Bra första båt?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Nicke
Rookie

Bra första båt?

Inlägg av Nicke » fre 07 jul 2006, 17:34

Hej jag är sugen på att köpen en segelbåt och lära mig segla
undrar om ni har några tipps på en bra första båt som rymmer en familj på 4pers

/Nicke

gunnare
Trogen medlem

Inlägg av gunnare » fre 07 jul 2006, 18:00

Det beror ju på hur stor budgeten är.
Storleksklassen kring 26 fot är nog minimum om ni inte är en fakir-familj.
Ett säkert kort är Maxi 77, som går att hitta för kanske 50-60.000. Är budgeten lägre, kan en Albin Viggen vara värd att titta på.
För att kunna ge lite träffsäkrare förslag, behöver man nog, förutom de ekonomiska ramarna, veta lite mer om var och hur du tänkt använda båten, och vilken sorts 'båtmänniska' du tror du är - bekväm semesterseglare, äventyrare, kappseglare....? Handlar det om dagturer, eller tre veckor i sträck på semestern? Står familjen ut med 'campingliv', eller vill man ha bekvämligheter som toalett, kylskåp, ugn och el-apparater av olika slag?

Nicke
Rookie

....

Inlägg av Nicke » fre 07 jul 2006, 22:56

Är nog en semester/nöjes seglare och det blir förmodligen kortare turer med hela familjen iaf.
budgeten är ganska låg
lite bekvämligheter skadar ju dock inte
läst lite om båda båtarna du nämner maxi 77 kan nog vara i dyraste laget
tittat lite på Rock 20 också har du någon åsikt om den?
Och har du några tipps på vad man ska titta extra noga på eller tänka på så att säga när man köper båt?

/Nicke

gunnare
Trogen medlem

Inlägg av gunnare » fre 07 jul 2006, 23:46

Rock 20 har jag ingen aning om.
Om Maxi 77 är i dyraste laget, kanske Maxi 68 kan vara ett alternativ.
En annan robust båt i 'din' prisklass är Ohlson 22, den är trevligare än sitt rykte.
Vill du ha en lite roligare båt för pengarna kan du titta på RJ85, som är ruskigt prisvärda och seglar betydligt bättre än de tidigare nämnda.

peter1904
Guldmedlem

Re: Bra första båt?

Inlägg av peter1904 » lör 08 jul 2006, 14:47

Maxi 68 är mitt tips.

juppe

Inlägg av juppe » lör 08 jul 2006, 15:09

Utan tvekan en maxi 68 om du vill ha en stor båt i liten förpackning och som du kan få för 40 laxar med bra segel!
Bättre förpik än på 77an(större).
Ingen maxibåt är specilet snygg dock är 68 klartsnyggare än 77an och ser faktiskt bulligare o större ut ungefär som en tvilling till Maxi 84.
En maxi 77 med sin smala sprasyhood ser inget rolig ut.
Dock annars rätt likvärdiga även om 68 inte stampar så mycket i sjön som 77an kunde göra.
Haft 4 maxibåtar i storlek från 68 an o uppåt o nu 95an, dock av de tre föregående var jag mest nöjd med 68an.
Köp om du vill börja med en bra instegsbåt som är tämligen lätt att avyttra samt lätt att få tag i ev delar till!
Lycka till

Nicke
Rookie

Vigg?

Inlägg av Nicke » tis 11 jul 2006, 12:42

Vad tycker ni om Albin Vigg den ser trevlig ut någon med synpunkter på den?

Användarvisningsbild
Jenni
Platinamedlem

Inlägg av Jenni » tis 11 jul 2006, 12:49

Hej Nicke!

Kolla in min tråd som jag startade som icke-registrerad, om vad rekommenderar folk....

Det är också frågan om att skaffa första båt - fast jag seglat i över 20 år...

Prisklassen 4-15.000 EUR, stolek ca 24-18 fot. Några saker som gör litet enklare, speciellt om du är med familjen med är toa (kem eller med septi) och kök. Om du har en inombordare, kolla att den inte är antik, om den är havsvattenkyld (o den stått i havsvatten) skall den vara bra \"rassad\". Seglen skall inte heller vara alltför gamla, men det beror ju på hur bra dessa har skötts om.
s/y Mineca - Maxi 77

Användarvisningsbild
Jojje
Platinamedlem

Inlägg av Jojje » tis 11 jul 2006, 12:54

Har seglat ett par år i Viggen. Också med två barn. Väldigt mycket segling för pengarna. Med fräscha segel och lite trim kryssar hon också bra mycket bättre än sitt rykte. Det är dock väldigt mycket genua att dra runt liksom alla mastheadriggade från den perioden.

Hon är välbalanserad och styv och klarar sig fint i dåligt väder.

Helt OK med plats för 4 personer. Stor och rejäl sittbrunn. (Mycket större än i många betydligt större båtar)

Mycket trevligt klassförbund \"Viggenklubben\" som i mångt och mycket inriktar sig på att ta hand om nybörjare på havet. Där får du många råd och tips.
/ Jojje

Skriv svar