Ny propeller

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Kristoffer
Trogen medlem

Ny propeller

Inlägg av Kristoffer » mån 23 apr 2012, 11:32

Hej allihopa,

Tappade min foldingpropeller förra sommaren. Har en Maxi 77 med MD6B och S-100 drev (konstig kombo??).

Hur som helst så var det svårt att hitta foldingpropellrar till den cylindriska axeln (har alla S-100 cylindrisk axel förresten?) men har hittat en nu som var 15x9. Jag misstänker att det är större än den tidigare propellern som enligt vissa jag pratat med borde varit 14x8 eller så.

Kan jag ha en 15x9? Vad blir skillnaderna? Problemen?

Mvh Nybörjaren

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Ny propeller

Inlägg av Anders S » mån 23 apr 2012, 13:15

Det du får (om den nu är för stor, det vet man ju inte säkert) är en båt som förmodligen går lika fort som innan, men på lägre varvtal. Däremot, när du krämar på all kraft och verkligen pressar motorn, så går det tyngre och du når förmodligen inte upp till maxvarv. Du kan mycket väl köra med en litet för stor propeller bara du inser att motorns effektiva maxvarv nu är lägre än innan, och att det är du som förare som har ansvaret att inte gasa på hårdare än vad båten tål. När motorn inte varvar högre skall du lätta litet på gasen och stanna där.
Anders S

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » mån 23 apr 2012, 13:38

Anders S skrev:När motorn inte varvar högre skall du lätta litet på gasen och stanna där.
eller med tanke på att den är en Volvo MD av den generationen (sprungen från Albin) så lätta lite till. Dessa motorer ryker som bara den när de blir överbelastade, och då det inte gör någon nytta ...

Vill du räkna på proppen är det enkelt, sök på nätet, det finns många beräkningsprogram.

/J

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 23 apr 2012, 15:32

Jaramaz skrev:
Anders S skrev:När motorn inte varvar högre skall du lätta litet på gasen och stanna där.
eller med tanke på att den är en Volvo MD av den generationen (sprungen från Albin) så lätta lite till. Dessa motorer ryker som bara den när de blir överbelastade, och då det inte gör någon nytta ...

Vill du räkna på proppen är det enkelt, sök på nätet, det finns många beräkningsprogram.

/J
Jag tror frågan är vad som menas med "lätta litet". Man skall lätta såpass att varvtalet sjunker så det syns eller hörs, (det kan väl vara 100 varv eller så).
Annars vet man inte om man går från "alldeles för mycket" till "för mycket". Har sedan Md6 sk "polsk turbo" redan från början får man ju inte tokköra.
Anders S

Kristoffer
Trogen medlem

Inlägg av Kristoffer » mån 23 apr 2012, 18:43

Tack för informationen! Jag slår till och testar med denna 15x9. Alternativet hade varit en fast propeller ...

Polsk turbo förresten? Den termen gick t.o.m. google bet på.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 23 apr 2012, 19:31

Kristoffer skrev:Tack för informationen! Jag slår till och testar med denna 15x9. Alternativet hade varit en fast propeller ...

Polsk turbo förresten? Den termen gick t.o.m. google bet på.
"Polsk turbo" har de lastbilar (ofta från Polen) som har skruvad bränslepump och går uppför backarna i god fart, utstötande ett svart moln. Om man har en generös bränslepump kan man få för fet blandning under lång tid, inte bara den korta stund man ökar pådraget. Normalt skall varvtalsregulatorn balansera bränsle och luft men kommer det en smula mer bränsle än optimalt blir motorn visserligen litet starkare, men ryker svårt. Med en "tung" propeller märks detta mera. I praktiken är detta bara ett problem på toppvarv, då propellern bromsar (motorn) maximalt och driver (båten) maximalt. Tänk "litet för hög växel".
Anders S

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » tis 24 apr 2012, 07:57

MD6A har 10 hk vid 2400 varv, om man kör folding kan man räkna med 9hk pga. viss verkningsgradsminskning.
100S har utväxling 1 :1.66
Maxi 77 bör gå c:a 6.5knop på fullgas

Enligt http://www.batteknik.se/prop/propeller23bladig.xls
så blir då en lämplig tvåbladig propeller c:a 15"x8" eller kanske 14"x9"

Så om du provar med 15x9 får du inte fullt varv. Men om du i så fall kapar an aning på diametern (12 mm på respektive propellerblad) så fixar det sig....
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Kristoffer
Trogen medlem

Inlägg av Kristoffer » tis 24 apr 2012, 17:39

Tack tack.

Har inhandlat den bättre begagnade propellern nu. Fick den billigt. Själva bladen och navdelen var i ok skick men plasthylsan som håller låspinnen på plats var inte vacker och saxpinnen som ska hålla hylsan på plats var borta. Ska se om jag hittar något ställe som kanske kan renovera till den lite, någon som har några tips? Annars får jag lösa det på egen hand ...

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » tis 24 apr 2012, 21:43

Ta ett kort på delarna så kanske du kan få tips/hjälp.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Nord80_ÅDA
Rookie

Inlägg av Nord80_ÅDA » tis 21 maj 2013, 19:06

Hej,

Hittade du nån som renoverade din propeller? Jag har en likadan som du köpte och skulle behöva lämna in den till nån som vet vad han gör.
Eller du kanske löste det på egen hand? Hade du isf nån manual eller sprängskiss på propellern?

mvh
Johan

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » tis 21 maj 2013, 21:45

Kristoffer skrev:Hej allihopa,

Tappade min foldingpropeller förra sommaren. Har en Maxi 77 med MD6B och S-100 drev (konstig kombo??).

Hur som helst så var det svårt att hitta foldingpropellrar till den cylindriska axeln (har alla S-100 cylindrisk axel förresten?) men har hittat en nu som var 15x9. Jag misstänker att det är större än den tidigare propellern som enligt vissa jag pratat med borde varit 14x8 eller så.

Kan jag ha en 15x9? Vad blir skillnaderna? Problemen?

Mvh Nybörjaren

MD6B varvar 2400 och ger då 10hk. 100S har nog 1:1,66. Om man gissar att din Maxi 77 gör 6,5 knop med 10 hk och rätt propeller, så visar http://www.batteknik.se/prop/propeller23bladig.xls att denna rätta tvåbladiga propeller bör vara ungefär 15x8,5"

Så 15x9 är rätt nära. Men som Anders S påpekade, du tappar en aning maxeffekt, men får i stället lite lägre varvtal vid lagom marchfart. Volvo anger annars att man inte skall köra MD6 över 2100 varv långvarigt......

Skriv svar