Hur viktigt är det...

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
ole
Diamantmedlem

Re: Hur viktigt är det...

Inlägg av ole » mån 03 aug 2009, 01:48

Nu ska jag kvida lite......
Jag har många gånger slarvat denna sommaren.
Vid några tillfällen har seglet varit vått och jag har avsiktligt låtit det sitta utan kappell tills jag kan få det torrt igen.
Men ofta har det bara blivit så att jag låtit det sitta där utan kappell, slarvigt hopsamlat av lazyjack på bommen, ibland åtskilliga dagar.
Skrev Maxi 33
och senn
det jag försökte beskriva var att jag inte viker ihop duken sådär ordentligt som många gör. Fullt avsiktligt faktiskt, ju mer luft som kan ta sig fram och blåsa omkring i segelhögen desto bättre.
Det här tenderar att motsäga sig själv.
Du säger då enligt min uppfattning att du slarvar fullt avsiktlig med att vika ihop duken för att få luft omkring i segelhögen.
Tycker det blir något dimmig. Jag tycker inte det är att slarva, utan tvärt om att va noga.
Åt andra hållet kan man kanske säga att om seglet är torrt på eftermiddagen - då blir det
våtare på natten och i gryningen om det inte är vikt ihop och inte har segelkapell på sig än om
det är vikt ihop och har segelkapell på sig.

Men f.. - dom där dacron seglen tål mycket. Dom tål att va våta om dom inte är vikt ihop - och
om man seglar dom flesta dagarna - då blir det inte ofta man behöver kapellet - UV'n är ju
inte så stark annat än några timmar på dagen. Men - ligger man still på soliga sommardagar -
varför då inte slänga över kapellet.
Slarva ska man inte......... :roll:
ole

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » mån 03 aug 2009, 07:12

Maxi33 skrev:"Tjackade nya segel för ett par år sedan och fick rådet av segelmakaren att skydda duken mot solen."
Skrev GaryGary.

Det är nattsegling som gäller alltså?

MVH
Håkan
Nattsegling är väl inte fel.

Jag läste för några år sen om ett gäng som seglade längs den norska kusten på nätterna och gick på skidor eller var det klättrade i berg på dagarna.

Hur man utnyttjar fyrsektorer mm för att undvika att med kölen förstöra den Bohuslänska berggrunden skulle tom kunna ha en egen tråd.

Nu spelar det kanske ingen roll hur det ser ut undervattnet, det syns ju inte, till skillnad från vindkraftverk, raffenaderiet i Stenungsund (Preemraff ligger ju så långt bort från Göteborg så det har ju ingen betydelse) hög eller var det lågbroar. Den stenskrot som finns efter de bohuslänska stenhuggarna (och i en del fall även stenhuggare från Blekinge) som kämpade sommar som vinter för att få ihop det till brödfödan och en och annan ur lokalbefolkningen som rustar upp gamla hus så att de blir i skick som nya mm.

Nu har väl konsten att segla i kolmörker med fyrsektorer som hjälp spelat ut sin roll efter att GPS och någon form av plotter med digitala sjökort tagit över mycket av den tidigare navigeringskonsten. Dvs om inte de tekniska hjälpmedlen slutar fungera.

Under 24-timmars seglingen i våras, blev jag väckt ur min skönhetssömn. Det spelade väl egentligen ingen roll, för så mycket kan jag inte sova så att det hjälper - ur skönhetsperspektiv räknat. Datorn ombord hade låst sig och hur än den samlade expertisen försökte väcka den till liv igen, gick det inte. Det var betydligt lättare att väcka mig. Inte heller jag lyckades få liv i datorn. Inte förrän efter ett par dagar hemma i lugn och ro.

Det blev att segla resten av seglatsen med hjälp av gammaldags navigation, och det klarade den - i stort sett - pensionsberättigade besättningen.

tommy

elak
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » mån 03 aug 2009, 10:55

"Det här tenderar att motsäga sig själv. "
Kved ole.

Intressant fundering, är man egentligen noga med sitt segel när man struntar i det och låter det förbli så som lazyjack fångade det?
Eller är man slarvig, även om resultatet är att seglet mår bra?

MVH
Håkan
zen seglare
En expert i mängden

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » mån 03 aug 2009, 11:51

Varför ställde du frågan från början? När du ändå hade svaret? Ditt eget svar alltså, inga andra räknas. I alla fall inte som rätta svar,

Men GaryG har en poäng tycker jag, varför skulle segelmakeriet rekommendera kapell när det enligt deras egen uppfattning berövar dem intäkter? Min segelmakare inte bara rekommenderar kapell, han kräver det av mig.
Nu har jag iofs inga dacronsegel, som säkert lider mer av att användas än av att utsättas för onödig UV-strålning.

