa säsong men jag är lite tveksam vilken som passar mig bäst. Vill ha en snabb och relativt ny båt (max 5 år) med högt lystal. Hade tänkt mig att lägga mellan 700-800' på denna båt. Ett krav är att den ska ha rorkult samt inte vara djupare än 1.9m. Har kollat lite på elan 333 men även på dehler 34. Någon som kan rekommendera andra båtar?

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Re: Båtförslag

Inlägg av Håkan » tis 18 jul 2006, 14:55

renis skrev:Har bestämt mig för att köpa en större båt till nästa säsong men jag är lite tveksam vilken som passar mig bäst. Vill ha en snabb och relativt ny båt (max 5 år) med högt lystal. Hade tänkt mig att lägga mellan 700-800' på denna båt. Ett krav är att den ska ha rorkult samt inte vara djupare än 1.9m. Har kollat lite på elan 333 men även på dehler 34. Någon som kan rekommendera andra båtar?
Jag är själv lite sugen på en First.
31.7, 33.7 eller 36.7 det är bara välja efter behov och pengar.

Lycka till /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

renis

Inlägg av renis » ons 19 jul 2006, 10:37

Har också kollat in firstbåtarna men 31.7 eller 33.7 är inte direkt dom vakraste skapelserna. First 36.7 skulle kunna vara något men den är nästa lite väl dyr.

gunnare
Trogen medlem

Inlägg av gunnare » ons 19 jul 2006, 11:47

Farr 40
Arcona 36
X-99
Wasa 360

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » ons 19 jul 2006, 12:07

renis skrev:Har också kollat in firstbåtarna men 31.7 eller 33.7 är inte direkt dom vakraste skapelserna. First 36.7 skulle kunna vara något men den är nästa lite väl dyr.
Vad är en snygg båt?
Skiljer sig en Elan, Dehler från en First?
Görs det några vackra båtar nu?

Skämt åsido :wink:
Jag är svag för båtar typ Scanner, Arcona, Finngulf, Contrast mfl dvs typiska "nordiska" båtar men då hamnar vi i en annan prisklass!

Deremot tycker jag att av de "moderna" båtarna seglar First och X-båtarna väldigt bra. Tänk på att ett högt Lystal inte säger allt på en ny båt!
Lys kommitéen sätter gärna ett högt ingångstal och importören tackar och tar emot detta som säljargument!
Kolla gärna resultat från Tjörn Runt eller Lidingö Runt så kan du se hur de verkligen går.
Just Elan 333 verkar ha svårt att segla upp till sitt Lys. Dehlern verkar rimligare.
Annars är jag svag för X-332 som verkar vara en väldigt trevlig men dyr båt.

Lycka till /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Skriv svar