vad ska man titta på och tänka på när man köper segelbåt??

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
tomhenrik
Platinamedlem

vad ska man titta på och tänka på när man köper segelbåt??

Inlägg av tomhenrik » ons 08 maj 2013, 17:48

hitta inga trådar om detta men startar en i alla fall

vad ska man som nybörjare tänka på när man ska köpa segel båt och hur lite färg får det vara på botten av båten botten färgen på utsidan så att säga

och varför får man råden om att inte ge sig ut på havet ensam åka längs kusten,,

tänkte även fråga hur det är motvind åt det hållet man ska??

jag kommer säkert på fler frågor och jag vet att jag låter som ett stolpskott eller idiot men det bjuder jag på...

min morbror kanske ska följa med han kan det där med båtar men ville veta fall han nu inte kan följa med...

tack på förhand

fick ändra lite
frågar man inget så får man ingenting veta!!!!!!!!!!!!!!

peterh
Diamantmedlem

Re: vad ska man titta på och tänka på när man köper segelbåt

Inlägg av peterh » tor 09 maj 2013, 06:33

Man kan ta med sig en besiktningsman som kan bedöma båtens skick.
De flesta båtklubbar kan ge tips på besiktningsmän.

Att betala några tusenlappar kan vara väl investerade pengar så min slipper bli grundlurad.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

tomhenrik
Platinamedlem

Inlägg av tomhenrik » tor 09 maj 2013, 08:52

men om man inte sparat så mycket pengar bara sparat för båt,

men sen undrar jag det och så varför avråder dom en från att gå ut med båten själv??
liksom man använder ju flytväst och livlina när man är själv ju...

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » tor 09 maj 2013, 11:18

tomhenrik skrev:men om man inte sparat så mycket pengar bara sparat för båt,

men sen undrar jag det och så varför avråder dom en från att gå ut med båten själv??
liksom man använder ju flytväst och livlina när man är själv ju...
Om man inte sparat så mycket pengar kan det vara ännu mera motiverat att anlita en besiktningsman.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » tor 09 maj 2013, 18:04

Antaganden: Du siktar på begagnad, lite mindre -70 eller -80 tals båt?

Ngt som skall gälla för alla båtar du tittar på:
- Trädetaljer inuti skall vara friska och inte angripna av fukt. Fukt i träet kan vara en signal på massa olika underliggande fel som (sammanfattningsvis) gör att du kan skippa det exemplaret och titta på nästa istället. Notera. Träet kan vara slitet, men det skall inte vara angripet av fukt, eller ha tydliga fuktskador.
- Köp inget med teakdäck eller skruvade teakdetaljer utanpå. Det är inte en fråga om, utan när det börjar läcka (eller redan har börjat...)
- Plastade delar skall sitta fast. Kryp runt i båten och öppna luckor och ryck i alla delar som sitter plastat. Rör det på sig har det sannolikt delaminerat. Sammanfattningsvis även där, titta på nästa båt.

Många kanske säjer - äsch det är enkelt att fixa i ordning om ngt fel. Mycket enklare är att skippa den båten och titta på nästa istället. Nu är det köparens marknad. Bättre att säljaren fixar båten till säljbart skick istället.

Motor och el skall vara schysst. Om du kikar bakom elpanelen och ser en härva med gamla sladdar kan du dra egna slutsatser. Om du öppnar motorrummet och ser olja i kölsvinet... dra egna slutsatser... Rent och ordnat skall det vara. Säj till säljaren att motorn skall kallstartas när du är där. Om säljaren har kört motorn innan ditt besök kan man ana ugglor i mossen. Känn på motorn att den är kall när du kommer innan start. Motorn skall starta utan trix.

Varför segla inomskärs? Segling är enkombination av: 1.båthantering, 2.navigation, och 3.segling. Hur bra du är på allt detta är sjömansskap. Bra sjömansskap får man genom övning och träning - erfarenhet alltså. Bara att segla (kryssa, slöra länsa skota segel) är alltså en liten del av vad du behöver kunna för att ta dig fram säkert. Erfarenheten från andra med kunskap om gott sjömansskap säger håll dig inomskärs. Det är helt enkelt enklare att hålla reda på var du är (navigation) medan du övar på båthantering och seglingen. Något av det svåraste är att angöra en kust när man kommer utifrån. Onödigt att börja med det svåraste kanske?
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

tomhenrik
Platinamedlem

Inlägg av tomhenrik » lör 11 maj 2013, 08:16

stangen skrev:Antaganden: Du siktar på begagnad, lite mindre -70 eller -80 tals båt?

Ngt som skall gälla för alla båtar du tittar på:
- Trädetaljer inuti skall vara friska och inte angripna av fukt. Fukt i träet kan vara en signal på massa olika underliggande fel som (sammanfattningsvis) gör att du kan skippa det exemplaret och titta på nästa istället. Notera. Träet kan vara slitet, men det skall inte vara angripet av fukt, eller ha tydliga fuktskador.
- Köp inget med teakdäck eller skruvade teakdetaljer utanpå. Det är inte en fråga om, utan när det börjar läcka (eller redan har börjat...)
- Plastade delar skall sitta fast. Kryp runt i båten och öppna luckor och ryck i alla delar som sitter plastat. Rör det på sig har det sannolikt delaminerat. Sammanfattningsvis även där, titta på nästa båt.

Många kanske säjer - äsch det är enkelt att fixa i ordning om ngt fel. Mycket enklare är att skippa den båten och titta på nästa istället. Nu är det köparens marknad. Bättre att säljaren fixar båten till säljbart skick istället.