:o
/T

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » mån 03 aug 2009, 11:53

Jag har aldrig hört talas om att storsegel tar skada av att skyddas av kapell. Fågelskit, UV-stråling mm förhindras.
Själv har jag förstört ett storsegel i dacron genom att strunta i kapellet. Det skörades rakt av redan efter 6 år (c:a 12 000 sjömils segling).

Efter den betan använder jag alltid kapell, när båten inte seglas, även när det är vått. Har aldrig, som fallet är med rullfocken, drabbats av jordslag i storseglet, sedan jag gick över från bomull till dacron.

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » mån 03 aug 2009, 13:45

Men snälla T, vad du Tar i...
Jag tycker jag rätt tydligt framför min egen uppfattning, att kapell då man ligger stilla under natten har marginell betydelse beträffande UV-strålningen, och så undrade jag vad andra tycker. Att jag sedan kommenterar en del av dessa tyckanden skall inte tas så allvarligt.

Och Brendan, ingen har påstått att det är skadligt med kapell. Fågelskit är helt riktigt en sak som motiverar kapell när man ligger still, men nu gällde min undran specifikt det där med UV-strålningen.
Beträffande ditt segel som höll i sex år och 12.000 sjömil, så har det alltså utsatts för UV-strålning under de allra flesta av dessa sjömil och vi talar gissningsvis om flera tusen timmar.
Det vore intressant att få veta hur du ändå är så säker på att det var bara det att du inte använde kapell som orsakade skadan.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » mån 03 aug 2009, 14:30

Maxi33 skrev:.

Och Brendan, ingen har påstått att det är skadligt med kapell. Fågelskit är helt riktigt en sak som motiverar kapell när man ligger still, men nu gällde min undran specifikt det där med UV-strålningen.
Beträffande ditt segel som höll i sex år och 12.000 sjömil, så har det alltså utsatts för UV-strålning under de allra flesta av dessa sjömil och vi talar gissningsvis om flera tusen timmar.
Det vore intressant att få veta hur du ändå är så säker på att det var bara det att du inte använde kapell som orsakade skadan.

MVH
Håkan
Men om det inte är skadligt med kapell, varför avstå från det? Varför chansa?

Beträffande min Bodingstor så lämnade jag in trasorna till Sveriges Provningsanstalt och fick dem analyserade. De kunde konstatera att svagheterna fanns just där seglet hade exponerats när båten låg still.

Det 38-sidiga protokollet, vederbörligen underskrivet av chefen för Provningsanstalten och vidimerat av två utomstående personer samt bevittnat av Notarius Publicus, finns i mitt bankfack. Vi kan bestämma tid, så kan du få följa med och granska källmaterialet ifråga.

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » mån 03 aug 2009, 15:17

Kan man ana en anings aning tykenhet Brendan, i det där att jag kan få granska källmaterialet...?
Det tar jag i så fall med göteborgs välkända humor, och ett uppriktigt tack för ett mycket innehållsrikt svar, med källhänvisningar och allt.

Jag gissar att seglets svaga delar var ett resultat av dels den samlade UV-strålningen på hela ytan under segling och dels den adderade effekten på de delar som strålningen kom åt under övrig tid.
I så fall helt klart ett gott argument för att alltid använda kapell.
Hoppas på andras kommentarer också, Seawolf till exempel som ju haft bättre tur.

Bara av ren ytterligare nyfikenhet, varför lade du ner så mycket energi på att analysera ett sex år gammalt segel? Och varför behövdes vittnen och Notarius Publicus? Och vad sade Boding? Fick du någon ersättning?
Finns det en spännande skröna i detta, att underhålla oss alla med?

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » mån 03 aug 2009, 16:15

I juli, på västkustens latitud, är solen uppe i snitt ca 17 timmar per dygn. Hur länge UV-strålningen kan antas vara besvärande för segel, vet jag inte men antag 10 timmar per dygn.
Själv är jag sällan eller aldrig först ur hamnen på mornarna men när jag drar upp luckan på morron brukar dom flesta ändå vara kvar. Och redan innan jag ens har kommit iväg, brukar dom riktigt morronpigga, som legat i andra hamnar, dyka upp för att förvissa sig om en bra plats i viken, kanske med kvällssol. Så man kan väl ana att genomsnittsseglaren, alltså inte Håkan och inte Brendan, kanske är ute och verkligen seglar, i kanske 5 timmar per dag. Max. Det ger i så fall, tillsammans med övriga antaganden, en onödig UV-exponering på runt 5 timmar. Per dag. I snitt.
På ostkusten brukar molnigheten tillta på eftermiddagarna så det är den morrontrötte som utsätter sina okapellerade segel för mest UV-ljus. Om man ändå nödvändigtvis vill, som jag anser, slarva, så är det bättre att göra det efter midsommar än före, eftersom UV-strålningen är som starkast under vår och försommar.

