12V till dator

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
gorling

12V till dator

Inlägg av gorling » tor 17 jun 2004, 19:53

12V laddar till datorn verkar vara väldigt dyrt (1500kr för en kabel), är det någon som har något annat alternativ? Någon som har en uppfattning om hur länge man kan köra en dator på 1 bilbatteri?

mvh

Gäst

ladda dator?

Inlägg av Gäst » fre 18 jun 2004, 12:54

Vet ej om detta hjälper?

på tex. C.Ohlsson finns en cigg-pluggad konvertor 12V till 13-19V
man kan ställa detta på lämpligt V. i mitt fall 14V en IBM bärbar och den laddar från motorn när jag kör, annars kör den batteriet på datorn.
den har en massa kontakter för olika datorer eller andra förbrukare
ca: 350:-

Bert

Björne

hej

Inlägg av Björne » fre 18 jun 2004, 16:57

Jag har denna:
http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/6450.htm

Rekommenderas varmt!

Björne

hej

Inlägg av Björne » fre 18 jun 2004, 17:01

Sen så om du skall kolla hur länge du kan köra på ett batteri så får du mäta hur många ampere som adaptern slukar.
Dela sedan batteriets Ah(amperetimmar) på antalet ampere den slukar.

Då får du hur många timmar man kan köra på batteriet. Tänk på att man BÖR endast använda ca 30% av batteriets totala kapacitet, annars förkortas batteriets livslängd.

Så va det med det!

Nicklas

adapter

Inlägg av Nicklas » tor 15 jul 2004, 22:05

Jag har hört att datorer kan vara känsliga för felaktig volt/spänning. Själv kommer jag att köpa en sk Inverter (kostar 700:-på Hjertmans). Den omvandlar 12v - 230v, då kan jag använda min vanliga strömkabel som jag har hemma. Man förlorar visserligenen del vid omvandlingen (ca: 6%) men det får det kosta.En fördel är att jag (vid \"nöd\" situationer utan landström) då kan ladda den sladlösa borrmaskinen.

Nicklas

Vbgkillen

Inlägg av Vbgkillen » fre 16 jul 2004, 11:22

kolla här:

www.clover.se

Ekelunden

Billigast?

Inlägg av Ekelunden » tis 17 aug 2004, 00:57

Hej!

Länk till fler alternativ:

http://www.kjell.com/content/templates/ ... 4473&path=

Denna modell kostar 449:- och klarar 120W, det finns även en billigare på 70W för: 319:-

*Hare Gött*

/Lasse

Skriv svar