Väntar på hamnvakten ...

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Väntar på hamnvakten ...

Inlägg av Anders S » tis 27 aug 2013, 11:21

Ridax skrev:För att vara mer exakt så skrev jag att jag inte förstår varför peterh och Anders kopplar ihop automatbetalning med service och då skrev du så här:
Anders S skrev:
Ridax skrev: Så förstår varken ditt eller Anders sätt att koppla ihop automatbetalning med service.
Då skall jag förklara:
De få automatförsedda hamnar jag noterat har alla haft samma egenskaper: De har varit tomma på folk och det har inte funnits någon hamnfogde på plats. Servicebyggnaderna har varit låsta, inga besked om hur man får den service som jag (gnällig som fan) tycker är självklar och dessutom allmänt trista. Jag kopplar inte ihop automatbetalning med dålig service, jag kopplar ihop frånvaro av hamnkapten (om så bara en gymnasieungdom med biljetthäfte, skall ej underskattas) med frånvaro av service.
På Rörö finns det just en betalningsautomat OCH EN SKYLT "BETALA HÄR". Likafullt så tar ju peterh upp Rörö som ett exempel på en gästhamn med bra service, utan att ett ögonblick reflektera över det faktum att hamnen faktiskt använder betalningsautomat. Alltså BEHÖVER det inte vara så att en betalningsautomat innebär sämre service och Rörö är då enligt peterh ett TYDLIGT EXEMPEL på att det inte heller blivit så!

Allt det där som ni efterfrågar, toaletter och underhåll av hamnen, det kan ordnas på helt andra sätt än att någon går runt och tar betalt. Det är bara helt onödigt slöseri med tid både för besökaren och hamnen att behöva hoppa omkring på båtarna och ta betalt när ändå de allra flesta tycker det är väldigt smidigt och en stor fördel att kunna betala avgiften i en automat med plastkort istället för att ha med sig en massa (och rätt antal) kontanter. JAG som gärna betalar med kort i en automat VILL INTE betala för att ni skall få nöjet att betala personligen. Jag ser hellre en lägre (eller mindre höjd) hamnavgift, alternativt bättre service genom att hamnen kan lägga tid och resurser på annat än att springa runt på båtarna.

Ni är helt fel ute när ni attackerar automaterna. Om ni noterar sämre service någonstans, så angrip det... men jag anser inte att det har något samband med betalningsautomaterna.
Jomenvisst. I vår lilla hamn har vi en hamnvakt, och visst skulle vi kunna byta denne mot en automat. Där betalar man då sin hamnavgift och får koden till toa och andra små trevligheter som ingår i vår hamnavgift. Men vänta, (sägs på danska) "jag är ju med i frihamnsförordningen, jag skall ligga gratis eller till en mycket lägre avgift, hvordan?" Det där med differentierade taxor, fördelar för samarbetshamnar och en del andra trix klarar bara betalautomater som är relativt avancerade. Sedan kan ju betalautomater inte bevaka så att gästen ligger där det är bra (eller rätt) att ligga och det är ju en av hamnkaptenens verkliga uppgifter att se till.

Betalautomaten står, 9 ggr av 10, på plats därför att man vill ha in pengar utan att hämta dem personligen och utan att ha kontakt med kunden. Den som tycker det är en bra utveckling får såklart tycka det, men (återigen personlig åsikt) har jag sett en koppling mellan betalautomater och dålig service, dvs svårigheter att bekräfta att man ligger "rätt", problem att få reda på vad som gäller, vart man går för att uträtta lilla, stora och duschar med mera sådant. Sedan kommer en ytterligare faktor in, och det är att med automatbetalning och koder blir det möjligt för turister och genomresande att förhindras göra så enkla saker som att kasta skräp i soptunnor (exempel, Kungshamn) och det som hindrar nedskräpning var i mitt fall bara min goda uppfostran. Det hade inte hindrat alla, kan jag berätta. Hur skall det nu gå när jag önskar att vara laglydig och tömma båtens bajstank, och denna sug har ett kodlås?

Jag ser aiutomatbetalning som ett ytterligare steg i kommersialiseringen av semestersegling, och det är inte en utveckling jag tycker är vettig eller önskvärd. Folk som tjänar pengar på att hyra ut hamnplatser tycker förmodligen att det är toppen.
Anders S

Användarvisningsbild
J@nne
Diamantmedlem

Inlägg av J@nne » tis 27 aug 2013, 19:50

Ingen vakt verkar dock patrullera bryggorna för att schasa iväg främmande, i alla fall inte ännu.[/quote]

Där vill jag nog rätta lite. Hamnkaptenen i Björlanda har patrullerat bryggorna i sommar för att jämföra kontrakten och den båt som där är uppsatt för att parkeras. Om något inte stämmer flyttas båten till upptagningsområdet där den lyfts och båtägaren får lösa ut den samma. Rätt eller fel låter jag andra att bedömma, men så har skett och fortsätter.

