Montering av beslag, tätning?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
richardk
Guldmedlem

Montering av beslag, tätning?

Inlägg av richardk » ons 12 jun 2013, 06:46

Är på g att montera några beslag på mitt rufftak. Rufftaket är av fernissad mahogny + teak. Funderar på hur jag bäst tätar runt skruvar? Tänkte först att jag skulle täta med Ettan eftersom det är lätt att demontera beslag sen om man skulle vilja men funderar på om det är rätt medel, den smälter ju när det blir varmt. Kanske bättre att gå på med Sika..?

paliswe
Diamantmedlem

Re: Montering av beslag, tätning?

Inlägg av paliswe » ons 12 jun 2013, 06:55

Sikaflex!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 12 jun 2013, 07:44

Trä, sade du? Då förslår jag ett mjukt, ej härdande tätmedel och "tajta skruvhål". Trä är ju trevligt på det viset att om passformen är god, så tätar materialet sig själv, men baksidan därvid är att allt rör sig en smula i torr- och blötperioder. Silkaflex (polyuretanbaserade tätningsmedel) är så kraftigt limmande att de kan ta med sig material om man av någon anledning behöver lossa beslagen, och de "snällare" härdande tätmedlen är inte hållfasta nog för att fungera - när de släpper i rörelser mellan ytorna, så slutar de att vara täta - båda de egenskaperna kommer att ställa till det för dig.

Jag utgår från att du vill kunna ta bort beslaget för att underhålla träet under beslaget, i alla fall vid behov. Då går polyuretan (Sikaflex med flera) bort. På min träbåtstid använde jag "Tät" från international, som visserligen är kletig och svartbrun, men som biter bra och håller samman väl, även under beslag. Den går att lossa, och med fotogen, trasor etc försvinner också klet.
Anders S

richardk
Guldmedlem

Inlägg av richardk » ons 12 jun 2013, 08:20

Tät har jag för mig är samma som Ettan, tror jag kör på det. Och du har alldeles rätt, vill ha möjlighet plocka bort beslag för underhåll (fernissning) Tack för tips!

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » ons 12 jun 2013, 18:07

På förra båten gjorde jag så här:
- Små skruvar doppade jag i fernissa och skruvade dit. Typ, kapellbeslag och liknande.
- Stora beslag fräste jag en liten grop kring, ett par millimeter djup och så stort det gick utan att beslaget inte dolde. Sedan fernissade jag allt, efter det Sikaflex.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 12 jun 2013, 18:49

richardk skrev:Tät har jag för mig är samma som Ettan, tror jag kör på det. Och du har alldeles rätt, vill ha möjlighet plocka bort beslag för underhåll (fernissning) Tack för tips!
Om Ettan är en svart bitumenbaserad massa kan det vara samma, men jag undrar det?
Anders S

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » ons 12 jun 2013, 19:00

Anders S skrev:
richardk skrev:Tät har jag för mig är samma som Ettan, tror jag kör på det. Och du har alldeles rätt, vill ha möjlighet plocka bort beslag för underhåll (fernissning) Tack för tips!
Om Ettan är en svart bitumenbaserad massa kan det vara samma, men jag undrar det?
Ettan och Tät är inte samma sak, och inte Farm heller.
Ettan består mest av vax och tjära och luktar (i sitt båtsammanhang) väldigt gott.
En burk Ettan borde höra till alla båtars standard(nöd-)utrustning. Även såna båtar som är av plast, plåt eller motsvarande.

Till det aktuella användningsområdet skulle jag definitivit föreslå Ettan, bara Ettan, och inget annat än Ettan (för att travestera lite)

:o
/T

richardk
Guldmedlem

Inlägg av richardk » ons 12 jun 2013, 22:42

Beslag monterade nu, använde Ettan som verkar vara det enklaste både att få dit och sen få bprt igen om man vill demontera. Och luktar godast! :-) Får se hur det klarar sig under sommaren, verkar det smälta bort får man väl byta till nåt annat. Och jag som mindes fel, Ettan och Tät inte samma sak. Tack för alla tips!

millgard
Guldmedlem

Inlägg av millgard » ons 19 jun 2013, 08:18

Ettan använde jag på folkbåten med gott resultat, men det var en nyhet för mig att det kan användas även på plast osv. Tja, det är klart - varför inte? Då åker burken med i plastbaljan också.
Navigare vivere est

Skriv svar