Lämplig båt för ensamsegling jorden runt

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Mr Q
Diamantmedlem

Re: Lämplig båt för ensamsegling jorden runt

Inlägg av Mr Q » fre 27 aug 2010, 09:45

Hur fungerar travararrangemanet på en mast med rullbom? Finns det någon form av inmatare? Trådlik?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 27 aug 2010, 10:11

Gaidin skrev:Skoj projekt den där OE'n. Den hade rullbom i stället för rullmast. Finns det nackdelar med detta?

Jag ser massor med fördelar. Rev blir ju mer likt att reva på en vanlig bom men å andra sidan behöver man väl gå upp mot vinden vid både rev och hissande, precis som på en vanlig rigg.
Lattorna kan ju sättas på traditionellt sätt.
Tyngdpunkten hålls nere när seglet inte är hissat.

Varför är det vanligare med rullmast än rullbom?
Det kan man fråga sig. Rullbom är inget nytt heller, det finns massor av båtar som har rullrev som standard och det är samma princip men inte lika "tekniskt invecklat". Den stora skillnaden är nog att med rullbom är både akterlik och förlik på seglet inte längre kontrollerat, utan sträckningen i dessa bestäms av hur bra rullat seglet är. Med rullmast rullas ju seglet dels åt andra hållet, dels är förliket förankrat och sträckt från början vilket nog är en smula gynnsammare för formen på seglet. Det finns inga kappseglare som väljer endera, så man kan utan vidare förstå att det handlar om två kompromisser (åt varsitt håll, kanske?) där minskade segelprestanda är en av kostnaderna.

Alla anordningar har problemet med hur man får ner seglet om något fallerar (fallet fastnar, till exempel, alla känner till det), men med rullmast kan man rulla seglet till en kompakt rulle utanför masten, det kan man inte med rullbom (eller "vanlig bom") eftersom lattorna står åt fel håll. Å andra sidan innebär en förrymd innersta latta i ett rullmastsegel att man står med lång näsa (lång latta) som lika effektivt hejdar inrullning. Allt kan hända och gör det.

Det där är ett grannlaga val, och mina erfarenheter av vanlig slab-reef, rullbom och rullmast säger åtminstone mig att ett vanligt storsegel verkar mer idiotsäkert än de andra två, men att rullmast ger stora betjäningsfördelar. Skall rullmasten bli riktigt pålitlig skall man nog inte ha lattor alls (det går bra, men kostar ett par kvm) eller åtminstone komplettera med ett trysail som löper i mastrännan. Rullmast är bra, men inte idiotsäkert (man kan göra fel!), rullbommen kräver också rätt handhavande och snabbrevs/slabreef-bommen kräver att man jobbar mer med revningen, men troligtvis är den stryktåligare och mest "feltolerant". Inget hindrar att man har ett djupt rev på sitt storsegel även om man har en rullkasset, för övrigt. Då kan man alltid reda sig, även om rullbommen skulle krångla. Men så är det den där saken om seglet är sytt för rullbommen och för att rullas på längden? Det är inte säkert, och då korvar det sig, precis som rullmastsegel är sydda för att rullas på höjden och ett "vanligt" segel blir helt fel.

Ut på havet, i en nyköpt båt skulle jag nog kunna tåla att ha det enkelt och lättmekat, alltså inte rullmast eller rullbom, åtminstone inte som sk "nid-krav". Men har en i övrigt bra båt endera, så skall man nog bara lära sig att handskas med systemet, om det nu är en nyhet.
Anders S

ALm
Platinamedlem

Inlägg av ALm » fre 27 aug 2010, 16:37

Jag hade rullbom på min förra båt men bytte så småningom till traditionell revning. Aldrig mera rullrev. Travarna måste ur rännan, större buk i storseglet när man vill ha planare (det går förstås att förbättra med fyllning med segelsäck o dyl. på bommen) Sämst av allt: Kicktaljan måste frigöras, d v s risken för gipp vid läns ökar drastiskt. Det finns dock anordningar för att koppla kicktaljan till ett rullrevat segel.
ALm

Ulf.Ason
Guldmedlem

Inlägg av Ulf.Ason » fre 27 aug 2010, 17:04

Jag tror inte att moderna rullsystem fungerar på det sättet, utan att rullen istället sitter inuti bommen. Därmed är kicken kvar som vanligt. Även det här med mastliket ser annorlunda ut.
/u
Tinúviel - en OC35 ketch

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 27 aug 2010, 17:41

Nej, moderna rullbommar är i princip en bomprofil a la rullmast, med en rulle i sig. Sedan har seglet replik och i något fall förlängs mastens likränna med en extra lång profil, så att seglet skall rullas "rakt". Skot och kick sitter då i ytterprofilen och ändras ingenting vid revning. Normalt vill segelmakaren också sälja ett nytt storsegel till rullbommen, som då är sytt för att rullas på ett bra sätt. De problem som sedan kvarstår är att sträcka framför allt akterliket och sedan ställs det viss krav på att bommen är i rätt vinkel mot masten då man rullar in respektive ut. Betjänings- och funktionsmässigt är det stor skillnad mot en gammalt rullrev av Alm:s "säckmodell" - sådana kan vara förfärliga.

Det jag aldrig fått någon vettig förklaring på är hur man kan sy ett segel som samtidigt har en rimlig buk och också är så platt att det rullar slätt och snyggt. Här verkar det stående rullseglet ha en fördel. När seglet är helt uppe kan man lätta litet på skothornet och forma seglet på så sätt, men när det är rullat blir det fastlåst i underliket och kan inte sträckas eller lossas.
Anders S

ALm
Platinamedlem

Inlägg av ALm » fre 27 aug 2010, 20:41

Hoppsan! Jag hade för bråttom - visst har jag sett rullbommar med intern rulle. Om jag inte minns fel har Seldéns haft denna typ av bom i sitt produktpogram, men de har det inte i sitt nuvarande.
ALm

ALm
Platinamedlem

Inlägg av ALm » lör 28 aug 2010, 19:47

Nu har jag sett hur Profurls rullbom är konstruerad. Den är ju vidöppen upptll för att underlätta revningen. Undrar hur denna typ av bom klarar en ofrivillig gipp i hårt väder - något som en långsseglere kan råka ut för.
ALm

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » lör 28 aug 2010, 20:16

Jag har en Hi-Low Reefer bom liggandes och lätt är den inte det vill jag lova. Har för mig den satt på en Scanmar 33 och mindre båt än så då känns den nog rätt klumpig. När jag tänker efter så är den nog till salu. Nån här som blivit sugen på rullbom :?:
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Skriv svar