hur ska jag lösa den här gröten???

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
tomhenrik
Platinamedlem

hur ska jag lösa den här gröten???

Inlägg av tomhenrik » lör 01 jun 2013, 19:05

är så att när jag köpte båten så funkade inte lanternorna och när jag öppnade upp panelen för kablarna så va ju inte dom inkopplade och jag har försökt koppla in dom själv men fan inte lyckats bara bränt säkringar utav helvete så nu vänder jag mig hit för lite expert hjälp

här är innan jag började skruva på skiten och då funkade bara ruff lampan

bild 1, http://i42.tinypic.com/2d1k094.jpg

bild 2. http://i39.tinypic.com/51qcyv.jpg

men asså jag kopplade å säkert 3 olika sätt och säkringarna brann upp och jag har inte en jävla aning om hur jag ska få till det satt i 2 timmar och försökte få till det men gav upp
frågar man inget så får man ingenting veta!!!!!!!!!!!!!!

Peter_K
Diamantmedlem

Re: hur ska jag lösa den här gröten???

Inlägg av Peter_K » lör 01 jun 2013, 19:15

Alternativ:
1. Dra om skiten. Riv ut, börja om från noll. Gör om, gör rätt.
2. Försök att ta reda på var varje kabel tar vägen. Maskeringstejp och bläckoenna hjälper till att märka upp kablarna.

Jag gjorde alt 2 i min båt. Installerade ny panel från Biltema, lite nya brytare, nya plintar för minus. Det tog några dagar...
Alla borde ha skägg

tomhenrik
Platinamedlem

Inlägg av tomhenrik » lör 01 jun 2013, 19:29

försökte rycka i dom men dom sitter berg fast asså det spelar ingen roll hur mycket jag försöker rycka så går det inte......

men finns det inget sätt att kunna använda dom kablarna ändå??? vill liksom inte dra nya kablar mitt i båt säsongen

johzac01
Silvermedlem

Inlägg av johzac01 » lör 01 jun 2013, 19:37

Det kan inte vara så illa att det finns en kortslutning någonstans och förre ägaren därför kopplat isär det? Du har ju lyckats mäta upp flera funktioner redan så fortsätt med att kolla om du har kortis någonstans.
Jag drog om "all" el i en Örnvik 570 förra sommaren, det tog en halvdag med montering av nya mätare och brytarpanel och då är jag inte elektriker. Det här borde gå att lösa på samma tid, inkluderat lagom mängd våld för att få bort kablarna (fördragarna menar jag ju...).
Nu med en B 31 (Boström 31) i Vänern.

tomhenrik
Platinamedlem

Inlägg av tomhenrik » lör 01 jun 2013, 19:55

men kan jag inte koppla in alla kablar på vänster sida av säkringarna testade med 1 lanterna och en switch knapp men det va då säkringarna gick men märkte det och så att snurra jag lite på den understa säkringen så glappa ljuset om man kan säga det

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » lör 01 jun 2013, 19:57

Om du är nybörjare i båt kanske du inte ska ge dig ut i mörkret. Då behöver lanternorna inte heller fungera...
Lämna det där projektet till vintern och ge dig ut och segla istället!
X-342 SWE 18 "Kexet"

tomhenrik
Platinamedlem

Inlägg av tomhenrik » lör 01 jun 2013, 20:00

Fredrik skrev:Om du är nybörjare i båt kanske du inte ska ge dig ut i mörkret. Då behöver lanternorna inte heller fungera...
Lämna det där projektet till vintern och ge dig ut och segla istället!
jo men det är så att jag tänkte segla till göteborg och ska man lägga till någon stans så är det bra att ha lanternorna igång under natten även om det inte finns något ström utag till den som finns på masten så är det ändå bra att ha dom som finns på sidorna av båten

johzac01
Silvermedlem

Inlägg av johzac01 » lör 01 jun 2013, 20:08

Jag hänger inte med på hur du menar nu men börja i alla fall med att ta bort all elak eltejp som kan dölja både det ena och det andra.
Efter det så (förutsatt att det inte är något fel "ute" i någon krets) är ju kopplingen enkel:
1. Plus (+) till ena anslutningen på strömbrytaren (finns olika skolor kring huruvida säkringen skall sitta före eller efter brytaren men i det här fallet tror jag det kvittar och enkelhet är högre prioriterat)
2. Kabel från den andra anslutningen på brytaren till säkringen (ta bort alla andra kablar från säkringsplinten)
3. 1 kabel från valfri lanterna (börja med en, lägg sedan till de andra en efter en för att kunna hitta eventuella fel) till andra sidan av säkringen.
4. Den andra kabeln från aktuell lanterna till Jord(-)

Innerbelysningen hanterar du som lanternorna i det här fallet, förutsatt att du kan tänka dig att alltid tända den när du har navigationsljus.

