Jomenvisst. I vår lilla hamn har vi en hamnvakt, och visst skulle vi kunna byta denne mot en automat. Där betalar man då sin hamnavgift och får koden till toa och andra små trevligheter som ingår i vår hamnavgift. Men vänta, (sägs på danska) "jag är ju med i frihamnsförordningen, jag skall ligga gratis eller till en mycket lägre avgift, hvordan?" Det där med differentierade taxor, fördelar för samarbetshamnar och en del andra trix klarar bara betalautomater som är relativt avancerade. Sedan kan ju betalautomater inte bevaka så att gästen ligger där det är bra (eller rätt) att ligga och det är ju en av hamnkaptenens verkliga uppgifter att se till.Ridax skrev:För att vara mer exakt så skrev jag att jag inte förstår varför peterh och Anders kopplar ihop automatbetalning med service och då skrev du så här:
På Rörö finns det just en betalningsautomat OCH EN SKYLT "BETALA HÄR". Likafullt så tar ju peterh upp Rörö som ett exempel på en gästhamn med bra service, utan att ett ögonblick reflektera över det faktum att hamnen faktiskt använder betalningsautomat. Alltså BEHÖVER det inte vara så att en betalningsautomat innebär sämre service och Rörö är då enligt peterh ett TYDLIGT EXEMPEL på att det inte heller blivit så!Anders S skrev:Då skall jag förklara:Ridax skrev: Så förstår varken ditt eller Anders sätt att koppla ihop automatbetalning med service.
De få automatförsedda hamnar jag noterat har alla haft samma egenskaper: De har varit tomma på folk och det har inte funnits någon hamnfogde på plats. Servicebyggnaderna har varit låsta, inga besked om hur man får den service som jag (gnällig som fan) tycker är självklar och dessutom allmänt trista. Jag kopplar inte ihop automatbetalning med dålig service, jag kopplar ihop frånvaro av hamnkapten (om så bara en gymnasieungdom med biljetthäfte, skall ej underskattas) med frånvaro av service.
Allt det där som ni efterfrågar, toaletter och underhåll av hamnen, det kan ordnas på helt andra sätt än att någon går runt och tar betalt. Det är bara helt onödigt slöseri med tid både för besökaren och hamnen att behöva hoppa omkring på båtarna och ta betalt när ändå de allra flesta tycker det är väldigt smidigt och en stor fördel att kunna betala avgiften i en automat med plastkort istället för att ha med sig en massa (och rätt antal) kontanter. JAG som gärna betalar med kort i en automat VILL INTE betala för att ni skall få nöjet att betala personligen. Jag ser hellre en lägre (eller mindre höjd) hamnavgift, alternativt bättre service genom att hamnen kan lägga tid och resurser på annat än att springa runt på båtarna.
Ni är helt fel ute när ni attackerar automaterna. Om ni noterar sämre service någonstans, så angrip det... men jag anser inte att det har något samband med betalningsautomaterna.
Betalautomaten står, 9 ggr av 10, på plats därför att man vill ha in pengar utan att hämta dem personligen och utan att ha kontakt med kunden. Den som tycker det är en bra utveckling får såklart tycka det, men (återigen personlig åsikt) har jag sett en koppling mellan betalautomater och dålig service, dvs svårigheter att bekräfta att man ligger "rätt", problem att få reda på vad som gäller, vart man går för att uträtta lilla, stora och duschar med mera sådant. Sedan kommer en ytterligare faktor in, och det är att med automatbetalning och koder blir det möjligt för turister och genomresande att förhindras göra så enkla saker som att kasta skräp i soptunnor (exempel, Kungshamn) och det som hindrar nedskräpning var i mitt fall bara min goda uppfostran. Det hade inte hindrat alla, kan jag berätta. Hur skall det nu gå när jag önskar att vara laglydig och tömma båtens bajstank, och denna sug har ett kodlås?
Jag ser aiutomatbetalning som ett ytterligare steg i kommersialiseringen av semestersegling, och det är inte en utveckling jag tycker är vettig eller önskvärd. Folk som tjänar pengar på att hyra ut hamnplatser tycker förmodligen att det är toppen.