Mina 2x6 kölbultar är inplastade upptill (inne i båten).
Måste man öppna upp för att kolla dem?
Det sipprade lite rostfärgat vatten när jag gjorde vid kölen i våras. Efter att ha tätat med Sikaflex syns inget mer, men oron finns kvar...
Råd?
Tack, Mats
Inplastade kölbultar
-
Per
Kölbultar
Jag behövde dra åt mina inplastade kölbultar, så jag fick ta och hacka bort plasten över dessa. Ta ett stämjärn och hammare och knacka bort plasten försiktigt. Var speciellt försiktig nära bulten så du inte stukar gängorna om stämjärnet går för långt... Du kan ta en kniv och skrapa ur de sista resterna i gängorna (jag tog backsidan på spetsen och följde med runt gängorna så lossnar den sista plasten lätt).
Rosten kan tyda på att brickorna till kölbultarna är rostiga (kan vara helt upprostade...). Så var de för mig, så jag bytte dem mot ny rostfria och plastade fast dessa (man vill lägga lite plast under de nya brickorna så att man verkligen får ett plant underlag då man senare drar åt).
Om det är så att det läcker kring bultarna så är det antagligen tätningen till kölen som läcker, men det kan ju också vara så enkelt att det är lite vatten som har stått i kölsvinet som har kommit in till brickorna och rostat upp dessa.
Rosten kan tyda på att brickorna till kölbultarna är rostiga (kan vara helt upprostade...). Så var de för mig, så jag bytte dem mot ny rostfria och plastade fast dessa (man vill lägga lite plast under de nya brickorna så att man verkligen får ett plant underlag då man senare drar åt).
Om det är så att det läcker kring bultarna så är det antagligen tätningen till kölen som läcker, men det kan ju också vara så enkelt att det är lite vatten som har stått i kölsvinet som har kommit in till brickorna och rostat upp dessa.