Midsommar på västkusten
-
Nautihamstern
- Diamantmedlem
Midsommar på västkusten
Kan nån tipsa om ett trevligt ställe där man som barnfamilj kan ta iland eller svajankra och fira midsommar på västkusten, sträckan Göteborg och söderut. Med trevligt menar jag skyddat och en någorlunda frånvaro av kanonfulla, vrålande unga vuxna, ute i pappas båt med kompisarna. Människor har jag ingenting emot. Om det finns ett jazzband med egen brygga som vill ha sällskap av en trombonist så står jag naturligtvis till förfogande 
Re: Midsommar på västkusten
Finns väl inte många ställen söder om Göteborg som motsvarar din kravspec. Göteborgs södra skärgård och Tistlarna, sen är väl nästa ställe Hallands Väderö - som ligger i Skåne.
thallatha(alfakrull)hotmail.com
det finns några öar i kungsbackafjorden som kan vara lämpliga. Alla naturhamnar utan vatten/el/toaNautihamstern skrev:Kan nån tipsa om ett trevligt ställe där man som barnfamilj kan ta iland eller svajankra och fira midsommar på västkusten, sträckan Göteborg och söderut. Med trevligt menar jag skyddat och en någorlunda frånvaro av kanonfulla, vrålande unga vuxna, ute i pappas båt med kompisarna. Människor har jag ingenting emot. Om det finns ett jazzband med egen brygga som vill ha sällskap av en trombonist så står jag naturligtvis till förfogande
Inre lön, ramnö vindö t.ex.
Har man gummibåt är även de inre möjliga om man svajankrar.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Lite svårt att få grepp om vad du är ute efter. En ö med midsommarfirande och dans m.m. fast utan fulla och skränande ungdomar eller är du ute efter ett fridfullt ställe du i relativ ensamhet kan fira midsommar?
-
Nautihamstern
- Diamantmedlem
Båda alternativen går bra. Midsommardans och -stång är ju kul om det kan kombineras med frånvaro av ovannämnda ungdomar men nåt mera avskilt är också ok, kanske med en eller två andra båtar, där man kan hänge sig åt inbördes beundran. Eventuell sprit ska intas under relativ tystnad. Har SXK nåt ställe där i trakten (blev medlem förra veckan)?Ridax skrev:Lite svårt att få grepp om vad du är ute efter. En ö med midsommarfirande och dans m.m. fast utan fulla och skränande ungdomar eller är du ute efter ett fridfullt ställe du i relativ ensamhet kan fira midsommar?
Tips: WGS 84 (lat, lon): N 57° 21.721', E 11° 59.595' (Skalla Hamn) och inte långt därifrån, Mönster.
Detta sagt och närmast som en reflektion: en midsommar för inte så många år sedan låg vi (av olika skäl) i Långedrag och intog fiskoljan därstädes. Det var kanske inte så sällskapligt så det störde, men inte heller det minsta stökigt. Jag anar ju att stoj och glam utlokaliseras från vissa hamnar den helgen, så man kanske inte skall var så rädd för bryggor heller.
Detta sagt och närmast som en reflektion: en midsommar för inte så många år sedan låg vi (av olika skäl) i Långedrag och intog fiskoljan därstädes. Det var kanske inte så sällskapligt så det störde, men inte heller det minsta stökigt. Jag anar ju att stoj och glam utlokaliseras från vissa hamnar den helgen, så man kanske inte skall var så rädd för bryggor heller.
Anders S
Rörö ligger visserligen lite norr om Göteborg, men dit brukar det komma barnfamiljer som framförallt är intresserade av lite familjevänligt firande utan en massa alkoholinspirerat stök. Det kommer massvis med båtar och kommer man sent så får man räkna med att ligga utanpå ett par andra båtar, så det är inte frågan om något lugnt enskilt firande utan mer för den som tycker om folkvimmel fast utan allt för mycket stök på natten. Lite dans, lekar och lotteristånd mitt på dagen. Har dock ingen egen erfarenhet av att komma dit och ligga med båt då jag brukar komma dit med färjan...
Finns mycket fin sandstrand alldeles intill hamnen, där dock tångstatus brukar variera lite från år till år. Går man ut 5-10 minuter ut i naturreservatet finns en sandstrand med mycket fin sandbotten och långgrunt där det brukar vara tångfritt i östra delen som används för badande. Sedan finns en kommunal badstrand med brygga på östra kusten, nära lekplatsen.
Finns mycket fin sandstrand alldeles intill hamnen, där dock tångstatus brukar variera lite från år till år. Går man ut 5-10 minuter ut i naturreservatet finns en sandstrand med mycket fin sandbotten och långgrunt där det brukar vara tångfritt i östra delen som används för badande. Sedan finns en kommunal badstrand med brygga på östra kusten, nära lekplatsen.
Ca 13 distansminuter från Älvsborgsbron - den yttre bron i Göta Älvs mynning.Ridax skrev:Rörö ligger visserligen lite norr om Göteborg, men dit brukar det komma barnfamiljer som framförallt är intresserade av lite familjevänligt firande utan en massa alkoholinspirerat stök. Det kommer massvis med båtar och kommer man sent så får man räkna med att ligga utanpå ett par andra båtar, så det är inte frågan om något lugnt enskilt firande utan mer för den som tycker om folkvimmel fast utan allt för mycket stök på natten. Lite dans, lekar och lotteristånd mitt på dagen. Har dock ingen egen erfarenhet av att komma dit och ligga med båt då jag brukar komma dit med färjan...
thallatha(alfakrull)hotmail.com
Vrångö är ett trevligt alternativ i södra skärgården där vi legat ett par år under midsommar.
Traditionell stång reses, massor av barn, och trevlig stämning. Visst äts det sill och potatis, dricks en och annan nubbe, men inget brutalt busliv utan familjeorienterat. Och ja, vi drack Jubileumsakvavit, och som alla vet är det tvunget att sjunga en snapsvisa därtill. Annars blir det ju bara brutalt superi!
Ön är relativt stor och har fina preparerade stigar, samt i alla fall en enkel restaurang på andra sidan där båtarna från Gbg lägger till. En kombinerad fiskaffär och enkelt håliväggenställe vid gästhamnen. Där finns också en näröppetbutik.
Jag gillar Vrångö, hela året.
Några länkar:
http://vrango.info/
http://www.vrangohamn.se/
http://www.styrso.info/vrango/
Men man bör komma i god tid. Minst någon dag innan.
mvh Sven-Barry
Traditionell stång reses, massor av barn, och trevlig stämning. Visst äts det sill och potatis, dricks en och annan nubbe, men inget brutalt busliv utan familjeorienterat. Och ja, vi drack Jubileumsakvavit, och som alla vet är det tvunget att sjunga en snapsvisa därtill. Annars blir det ju bara brutalt superi!
Ön är relativt stor och har fina preparerade stigar, samt i alla fall en enkel restaurang på andra sidan där båtarna från Gbg lägger till. En kombinerad fiskaffär och enkelt håliväggenställe vid gästhamnen. Där finns också en näröppetbutik.
Jag gillar Vrångö, hela året.
Några länkar:
http://vrango.info/
http://www.vrangohamn.se/
http://www.styrso.info/vrango/
Men man bör komma i god tid. Minst någon dag innan.
mvh Sven-Barry