Revlina

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem

Revlina

Inlägg av thomask » mån 01 jul 2013, 17:44

Ännu en fråga från en som inte vet.... Eller aldrig behövt reva.
Jag har revkrokar vid masten, och ett block där bak på utsidan som hamnar strax bakom 1 revhålet.
Snöret som ska upp till hålet, ska det gå från blocket upp till revhålet och NER igen till andra sidan bommen, där det finns en grej att knyta i?? Jag har inte nerdraget till ruffen, det sitter en knap mitt på masten att knyta i.

/Thomas

MartinM
Diamantmedlem

Re: Revlina

Inlägg av MartinM » mån 01 jul 2013, 20:41

Japp, så brukar det vara föra att få lite utväxling på revlinan.

Sedan brukar linorna gå inuti bommen. Vad är det för båt.

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem

Inlägg av thomask » mån 01 jul 2013, 21:29

Bra då vet jag hur det ska sitta. Det är en Sunwind 26.
Det verkar som att det suttit på utsidan innan. Hade lite för bråttom när jag köpte båten, och rev ner allt :?

/Thomas

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 02 jul 2013, 07:44

thomask skrev:Bra då vet jag hur det ska sitta. Det är en Sunwind 26.
Det verkar som att det suttit på utsidan innan. Hade lite för bråttom när jag köpte båten, och rev ner allt :?

/Thomas
Hehe.

Inget fel att låta revlinan gå utanför, då kan man se hur allt fungerar och trä linorna på rätt sätt. Principen är som följer:

Revlinorna brukar gå från ett fäste i bommen, genom seglet och ner till bommen igen, därefter kan det skilja beroende på hur man löst saken (och hur man vill ha det). Med revlina i akterliket, och en krok i bomfästet, så hakar man i öljetten i förliket i kroken, och så spänner man (av h-te) i revlinan och förankrar denna på knapen. Därefter sträcker man fallet (igen). Då är det praktiskt att ha allt vid masten.

Drar man allt till sittbrunnen har man en lina i akterlikets hål, en lina i förlikets hål och fallet, allt draget via brytblock till sittbrunnen. Detta kan göras med två linor, eller med en lina se skissen: http://www3.telus.net/sail/sj23/f_rigging_tips/f05.html

Här finns ett utvecklingssteg till: Åtminstone det nedre revet kan utföras som ett balanserat system, där man använder två kopplade block (vanligen inne i bommen) för att låta förlikets lina dra i det inre blocket som i sin tur drar ner akterlikets revlina. Snyggare - och mer komplext. http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q= ... eDpL1FhxpQ
Anders S

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem

Inlägg av thomask » ons 11 sep 2013, 19:13

Rev1.jpg
När jag ändå var nere idag, så fotade jag revhelvetet, Och även det ser klabbigt ut! Känns som att allt är felplacerat??

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » ons 11 sep 2013, 19:42

Anders S skrev:

/Thomas
Hehe.

Inget fel att låta revlinan gå utanför, då kan man se hur allt fungerar och trä linorna på rätt sätt. Principen är som följer:

Revlinorna brukar gå från ett fäste i bommen, genom seglet och ner till bommen igen, därefter kan det skilja beroende på hur man löst saken (och hur man vill ha det). Med revlina i akterliket, och en krok i bomfästet, så hakar man i öljetten i förliket i kroken, och så spänner man (av h-te) i revlinan och förankrar denna på knapen. Därefter sträcker man fallet (igen). Då är det praktiskt att ha allt vid masten.
Drar man allt till sittbrunnen har man en lina i akterlikets hål, en lina i förlikets hål och fallet, allt draget via brytblock till sittbrunnen. Detta kan göras med två linor, eller med en lina se skissen: http://www3.telus.net/sail/sj23/f_rigging_tips/f05.html

Här finns ett utvecklingssteg till: Åtminstone det nedre revet kan utföras som ett balanserat system, där man använder två kopplade block (vanligen inne i bommen) för att låta förlikets lina dra i det inre blocket som i sin tur drar ner akterlikets revlina. Snyggare - och mer komplext. http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q= ... eDpL1FhxpQ
Det rödmarkerade påståendet är inte bra, rentav felaktigt... Man hakar i som du säjer men sen spänner man (eventuellt, men inte nödvändigtvis, utav h-te) i fallet och först därefter lagom mycket i revlinan. Risken är annars att man drar sönder travarna i nedre delen av mastliket, dessutom får man ingen som helst kontroll över det revade seglets form. Även ett revat segel ska ha en fin buk, om än lite planare.

