Lazyjacks, NF

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Re: Lazyjacks, NF

Inlägg av stangen » ons 17 apr 2013, 14:54

AndersGustafsson skrev:Tack Niclas, såg inte din eminenta skiss före, men är inte att dra undan hela rasket vid segling bara för purister? :)
Nja, jag gör både ock. När jag vill segla superdupersnabbt sådär som bara NF:ar kan tar jag fram dem mot masten så de inte stör seglet.
Vid vanlig cruising hänger de framme...
Anders S skrev:Det kan man tycka, men bara för att man har möjligheten måste man inte alltid göra det. Du kommer dock hur som helst att upptäcka att den lazyjackspänning som är "lagom" då du stuvar seglet inte är "lagom" då du seglar. Sedan får man fundera på olika fiffiga lösningar för detta lilla "I-landsproblem", till viss del beroende på om man tar ner seglet från däck eller sittbrunnen. Men fallet och spänntampen för lazyjacksen bör då vara på samma plats vare sig vid masten eller i brunnen. Men när du tar till med linlängden så kan du ju ta till.
Ja, ungefär så. När kapellet är på i hamn är slappjacksen max lösa så att det går att få på kapellet. Inför hissning sträcker jag upp dem lätt så de ger stöttning vid hissning. Sedan rör jag dem inte under vanlig cruising -samma löst spända lazyjacks vid nedtagningen. När seglet är vikt och klart släpper jag dem löst helt så kapellet kommer på fint.
Lite av finessen är att korta av tampen så precis att när man drar fram dem mot masten spänns de utan att man behöver efterspänna.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » ons 17 apr 2013, 15:41

Har du det neddraget till sittbrunnen som en eller två tampar?
/Anders G

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » ons 17 apr 2013, 16:22

AndersGustafsson skrev:Har du det neddraget till sittbrunnen som en eller två tampar?
Som en tamp, från spridarna går de ner genom spinnackerbombeslaget förkant mast och är där hopknutna.

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » tor 18 apr 2013, 06:53

AndersGustafsson skrev:Har du det neddraget till sittbrunnen som en eller två tampar?
Om du frågar mig så har jag det dragit till akterkant bom (sb sida) med en knap där som skissen försöker antyda. En tamp. Funkar prima. Tamparna med ringar från masten är fast längd. Man reglerar spänningen på hela apparaten med tampen på bommen. Så på sätt och vis kan man säga draget till sittbrunnen - men inte via halshorn och mastfot...

Hissa
När jag tagit av kapell justerar jag längden på LazyJ. LazyJ rör jag inte sedan under dagen vid cruising.
Efter justering vänder jag mig ett kvarts varv till storens fall som sitter på rufftaket och hissar.

Ta ner
Längden på LazyJ är den samma som vid hiss. Det jag gör är att ta ner segel, viker och beslår.

I hamn sedan
Släcker helt på LazyJ och drar på kapell.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Skriv svar