:o
/T

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » mån 03 aug 2009, 20:42

Beträffande den stor som blev c.a 10 år kan nämnas att det inte var något problem alls med duken utan bara sömmarna. Två skörade sömmar under samma säsong med mycket tidsödande handsömmad reparation i samma nålhål som tidigare gav ett perfekt resultat. Men i valet mellan att lämna seglet på omsömnad och att köpa ett nytt blev det ett nytt. Men det gamla seglets duk var absolut i gott skick. Och antagligen var det mekanisk nötning som fick sömmarna att ge upp, möjligen påskyndat av UV-nedbrytning.
Min gissning är att man skall intressera sig för vilken tråd dacronsegel sys med, jag tror att där kan det skilja mycket. Men dacronduken i sig är mycket mycket UV-tålig. Om det finns beprövad limning som komplement till sömnaden tror jag att det också höjer livslängden betydligt även med kraftig UV-exponering. Om limningen alltså är beprövad...

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » mån 03 aug 2009, 21:14

Instämmer helhjärtat med Seawolf, har liknande erfarenheter. Så fort som sömmen börjat ge sig rör sig seglet, och sliter ytterligare på tråden. Efter ett segelställ kollapsat på detta sätt beställde jag segel med trippelsöm - det höll!

Så frågan är kanske hur tråden tål sol, fukt osv!

En del segelmakare säger nu att de (också?) limmar duken, det borde bli bättre.

För egen del har jag en mycket enkel påtagning av kapell (lazy-jacks med integrerat kapell), hade jag inte haft det hade jag endast i undantagsfall lagt på kapellet.

ole
Diamantmedlem

Inlägg av ole » tis 04 aug 2009, 11:28

Här finner du svaret på din fråga Håkan - om du kan tolka figurer - UV mätning över dygn
Bara att välja plats och datum.

http://www.nrpa.no/uvnett/dagsverdier.a ... on=Landvik
ole

F Ehn
Silvermedlem

Inlägg av F Ehn » tis 04 aug 2009, 12:35

Min erfarenhet är att (dacron)segel håller längel utan att sköras av UV-strålning. Efter 8-10 år (hos oss) blir det sämre, och seglet kan vara totalslut efter 15. Särskilt utsatta är rullsegel eftersom akterliket är ytterst (alltid UV-exponerat). Går sådana sönder i väven lär det vara där. Själv överväger jag därför att ta ner förseglet efter semestern, men det stannar vid en (sannolikt god) tanke - offerduken får göra sitt istället. Kapell på storseglet är enkelt och kan inte skada. Att sätta upp kapellet vid nattvila på semestern skulle inte falla mig in, men inte heller att strunta i det i veckorna. Jag skulle tro att om man seglar kontinuerligt (typ, "alltid") kommer man att slita ut seglen mekaniskt innan man sliter dem via UV-strålning.
Det sura är naturligtvis när ett sällan använt segel har 90 % frisk väv och bara ytterliket (rullfock) eller de omvikta våderna (storseglet) är försvagade, kanske bortom räddning.

Dessutom handlar 15 år gamla erfarenheter om 15 år gamla segel, och hur vävarna är skyddade i dag kan vara annorlunda. Säger segelmakaren att man bör skydda seglet med kapell skall man nog göra det - han vill ju att seglet åtminstone skall hålla garantitiden ut och litet till för att inte få dåligt rykte.

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » tis 04 aug 2009, 13:22

Intressant kurva över UV-strålning, ole.
Det är alltså först vid åttatiden på morgonen som styrkan klättrar över 25% av toppvärdet och redan vid sextiden på kvällen är det under 25% igen.

Jag stärks alltså i uppfattningen att de som varje kväll viker segel och sätter på kapell även om de skall vidare nästa dag överdriver behovet av UV-skydd, och jag fortsätter nog som jag gjort hittills, drar på kapellet bara om jag väntar mig att ligga still flera dagar, och bara om seglet är torrt.
Eller om trutarna verkar nödiga förstås.

Alla andra får min generösa tillåtelse att tycka och göra som de vill, de du T!

MVH
Håkan
En expert i mängden

Göran A
Platinamedlem

Inlägg av Göran A » tis 04 aug 2009, 13:48

Har ni aldrig råkat uf för att fåglarna kalasat på bär och råkat placerat resterna på båten?
Skulle nog inte ta risken att få det på mina dyra segel, utan tar mig hellre omaket att ta på kapellet så fort jag kommit i hamn.
Risken är kanske mindre på natten, men fåglarna är ofta otrevligt morgongpigga.
De nya stack-packen ser ju onekligen bekväma ut, så det får nog bli den lösningen vid nästa byte av segelkapell.

Hälsningar

Göran A

Skriv svar