Motor och el skall vara schysst. Om du kikar bakom elpanelen och ser en härva med gamla sladdar kan du dra egna slutsatser. Om du öppnar motorrummet och ser olja i kölsvinet... dra egna slutsatser... Rent och ordnat skall det vara. Säj till säljaren att motorn skall kallstartas när du är där. Om säljaren har kört motorn innan ditt besök kan man ana ugglor i mossen. Känn på motorn att den är kall när du kommer innan start. Motorn skall starta utan trix.

Varför segla inomskärs? Segling är enkombination av: 1.båthantering, 2.navigation, och 3.segling. Hur bra du är på allt detta är sjömansskap. Bra sjömansskap får man genom övning och träning - erfarenhet alltså. Bara att segla (kryssa, slöra länsa skota segel) är alltså en liten del av vad du behöver kunna för att ta dig fram säkert. Erfarenheten från andra med kunskap om gott sjömansskap säger håll dig inomskärs. Det är helt enkelt enklare att hålla reda på var du är (navigation) medan du övar på båthantering och seglingen. Något av det svåraste är att angöra en kust när man kommer utifrån. Onödigt att börja med det svåraste kanske?

tack för tipsen då vet jag vad jag ska leta efter

tomhenrik
Platinamedlem

Inlägg av tomhenrik » lör 11 maj 2013, 08:48

tänkte kolla på en stortriss mk2 och enligt ägaren så har den ståt på land i 5 år och blytyngden syns på vissa ställen och när man såg på bilderna så den kan väll omöjligt vara värd 6900 kr och det är väl inte så bra att segla runt så???

länk till bild på båten
http://img801.imageshack.us/img801/9205 ... 111249.jpg

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » lör 11 maj 2013, 08:54

Vet inte vad du menar med blytyngd, men en Stortriss har järnköl, och den rostar. Det gör alla järnkölar av förklarliga skäl. Man kan resonera på två sätt;
1. Vill man ha bra fart på grejorna ska kölen vara absolut slät och rostfri. Det innebär mycket jobb och epoxybehandling, samt bättringar varje år.
2. Båten sjunker inte av en rostig köl.

Samma tips som ovan gäller alltså.
Lägg där till att seglen ska vara bra.
Men. Helt ärligt, för 6.900 kr kan du inte räkna med att få ett topp-exemplar.
Alla borde ha skägg

tomhenrik
Platinamedlem

Inlägg av tomhenrik » lör 11 maj 2013, 09:14

Peter_K skrev:Vet inte vad du menar med blytyngd, men en Stortriss har järnköl, och den rostar. Det gör alla järnkölar av förklarliga skäl. Man kan resonera på två sätt;
1. Vill man ha bra fart på grejorna ska kölen vara absolut slät och rostfri. Det innebär mycket jobb och epoxybehandling, samt bättringar varje år.
2. Båten sjunker inte av en rostig köl.

Samma tips som ovan gäller alltså.
Lägg där till att seglen ska vara bra.
Men. Helt ärligt, för 6.900 kr kan du inte räkna med att få ett topp-exemplar.

nej nej fattar att jag inte kan få prakt exemplar för dom pengarna men skulle den hålla hela sommaren om man nu skulle välja den?

tomhenrik
Platinamedlem

Inlägg av tomhenrik » lör 11 maj 2013, 09:15

här kommer en till bild tycker det ser lite skumt ut att det är typ rost inuti båten

http://i43.tinypic.com/2zipxzk.jpg

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » lör 11 maj 2013, 12:57

Om det är typ rost i båten är det för att någon använt typ järn istället för typ rostfritt.
Om det är en det av en konstruktion som utsätts för belastning bör den bytas. Det ser också ut som att det varit ett läckage där.
Alla borde ha skägg

tomhenrik
Platinamedlem

Inlägg av tomhenrik » lör 11 maj 2013, 14:15

Peter_K skrev:Om det är typ rost i båten är det för att någon använt typ järn istället för typ rostfritt.
Om det är en det av en konstruktion som utsätts för belastning bör den bytas. Det ser också ut som att det varit ett läckage där.

jo jag tyckte och så det såg ut som att något har legat och rostat men om man ska laga något sådant måste man plocka väck det som gjorde att det kom rost och måste man plasta om den då och hur gör man i sådana fall för att plasta om det är det bara att köpa plast och smälta dit ohc slipa till sen och måla om då??

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » lör 11 maj 2013, 21:04

jo jag tyckte och så det såg ut som att något har legat och rostat men om man ska laga något sådant måste man plocka väck det som gjorde att det kom rost och måste man plasta om den då och hur gör man i sådana fall för att plasta om det är det bara att köpa plast och smälta dit ohc slipa till sen och måla om då??
Det beror helt på vad det är och om det är en bärande konstruktion
/Anders G

tomhenrik
Platinamedlem

Inlägg av tomhenrik » sön 12 maj 2013, 09:56

min morbror tyckte det såg ut som typ kontakt lim eller något men det ser jag ju bättre när jag kommer dit....

men ni ska ha tack för alla tips och sådant finns säkert mycket mer att tänka på när man ska skaffa segel båt

men tack för allt :D

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » sön 12 maj 2013, 18:01

Titta noga, under durkar, inne i skåp etc. Ta kamera med och ta mycket bilder. Men för det priset skall du kanske inte vänta dig tiptop...
/Anders G

Skriv svar