:eek:
/T

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » ons 11 sep 2013, 19:50

thomask skrev:
Rev1.jpg
När jag ändå var nere idag, så fotade jag revhelvetet, Och även det ser klabbigt ut! Känns som att allt är felplacerat??
Den där linlöparen som revlinan är fäst i, borde sitta på andra sidan bommen. Du ska alltså dra änden av revlinan under bommen och upp på andra sidan. Då gör friktionen mot bommen att belastningen på linlöparen blir mindre och då kanske den håller (bättre).

:o
/T

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 12 sep 2013, 06:32

T skrev:
Anders S skrev:

/Thomas
Hehe.

Det rödmarkerade påståendet är inte bra, rentav felaktigt... Man hakar i som du säjer men sen spänner man (eventuellt, men inte nödvändigtvis, utav h-te) i fallet och först därefter lagom mycket i revlinan. Risken är annars att man drar sönder travarna i nedre delen av mastliket, dessutom får man ingen som helst kontroll över det revade seglets form. Även ett revat segel ska ha en fin buk, om än lite planare.

:eek:
/T
Det är nog mest en fråga om hur man vill göra. Jag tror inte det finns så stor risk att travare lossnar om man sträcker upp bomliket först, bara man har fått ögat i bomfästets krok. Då skulle man heller inte kunna ta ner seglet om det är revat.
Jag tror inte man kan sträcka för hårt eller ens besvärande hårt med en revlina utan utväxling eller winch, därav mitt uttalande om nyttjande av diaboliska krafter i första momentet, det är en smula lättare att sträcka bomliket innan man har sträckt upp fallet. Men man gör som man vill.
Anders S

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » tor 12 sep 2013, 08:53

På de båtar jag haft har det suttit ett litet block på en skena. I bakkant på blocket har det suttit en liten bygel (som det ju gör på block).
4086-2.jpg
Brukar fästa revlinan i bygel, dra linan under bommen och upp till första revlöddran och ner igenom blocket och fram till masten.
Bindrev.png
Bindrev.png (7.49 KiB) Visad 6067 gånger

För att inte bli hängd av revlinan brukar jag montera några linlöpare http://www.hjertmans.se/webshop/artikla ... 2&artname= längs bommen.

Sen brukar jag alltid dra ner fall (ej försegel då jag har rulle) rev- och trimlinor till sittbrunnen. En gammal "stöpplebent" gubbe skall försöka undvika gå upp på däcket så mycket som möjligt, speciellt om det är dåligt väder. Brukar ha en liknande anordning med linor vid masten.
däcksluckor.jpg

Sen blir det ju lite kraffs i sittbrunnen också.
Bilagor
V_avl_bb_50.jpg
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » tor 12 sep 2013, 16:53

Anders S skrev: ...
Det är nog mest en fråga om hur man vill göra. Jag tror inte det finns så stor risk att travare lossnar om man sträcker upp bomliket först, bara man har fått ögat i bomfästets krok. Då skulle man heller inte kunna ta ner seglet om det är revat.
Jag tror inte man kan sträcka för hårt eller ens besvärande hårt med en revlina utan utväxling eller winch, därav mitt uttalande om nyttjande av diaboliska krafter i första momentet, det är en smula lättare att sträcka bomliket innan man har sträckt upp fallet. Men man gör som man vill.
Du tror att det nog är si eller så... Fråga istället segelmakaren vad han vet (bry dig inte om vad jag vet).
Varför man inte skulle kunna ta ner seglet efter att man hissat det i revat skick, fattar jag inte... det var ju nere från början? Man kanske måste släcka på skot och kick till det läge man hade innan man hissade igen efter att ha sträckt upp längs bommen (utav h-e). Just hemskotning och kickning ökar belastningen på dom nedersta travarna, förutom den belastning som vinden står för. Sen tycker jag fortfarande att man ska ta tillvara dom trimmöjligheter som finns även på ett revat segel.

:o
/T

Skriv svar