bottenfärg eller inte bottenfärg, det är frågan

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
smaragd
Rookie

bottenfärg eller inte bottenfärg, det är frågan

Inlägg av smaragd » tor 06 apr 2006, 10:07

Hej på er, det finns så mycket info om detta att jag blir helt rådvill.

Jag är naturvän och gillar inte kemikalier. Kan jag strunta i bottenfärg och epoxi utan att förstöra båten?

Båten ligger i mälaren och seglas ibland ute i skärgården. Jag kan leva med lite beväxning och skulle det bli illa så kan ta ett bad för att borsta bort det värsta.

Men tar båten skada av att ligga i en sommar utan skyddande båtfärg? Den är 26 år gammal och har väl lite småskador i gelcoaten. Dessa skador hoppas jag hinna laga innan sjösättning.

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » tor 06 apr 2006, 10:36

under sommaren kommer båten väl inte ta skada men om laminatet suger upp vatten så händer det under vintern.

Tycker man att det går bra men \"lite\" beväxning så kan man visserligen välja att borsta av då och då.

Grundfärg (epoxi) bör dock användas om båten inte lyfts upp efter varje båttur så att man förhindrar att vatten tränger in i laminatet.

Gäst

Inlägg av Gäst » tor 06 apr 2006, 11:14

Mälarens vatten är inget problem, där finns inte havstulpanerna och kan du hålla dig borta från Östersjön det datum då havstulpanerna sätter dig (brukar vara någon gång i juli) då går det utmärkt att köra på din princip: åk in i en grund vik och borsta botten då och då.

Däremot är det riktigt att du bör du lägga en spärrprimer. Detta skall man göra även om man bottenmålar, många tänker inte på det utan kör bara på med giftfärgen.

/Tomas

Båtsman
Diamantmedlem

Inlägg av Båtsman » tor 06 apr 2006, 14:53

Bottenfärg med pepparkrydda istället för koppar/kemikalier.

Den är transparant och jag har inte testat den själv men den ligger närmst
tillhands just nu.http://www.ecomar.nu/svenska/

Jag tänkte göra så här:
lager 1 Epoxi
lager 2 Epoxi
lager 3 Bottenfärg (vit)
lager 4 Bottenfärg (vit)
lager 5 Ecomar2000

Båtsman
Diamantmedlem

Inlägg av Båtsman » tor 06 apr 2006, 14:54

http://www.ecomar.nu/svenska/

(missade mellanslag innan länken)

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Epoxi vs. polyester

Inlägg av Seawolf » tor 06 apr 2006, 18:58

Rätt blandad epoxi som härdat är kemiskt inert, och förändras inte. Polyester däremot fortsätter att reagera i princip i evighet.

Därför är det tillåtet med proffessionellt hanterad och härdad epoxi i direkt kontakt med livsmedel, men däremot är det inte tillåtet för polyester.

Så naturvännen SKALL alltså skydda naturen från polyestern med hjälp av epoxi.

Skriv svar