Vet inte om jag tolkat dina bilder helt rätt så läs med förstånd.

tomhenrik
Platinamedlem

Inlägg av tomhenrik » lör 01 jun 2013, 20:27

johzac01 skrev:Jag hänger inte med på hur du menar nu men börja i alla fall med att ta bort all elak eltejp som kan dölja både det ena och det andra.
Efter det så (förutsatt att det inte är något fel "ute" i någon krets) är ju kopplingen enkel:
1. Plus (+) till ena anslutningen på strömbrytaren (finns olika skolor kring huruvida säkringen skall sitta före eller efter brytaren men i det här fallet tror jag det kvittar och enkelhet är högre prioriterat)
2. Kabel från den andra anslutningen på brytaren till säkringen (ta bort alla andra kablar från säkringsplinten)
3. 1 kabel från valfri lanterna (börja med en, lägg sedan till de andra en efter en för att kunna hitta eventuella fel) till andra sidan av säkringen.
4. Den andra kabeln från aktuell lanterna till Jord(-)

Innerbelysningen hanterar du som lanternorna i det här fallet, förutsatt att du kan tänka dig att alltid tända den när du har navigationsljus.

Vet inte om jag tolkat dina bilder helt rätt så läs med förstånd.
om du kollar bild 1 så är ju + den svarta kablen och - är den blåa som sitter in i det facket där det sitter en säkring och jag kom på det att man kanske kan koppla in lanternor och ruff lampan till + och - men det problemet jag kommer till då är att lanternor kablarna är röda var ända en,,

men tror du det skulle funka att göra så??

johzac01
Silvermedlem

Inlägg av johzac01 » lör 01 jun 2013, 20:35

Det är oerhört svårt att förklara praktiska saker i text men i sak - Ja. Tycker dock, i all välmening, att du ska be någon om hjälp som har mer erfarenhet av el. Färgen har ju ingen betydelse som sådant, elen är inte färgad och kräver matchande kablar, det handlar ju bara om att få det hela begripligt för den som ska försöka ordna det (vilket den som kopplat förra gången misslyckats fullständigt med).
Är du SÄKER på att den svarta är plus (+) [vilket i sig är lite lagom vansinnigt], att blå är jord (-) [nästan lika galet] och vilka par röda som går till vilken lampa så går det att göra som jag beskrev. Det är funktionerna jag beskrivit, inte färgerna.

tomhenrik
Platinamedlem

Inlägg av tomhenrik » lör 01 jun 2013, 20:43

johzac01 skrev:Det är oerhört svårt att förklara praktiska saker i text men i sak - Ja. Tycker dock, i all välmening, att du ska be någon om hjälp som har mer erfarenhet av el. Färgen har ju ingen betydelse som sådant, elen är inte färgad och kräver matchande kablar, det handlar ju bara om att få det hela begripligt för den som ska försöka ordna det (vilket den som kopplat förra gången misslyckats fullständigt med).
Är du SÄKER på att den svarta är plus (+) [vilket i sig är lite lagom vansinnigt], att blå är jord (-) [nästan lika galet] och vilka par röda som går till vilken lampa så går det att göra som jag beskrev. Det är funktionerna jag beskrivit, inte färgerna.
jo den svarta är plus och den blåa är minus men det är ju bara för att den svarta kablen är kortast där batteriet ska stå och då är plus,
visst jag är inte världens bästa på koppla men jag vet ju på ett hum hur det ska sitta men när jag väl gör det så då bränner 1 säkring så det är ju något som gör att det går åt skogen...

har jobbat på företag som kräver att man kan lite om el på maskiner + att jag bygt datorer och kopplat bil stereo och massa annat skit men hela det här el systemet på båten gör mig skall skadad för jag lyckas inte komma på vilket som är vilket för alla kablar är samma färg för utom ström kablarna från bateriet

tomhenrik
Platinamedlem

Inlägg av tomhenrik » lör 01 jun 2013, 20:59

kom och tänka på det att man kan ju koppla in alla lanternor i en sockerbit osså från sockerbiten går det 2 sladdar osså kan man ju kolla in dom till plus och minus men jag vill ju ha en switch där imellan så att man kan starta lanternorna när det börjar mörkna

tomhenrik
Platinamedlem

Inlägg av tomhenrik » lör 01 jun 2013, 21:15

det löste sig nog tog kontakt med en snubbe som följde med mig hem när jag segla hem båten han sa att vi kanske kunde kolla påt i veckan........

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » lör 01 jun 2013, 22:09

Alltså... om du ankrat ska du INTE ha dessa lanternor igång. De indikerar att du är på väg. Ligger du i en väl skyddad natthamn där man kan förvänta sig att det finns båtar behövs inget ljus. Men, ankrar du oskyddat (men inte i en farled, såklart) är det bra om du för ankarlanterna som är ett vitt runtomlysande ljus. En fotogenlykta duger bra.
Alla borde ha skägg

tomhenrik
Platinamedlem

Inlägg av tomhenrik » sön 02 jun 2013, 13:42

Peter_K skrev:Alltså... om du ankrat ska du INTE ha dessa lanternor igång. De indikerar att du är på väg. Ligger du i en väl skyddad natthamn där man kan förvänta sig att det finns båtar behövs inget ljus. Men, ankrar du oskyddat (men inte i en farled, såklart) är det bra om du för ankarlanterna som är ett vitt runtomlysande ljus. En fotogenlykta duger bra.

Okay så skaffa en fotogenlykta eller vita lanternor..ska sitta en vit lanterna i aktern men om det är ankarlanterna vet jag inte men ska kolla det med snubben då han ska hjälpa mig

Skriv svar