Nja, jag gör både ock. När jag vill segla superdupersnabbt sådär som bara NF:ar kan tar jag fram dem mot masten så de inte stör seglet.AndersGustafsson skrev:Tack Niclas, såg inte din eminenta skiss före, men är inte att dra undan hela rasket vid segling bara för purister? :)
Vid vanlig cruising hänger de framme...
Ja, ungefär så. När kapellet är på i hamn är slappjacksen max lösa så att det går att få på kapellet. Inför hissning sträcker jag upp dem lätt så de ger stöttning vid hissning. Sedan rör jag dem inte under vanlig cruising -samma löst spända lazyjacks vid nedtagningen. När seglet är vikt och klart släpper jag dem löst helt så kapellet kommer på fint.Anders S skrev:Det kan man tycka, men bara för att man har möjligheten måste man inte alltid göra det. Du kommer dock hur som helst att upptäcka att den lazyjackspänning som är "lagom" då du stuvar seglet inte är "lagom" då du seglar. Sedan får man fundera på olika fiffiga lösningar för detta lilla "I-landsproblem", till viss del beroende på om man tar ner seglet från däck eller sittbrunnen. Men fallet och spänntampen för lazyjacksen bör då vara på samma plats vare sig vid masten eller i brunnen. Men när du tar till med linlängden så kan du ju ta till.
Lite av finessen är att korta av tampen så precis att när man drar fram dem mot masten spänns de utan att man behöver efterspänna.