fixa botten

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
smaragd
Rookie

fixa botten

Inlägg av smaragd » tor 20 okt 2005, 16:37

Hej jag har två frågor. Jag tog precis upp min \"nya\" båt och det var med nervös spänning jag fick se hur båten såg ut under vattenlinjen... Den såg väl rätt OK ut men det finns några mycket små men djupa skador i området mellan vattenlinjen och blykölen dvs jag ser naken plast/glasfiber i det målade området. Det är rätt repigt under stäven också. Är det något jag måste göra något åt eller kan jag måla över?

Nästa fråga är om det finns någon som kan rekomendera en miljövänlig bottenfärg. Jag har hellre en beväxt botten än ett dåligt samvete!!! men vill ju komma framåt också...

Calle C

Inlägg av Calle C » tor 20 okt 2005, 17:20

Hej

Sprickan mellan skrov och köl är inget ovanligt (gå runt och titta på andra båtar), det beror vanligtvis av att skrovet som är färdigplastat monteras på kölen med ett glasfiberspackel därimellan, helst bär man försegla denna yta för att få ett jämnare skrov, tyvärr använder många för hårda spackel så att dessa spricker eftersom en köl alltid rör på sig mer eller mindre. Använd gärna sikaflex om du tycker det är bättre.

Bottenfärg, här måste du kunna skilja på 3 saker:
1. En färg som inte påverkar någonting alls. Min kommentar ( då behöver du inte måla heller).
2. En färg som innehåller gift för lägre djur och alger. min kommentar (det är sådan jag tycker du skall använda)
3. En färg som innehåller gift för lägre djur och alger och samtidigt med sådana ämnen som förändrar levande varelsers arvsmassa, min kommentar (dessa färger är mest effektiva men förbjudna, använd inte sådana, ex är tennföreningar, vissa fugoider etc.)

Hoppas detta var till någon hjälp.

Calle

Gäst

Inlägg av Gäst » tor 20 okt 2005, 17:27

Hej

Fungicider stavas det, så inte Anders hoppar på mig :lol:

Calle

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 20 okt 2005, 18:48

Fast jag var mer fascinerad av \"fugoider\". Kunde du inte väntat lite?
Anders S

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 20 okt 2005, 18:58

Jag fattade det som plastskador i själva plastskrovet. I så fall, låt det torka ordentligt (över vintern) och spackla upp det med litet epoxyspackel för undervattensbruk. Vill d göra det perfekt, måla först skadan med tunn epoxy två gånger (som isolering), spackla sedan till det blir slätt.

Det gäller att hindra att det går in vatten i laminatet - det kan sugas upp/in förvånansvärt mycket om fibrerna är blottade. Men var inte orolig - det dröjer länge tills det blir så mycket att farligt.

Vad gäller bottenfärg, så beror det litett på var du bor och var du seglar. Att du inte använder tennbaserad färg tar jag för givet. Däremot är det tillåtet att använda kopparbaserade färger på Västkusten, och det går knappast att avstå från denna på en segelbåt, om man inte lyfter båten och skurar den ofta.
Anders S

Skriv svar