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » tis 27 aug 2013, 23:02

peterh skrev: ridax, jag upprepar "jag väntar på hamnvakten och han kommer inte".
Kan det skrivas tydligare ??? Är en utebliven hamnvakt ett tecken på god service ?

Om du vägrar att läsa det jag faktiskt skriver så antar jag att du är enbart ute efter bråk.
Du behöver inte upprepa frågan... jag har redan påpekat, om du nu skulle hs glömt bort det under din långa väntan på hamnvakten, att du skrev betydligt mer än du nu vill kännas vid.
peterh skrev:Otyget med "självbetalningsautometer" sprider sig. Och det är ju inte bara att min minskar kontanthantering utan servicen utarmas ordentligt. Vem skall man tala med om elen inte fungerar? Vem fixar trasiga toaletter? Allt det som en hjälpsam hamnvakt fixar kan inga automater fixa. Jag väntar...
Efter att ha skrivit detta så rekommenderar du Rörö som en fin hamn med bra service vilket blir lite skrattretande, då de ju har just en betalautomat. Alltsp har du ju själv visat att betalautomat inte nödvändigtvis behöver innebära kass service.

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » ons 28 aug 2013, 07:44

(Dont feed the trolls )
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 28 aug 2013, 09:50

J@nne skrev:
Där vill jag nog rätta lite. Hamnkaptenen i Björlanda har patrullerat bryggorna i sommar för att jämföra kontrakten och den båt som där är uppsatt för att parkeras. Om något inte stämmer flyttas båten till upptagningsområdet där den lyfts och båtägaren får lösa ut den samma. Rätt eller fel låter jag andra att bedömma, men så har skett och fortsätter.
Gäller det besökande i allmänhet och inte sådana som fifflar med kontrakten och hyr ut i andra hand etc? Nu tänker jag ju på de som går in i hamnen i "god tro" och som "lånar" en plats som ser tom ut och är borta nästa dag eller när kulingen dragit över (typ). Kan det här inträffa helt utan varning eller får man en klisterlapp, typ "Din båt kommer att flyttas en av de närmaste dagarna om inte du gör det själv" ?

Annars börjar ju tanken svindla en smula... hamnfogden kollar biljettautomaten, finns ingen betalning regad, så rullar mobilkranen fram...

(fixade citat)
Anders S

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » ons 28 aug 2013, 14:32

I min "Grefab-hamn" flyttas inte ens båtar som ligger på annans båtplats av Hamnens personal.
Båtar som ligger veckovis vid mastkranskajen, etc. "turister" som lånar en plats och går på Liseberg.
Björlandas aggerande är troligtvis olagligt. Egenmäktigt förfarande med annans egendom. Det verkar vara en skröna.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 28 aug 2013, 15:51

Lasse L skrev:I min "Grefab-hamn" flyttas inte ens båtar som ligger på annans båtplats av Hamnens personal.
Båtar som ligger veckovis vid mastkranskajen, etc. "turister" som lånar en plats och går på Liseberg.
Björlandas aggerande är troligtvis olagligt. Egenmäktigt förfarande med annans egendom. Det verkar vara en skröna.
Litet off från automater, men i Fiskebäck har man varit med i Frihamnsfördningen, tidigare. Detta har medfört att många (jag också) går dit av gammal vana, även om det inte är så numera och sedan länge. Det har aldrig varit några problem, mer än att personal påpekat att "det här är ingen gästhamn, du är med på det, va?" om man förtöjt ett tag. "Ett tag" innebär ju i den båten att man knappast kan lämna båten utan folk ombord, möjligen för att handla på Viking Yachting.

Däremot vill jag ju då slå ett slag för just "frihamnsförordningen", stort i Danmark och bara några svenska hamnar är med. http://www.skivesoesportshavn.dk/frihavnsordningen/
Anders S

Göran W
Silvermedlem

Signaturen j@nne desinformerar om GREFAB

Inlägg av Göran W » ons 28 aug 2013, 16:22

Jag har sedan länge slutat att skriva här på Sailguide men gör ett undantag efter att ha lovat hamnkapten i Björlanda Kile, som jag talade med för en stund sedan, att informera om hur deras inspektioner går till.

Det är naturligtvis inte alls så som Jan-Erik Wilhelmsen (j@nne) beskriver det. Det enda som stämmer är att hamnkapten regelbundet patrullerar på bryggorna och kontrollerar om de förtöjda båtarna är identiska med dem som finns angivna i kontrakten. Det är hamnkaptenens skyldighet att göra sådana kontroller. Det vore tjänstefel av honom att inte göra det.

Om han finner något som inte överensstämmer, tar han direkt kontakt med den som har kontraktet och förklarar vad som gäller. Undantagslöst flyttas då den felaktigt förtöjda båten och saken är ur världen.

Det signaturen j@nne kanske syftar på är att rena vrak vid några tillfällen lyfts och placerats avsides på hamnplanen. Eller att någon stulen båt, som legat på en kontrakterad plats har flyttats och lyfts.

