I dag skrotade jag em rm69 toastol.
Den läckte vid pumphandtaget, då bytte jag till den resevpump som "följde med båten". Då brast helvetet ut!
Det sprutade vatten överallt ! Själva pumphuset var antagligen demonterat av någon som undlåtit att montera
packning mellan halvorna !!
Själv svarade jag med att demontera hela sk-en för att passa på att rengöra ordentligt.
Nu till frågan, vad köper man för toa nuförtiden ? rm69 - ja kanske, den har ju trots allt fungerat bra i flera år.
Seasea har kampanj på johnson och en billig eltoa Toalett MARINE ELECTRIC för 1990:- Andra tips ?
Nästa fråga : jag insåg att toalettens vattenintag låg under vattelinjen, jag fick stänga sjövattenkranen för att inte bli blöt.
Mellan kranan och toan var en slang i ungefärligt horisontell montering.
Skall man inte ha en "svanhals" och en vacuumventil på vägen ? Annars kan ju båten vattenfyllas om toapumpen
går sönder. Hur skall en toainstallation se ut på inloppssidan ?
skitproblem !
skitproblem !
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Re: skitproblem !
Kan toaskålen någonsin hamna under vattenlinjen så skall du ha en avluftad svanhals på inkommande vatten. Glömmer man stänga kranen ut så vattenfylls skålen upp till vattenlinjen. Och är skålens överkant under vattenlinjen, ja då är det ganska självklart vad som händer.
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Jag köpte en Jabsco, twistlock då den kostade ungefär lika mycket som repsatsen till den gamla och jo, du skall ha svanhals.
/Anders G
Det blev en rm69 igen. Dessutom har jag tillverkat en svanhals med "pysventil".
En sista fråga; jag vill höja pottan. Kan naturligtvis lägga en 2tum6 under, men det känns inte optimalt.
Måste jag plasta upp 5 centimeter ? Eller finns det förslag till lämpligt distansmaterial?
En sista fråga; jag vill höja pottan. Kan naturligtvis lägga en 2tum6 under, men det känns inte optimalt.
Måste jag plasta upp 5 centimeter ? Eller finns det förslag till lämpligt distansmaterial?
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Det finns ett material som heter "Polywood" som du kanske kan bygga en upphöjning av. Annars är väl just rakt under toalettstolen ett område där man vill ha ett "lättstädat" material. Varför inte limma samman plywood till angenäm tjocklek och form och sedan lacka med tvåkomponent?peterh skrev:Det blev en rm69 igen. Dessutom har jag tillverkat en svanhals med "pysventil".
Anders S