Skrev Maxi 33Jag har många gånger slarvat denna sommaren.
Vid några tillfällen har seglet varit vått och jag har avsiktligt låtit det sitta utan kappell tills jag kan få det torrt igen.
Men ofta har det bara blivit så att jag låtit det sitta där utan kappell, slarvigt hopsamlat av lazyjack på bommen, ibland åtskilliga dagar.
och senn
Det här tenderar att motsäga sig själv.det jag försökte beskriva var att jag inte viker ihop duken sådär ordentligt som många gör. Fullt avsiktligt faktiskt, ju mer luft som kan ta sig fram och blåsa omkring i segelhögen desto bättre.
Du säger då enligt min uppfattning att du slarvar fullt avsiktlig med att vika ihop duken för att få luft omkring i segelhögen.
Tycker det blir något dimmig. Jag tycker inte det är att slarva, utan tvärt om att va noga.
Åt andra hållet kan man kanske säga att om seglet är torrt på eftermiddagen - då blir det
våtare på natten och i gryningen om det inte är vikt ihop och inte har segelkapell på sig än om
det är vikt ihop och har segelkapell på sig.
Men f.. - dom där dacron seglen tål mycket. Dom tål att va våta om dom inte är vikt ihop - och
om man seglar dom flesta dagarna - då blir det inte ofta man behöver kapellet - UV'n är ju
inte så stark annat än några timmar på dagen. Men - ligger man still på soliga sommardagar -
varför då inte slänga över kapellet.
Slarva ska man inte.........