GREFAB sköter sitt uppdrag på ett utomordentligt bra sätt. Personalen är trevlig, hjälpsam och mycket serviceinriktad. De ska ha allt beröm de kan få för sitt arbete och förtjänar bättre än lögnaktiga nidskriverier av den typ j@nne gjort sig skyldig till.

Göran Weiler

davidi
Silvermedlem

Inlägg av davidi » ons 28 aug 2013, 21:37

Bra svar, men är det verkligen nödvändigt att outa andra medlemmar?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 29 aug 2013, 11:50

davidi skrev:Bra svar, men är det verkligen nödvändigt att outa andra medlemmar?
På forum där man godtar att användarna har signaturer brukar det vara "dålig netikett" att göra så. Det finns också forum som ser minsta försök som skäl till livstids uteslutning, till exempel Flashback.

Vi vet i allmänhet inte (och behöver inte veta) vem som gömmer sig bakom olika forumnamn. Men, tar man illa upp om man blottas anmäler man helt enkelt posten till moderator, och så vidtas en lämplig åtgärd. Vi får ju utgå från att signaturen J@nne inte sett saken så allvarligt, och dessutom torde inte skadan vara stor, om någon. Vi vet ju inte ens, för övrigt om påståendet är sant och det behöver det heller inte vara.

Jag föreslår att vi lämnar bedömningen av allvaret i detta till J@nne och i fortsättningen avstår från att offentligt koppla samman forumsignaturerna med namn - det kan ju var och en göra själv om man vill det.
Anders S

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » tor 29 aug 2013, 13:51

Anders S skrev: På forum där man godtar att användarna har signaturer brukar det vara "dålig netikett" att göra så. Det finns också forum som ser minsta försök som skäl till livstids uteslutning, till exempel Flashback.

Vi vet i allmänhet inte (och behöver inte veta) vem som gömmer sig bakom olika forumnamn. Men, tar man illa upp om man blottas anmäler man helt enkelt posten till moderator, och så vidtas en lämplig åtgärd. Vi får ju utgå från att signaturen J@nne inte sett saken så allvarligt, och dessutom torde inte skadan vara stor, om någon. Vi vet ju inte ens, för övrigt om påståendet är sant och det behöver det heller inte vara.

Jag föreslår att vi lämnar bedömningen av allvaret i detta till J@nne och i fortsättningen avstår från att offentligt koppla samman forumsignaturerna med namn - det kan ju var och en göra själv om man vill det.
Bra att du lärt dig av dina misstag, Anders :lol:
Se detta som en anmälan!
http://www.sailguide.biz/forum2/viewtop ... rky#p71354
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 29 aug 2013, 17:41

Seawolf skrev:
Anders S skrev: På forum där man godtar att användarna har signaturer brukar det vara "dålig netikett" att göra så. Det finns också forum som ser minsta försök som skäl till livstids uteslutning, till exempel Flashback.

Bra att du lärt dig av dina misstag, Anders :lol:
Se detta som en anmälan!
http://www.sailguide.biz/forum2/viewtop ... rky#p71354
Jag har korrigerat texten i inlägget, bäste Seawolf. Din önskan är min lag. :mrgreen:

Alltså, det har jag inte. Jag fann också att Segelbo har dessutom röjt det hela tidigare än så, ett helt år före. Du är värd reklamen, smällar man får ta helt enkelt.
Anders S

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » fre 30 aug 2013, 13:17

Taskigt

Jag brukar ofta skriva ut Seawolfs riktiga namn i samband med hans nick och länka till hans utmärkta hemsida och rekommendera hans bok. Så tokigt att man tänker i de banorna. :oops:

Sist var det i samband BatteryBrain, men jag hittade inte denna tingest i hans Webbshop. Har den utgått ur sortimentet!?
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 30 aug 2013, 14:13

toaen skrev:Taskigt

Jag brukar ofta skriva ut Seawolfs riktiga namn i samband med hans nick och länka till hans utmärkta hemsida och rekommendera hans bok. Så tokigt att man tänker i de banorna. :oops:

Sist var det i samband BatteryBrain, men jag hittade inte denna tingest i hans Webbshop. Har den utgått ur sortimentet!?
Nej, oroa dig inte (om du nu gör det, vilket jag inte tror). I netikettsammanhang har Seawolf bränt sig själv genom att ha givit ut den här boken och i litet olika sammanhang refererat till den. Seawolf får mao litet vad han förtjänar, det finns ju ingen som sagt något ofördelaktigt, tvärtom.
Anders S

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » fre 30 aug 2013, 15:12

Anders S skrev:
toaen skrev:Taskigt

Nej, oroa dig inte (om du nu gör det, vilket jag inte tror). I netikettsammanhang har Seawolf bränt sig själv genom att ha givit ut den här boken och i litet olika sammanhang refererat till den. Seawolf får mao litet vad han förtjänar, det finns ju ingen som sagt något ofördelaktigt, tvärtom.
Jag har en lite konstig läggning. Jag har svårt att känna oro och alltid tro att det värsta skall hända. :|
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Skriv svar