Vad är detta för bojkrok

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Vad är detta för bojkrok

Inlägg av Seglaren » tor 04 jul 2013, 20:23

Nån som vet, namn hur den används och om det är nåt att ha?
Svensktillverkad pat nr 8501960-2

Bild
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Vad är detta för bojkrok

Inlägg av Anders S » tor 04 jul 2013, 20:33

Jodu, det är en riktig patentare. Den fungerar en smula som en skyttel, man har en lina i den och så , med en magisk rörelse i skytteln, så har den trätts igenom bojöglan med linan i änden. Sedan drar man sin grova tross med linan som hjälp, jag tror att den fungerar smidigast med 6mm tamp eller så.
Anders S

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » tor 04 jul 2013, 21:05

Saxat:
"BÅTSHAKE/BOJFÅNGARE .JACK.
Underlättar förtöjning vid boj. Båtshaken är försedd med en skyttel som för förtöjningslinan igenom en ring utan att lossna från haken.
http://www.byggplast-batprylar.se/%C3%8 ... GARE__JACK

Kommer jag ihåg rätt är det samma tillverkare som till Laguna borden.
Har tvenne, en i varje båt.
Helt suverän ett måste i varje välutrustad båt.
Fördel med dubbel bojlina är att man inte behöver gå upp till bojen vid avfärd.
Bara lossa ena ändan och ta hem tampen.
Funkar oxå på klena förtöjningsringar på bryggor.
Nackdel klarar inte "grova" boj/brygg-öglor.
En dubbel "klen" 6-8 mm lina räcker i gästhamnar.
Har aldrig behövt dra igenom en grövre tamp.
Använt "Jack" > 25 år.

MartinM
Diamantmedlem

Inlägg av MartinM » tor 04 jul 2013, 21:49

Har den i båten, men är inte lika positiv till den. Man måste ha en klen tamp i den men även då går det lätt fel eller strular. Vanligast är att den inte vill slå över och trä igenom tampen. Börjar men då att dra hårt så hoppar den vanligtvis av.
Kan vara så att den fungerar med träning och lugna rörelser, men vi litar inte på den längre.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » tor 04 jul 2013, 21:58

MartinM skrev:Har den i båten, men är inte lika positiv till den. Man måste ha en klen tamp i den men även då går det lätt fel eller strular. Vanligast är att den inte vill slå över och trä igenom tampen. Börjar men då att dra hårt så hoppar den vanligtvis av.
Kan vara så att den fungerar med träning och lugna rörelser, men vi litar inte på den längre.
Öva, jag har inte haft problem med Jack förutom att "öglan" kan vara för grov.
En liten "knyck" kan behövas för att den skall "slå över".
Använder en klen löst flätad lina som är "följsam".
Skulle öglan vara för "grov" så har jag fast tag i bojen och kan dra mej upp och göra fast "som vanligt".
Med en bojkrok som jag krökt till från skrotad 8 mm rodrigg.
bojkrok.jpg
bojkrok.jpg (33.58 KiB) Visad 7297 gånger

Användarvisningsbild
Seagull
Platinamedlem

Inlägg av Seagull » fre 05 jul 2013, 07:40

Den varianten har jag inte sett förut, hoppas den fungerar. Jag är lite skeptiskt till patenterade konstruktioner då dessa ofta är skrivbordsuppfinningar.

Jag har provat ett flertal andra varianter av bojkrokar:
Till en början, i mitt båtlivs barndom, använde jag en merxhake knopad till en lina. Det gick väl ann då man hade en båt som inte var speciellt hög så det gick att enkelt nå bojens ögla. men varefter tiden gått och båtar bytts mot andra större båtar har också bojförtöjning växt till ett problem.

Köpte en sk Finsk pinne som påminner mycket om den som Lasse L själv tillverkat, den är lätt att få dit runt bojens ögla men kan vara lite knepig att få loss under vissa förhållanden som t.ex blåsigt väder eller om andra båtar också använder samma boj så att öglan t.o.m kan ligga under ytan. Den är numera reservbojkrok.

Sedan köpte jag en Handy Duck bojkrok. Det är en patenterad sak som i kombination med en specialbåtshake ska vara enkel att applicera / lossa. Och så är också fallet då man står på ett stadigt golv på båtmässan och tränar på en bojkrok som inte gungar. Men i praktiken är båtlivet inte bara spegelblankt vatten, stadiga betonggolv och lugna nerver och då är denna konstruktion rätt värdelös.

Därefter köpte jag en öppningsbar rostfri bojkrok med pistolgrepp, den kallas bojfångare på SeaSea. Det är den jag använder mest. Lite tung kanske men enkel i sin funktion -går hyggligt enkelt att få på plats runt öglan och går framförallt enkelt att lossa. Konstruktionen ser till att bojkroken är stängd då den gör sitt jobb.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » fre 05 jul 2013, 13:24

jack2.jpg
"Bruksanvisning"

Skriv svar