Diskhofunderingar

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Diskhofunderingar

Inlägg av AndersGustafsson » lör 01 jun 2013, 10:19

Blir nog till nästa vår, som nästa steg då även de bänkskivorna skall bytas, men...

Vad är det för konspiration mellan tillverkare av diskhoar för båtbruk? Det saknas ju fästen?? Diskhoar för hembruk har ju prydliga svetsade fästen, så man kan spänna fast hon mot bänken. Otaliga är de båtar (inklusive min) där man helt kallt har skruvat fast uppifrån. Hur himla snyggt/praktiskt är nu det?

Månne man kan svetsa fast fästen i efterhand, utan att förstöra finishen?

Sedan till nästa problem:
20130531_131120_diskho.jpg
Diskho, NF
Nuvarande ho är 150mm djup och det är för litet. Idealet är en djupare ho, där man kan sätta koppar etc då man äter/fikar under gång. Maximalt djup är ca 180mm, om man accepterar att silen tittar ned i motorrummet, men där går ju slangarna ändå... Ovan motorn finns det plats, en 14hp Nanni är ju litet mindre än den gamla VPn.

Så en ho ca 235+340 med djupet 180mm eller 170? Var hitta den? Enda jag sett, med de måtten, är en från Maritim i Helsingfors.

Edit: Länk till diskhon.
Senast redigerad av 1 AndersGustafsson, redigerad totalt 0 gånger.
/Anders G

Mats Brage
Diamantmedlem

Re: Diskhofunderingar

Inlägg av Mats Brage » lör 01 jun 2013, 12:25

Hej,

Går i samma funderingar och har tittat lite på sortimentet som finns på www.bygghemma.se - inte billigt men med flänsar mm

//Mats
Scanner 391 nr 142

naffatS
Platinamedlem

Inlägg av naffatS » lör 01 jun 2013, 13:51

Sika-limmas inte de flesta hoarna idag?

Staffan

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » lör 01 jun 2013, 14:14

Sika-limmas inte de flesta hoarna idag?
Funkar säkert bra hemma, där köket står stilla. I en båt är det annat...
Tack, skall kolla, men varken Franke eller Stala har någon lämplig, det har jag redan kollat. Den sidan hade några andra tillverkare, men de var för stora.
/Anders G

Skriv svar