vill ta med min bärbara i båten!!!
Re: vill ta med min bärbara i båten!!!
Glöm inte Tvättmaskinen och torktumlare!
(Har inte 220 i båten)
för mig räcker 12 volt utmärkt till tv, som går direkt på 12v. alla andra prylar matas direkt från cigg/usb-uttag. enklare billigare kan det inte bli.
/Thomas
(Har inte 220 i båten)
för mig räcker 12 volt utmärkt till tv, som går direkt på 12v. alla andra prylar matas direkt från cigg/usb-uttag. enklare billigare kan det inte bli.
/Thomas
Fast nu var det den bakomliggande kedjan som analyserades, och varje omvandlare mellan spänningar ger en oundviklig förlust, som ibland kan vara rätt stor. Det icke-intuitiva kan då vara att en effektiv 220V-omvandlare som driver en effektiv nätadapter egentligen inte behöver vara mindre effektiv än en (dålig) 12V-20V-omvandlare som kanske belastas till eller över kapacitetsgränsen(*). Det är alltså guld värt (eller bly?) med saker som kan drivas på 12V direkt.thomask skrev:Glöm inte Tvättmaskinen och torktumlare!
(Har inte 220 i båten)
/Thomas
(*)Jag har en lätt nersmält adapter som inte pallade för trycket, som bevis. Den var märkt med 5A max och drev en dator som påstods dra 2A max. Någon (eller båda) av dessa uppgifter stämde alltså inte...)
Anders S
Det finns en säkerhetsaspekt av att ha 220 levererad med en inverter ;
I ett vanligt landströmsuttag har en av ledarna 220V gentemot jord/hav/ledande omgivning. Man vet inte vilken av ledarna som är farlig.
I en inverterlevererad 220 är det vanligen en "flytande generator" som inte har någon referens till jord, alternativt
har mittpunken mellan ledarna ansluten till jord/hav/ledande omgivning. Det är alltså 120V mellan en ledare och jord/hav. Denna
skillnad kan vara avgörande om man "fumlar" eller har skadad eller fuktig utrustning .
Som jag har det ordnat i min båt är alla 220-uttag matade från inverter ( utom batteriladdaren som sitter "i källaren" och inte torde
fresta någon besökare att koppla in sig på) .
Men jag har inga planer att installera vare sig tvättmaskin eller torktumlare. Men ett wåffeljärn är inte fel ...
I ett vanligt landströmsuttag har en av ledarna 220V gentemot jord/hav/ledande omgivning. Man vet inte vilken av ledarna som är farlig.
I en inverterlevererad 220 är det vanligen en "flytande generator" som inte har någon referens till jord, alternativt
har mittpunken mellan ledarna ansluten till jord/hav/ledande omgivning. Det är alltså 120V mellan en ledare och jord/hav. Denna
skillnad kan vara avgörande om man "fumlar" eller har skadad eller fuktig utrustning .
Som jag har det ordnat i min båt är alla 220-uttag matade från inverter ( utom batteriladdaren som sitter "i källaren" och inte torde
Men jag har inga planer att installera vare sig tvättmaskin eller torktumlare. Men ett wåffeljärn är inte fel ...
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Varför en inverter full med elektronik?peterh skrev:Det finns en säkerhetsaspekt av att ha 220 levererad med en inverter ;
När en skiljetrafo gör samma tjänst.
3000VA kostar 1730 Skr
http://se.rs-online.com/web/p/safety-si ... s/4368805/
http://se.rs-online.com/web/c/power-sup ... -type=List
Ja, alltså, en inverter fungerar "på batteri", det är nog den enkla poängen här... 
Anders S
Ja, en inverter fungerar både när man har landström och när man saknar det. Man kan alltså nyttja sammaAnders S skrev:Ja, alltså, en inverter fungerar "på batteri", det är nog den enkla poängen här...
utrustning oberoende av var man är.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Peter, gör som jag, skaffa dig ett klassiskt våffeljärn i äkta flerkilotungt gjutjärn på Blocket eller bonnauktionen och grädda våfflor på antingen spisen eller, om man vill undgå os i kajutan och i stället mysa i sittbrunn och göra båtgrannarna med sina GT avundsjuka, på denna tingest från butiken man inte får nämna: http://biltema.se/sv/Fritid/Friluftsliv ... -kW-17618/peterh skrev:...
F.ö. är jag mycket skeptisk till 220V-omvandlarna, speciellt de billigare.
Till datorerna har jag omvandlare från Kjell å Company och Elfa. Billiga och bra.
mvh Sven-Barry - 12V