Godkväll gott folk
Tänkte jag skulle höra med den samlade expertisen på forumet om ett problem jag har med att rena diesel.
Jag och en kollega kommer inom en snar framtid flyga ned till Bahamas, för att därifrån segla upp en båt till Florida. Nu har vi fått höra från de tidigare ägarna om ett litet problem under deras senaste båttur, där det var lite skvalpigt väder. Under denna tur krånglade motorn, och fick igensatta dieselfilter. Nu ligger båten i en marina, och vi behöver ta med oss utrustning för att bygga ihop en slags lösning på problemet.
Jag misstänker levande eller döda bakterier i dieseltankarna (2x300L), som nästan är fulla. Mitt förslag på en lösning är som följer:
Steg ett är att tillsätta biocid i båda tankarna och på så sätt få död på bakterierna.
Steg två blir att montera en elektrisk dieselpump på ledningen till en hemmabyggd dagtank, som vi tar med oss dit. Efter dagtanken och på returledningen till den stora tanken, sätter man även ett extra dieselfilter för rundpumpning för rening av den diesel som kommer bli tillbakapumpad till stora tanken. Installationsexempel har jag ritat, som kan ses sedan. Vi vill helst inte tömma ur tankarna då de är så stora och det blir svårt att ordna med nya behållare. Jag vet inte om det finns inspektionsluckor eller bottenfickor/dränering i bränsletankarna, därför måste vi ha med oss utrustning för att lösa problemet permanent.
Min undran är därför om ni har några andra idéer som verkar bättre? Det är ju viktigt att ha ett fungerande bränslesystem, därför söker vi efter den bästa möjliga lösningen. Kom gärna med förslag!
/Wirre
Behöver tips för att rena diesel
Re: Behöver tips för att rena diesel
Tips: Sök på "Diesel polishing" respektive "Fuel polishing". Har du såpass som 4-600 liter att ta hand om kommer du inte att få det näpet om du skapar en gegga av mördade bakterier, restprodukter, vatten och allmänt tankslam. Bränslet måste tyvärr ut. Det kan återanvändas (i vart fall det mesta), antingen genom sedimentering som kräver tid och stillhet - eller mer aktivt renande.
Jag hade använt en vanlig utombordstank i plast som dagtank, möjligen med ett extra inlopp och en (el)pump. Till motorn måste du ha ett finfilter. Med en eller två extra jeepdunkar (motsvarande) har du reserver. Sedan kan man givetvis fylla på jeepdunkarna (det borde ju vara stiltje om motorn behövs mer än ett par timmar vid hamnmanövrer med mera) via en elpump och ett filterhuvud från skeppets tankar, men det blir nog ogörligt, är jag rädd, att göra en permanet reningsinsats utan stora insatser (dvs, tömma tankarna).
Jag hade använt en vanlig utombordstank i plast som dagtank, möjligen med ett extra inlopp och en (el)pump. Till motorn måste du ha ett finfilter. Med en eller två extra jeepdunkar (motsvarande) har du reserver. Sedan kan man givetvis fylla på jeepdunkarna (det borde ju vara stiltje om motorn behövs mer än ett par timmar vid hamnmanövrer med mera) via en elpump och ett filterhuvud från skeppets tankar, men det blir nog ogörligt, är jag rädd, att göra en permanet reningsinsats utan stora insatser (dvs, tömma tankarna).
Anders S
Vanlig oljefat rymmer väl styvt 150 liter och borde väl va enkelt att få tag på var som helst.
Töm ena tanken först och gör ren och filtrera oljan.
Töm ena tanken först och gör ren och filtrera oljan.
thallatha(alfakrull)hotmail.com
Ni har rätt, det är en settlertank jag beskriver (och behöver).
Nu började dom grå att arbeta igen och jag har ritat en skiss på en combi settler/dagtank. Den kanske skulle ersätta det andra och se till att försörja motorn med skräpfri-luftfri diesel. Filter på returen kan man ta bort, bara ha kvar bef finfilter innan motorn. Tillverkar den i RF som en skivtank ca 100 mm tjock och sätter den på ett skott i motorrummet.
Kommer nog att försöka tömma en av huvudtankarna ändå och försöka göra rent den i botten.
Båten ligger i Nassau, vi börjar där.
/Wirre
Nu började dom grå att arbeta igen och jag har ritat en skiss på en combi settler/dagtank. Den kanske skulle ersätta det andra och se till att försörja motorn med skräpfri-luftfri diesel. Filter på returen kan man ta bort, bara ha kvar bef finfilter innan motorn. Tillverkar den i RF som en skivtank ca 100 mm tjock och sätter den på ett skott i motorrummet.
Kommer nog att försöka tömma en av huvudtankarna ändå och försöka göra rent den i botten.
Båten ligger i Nassau, vi börjar där.
/Wirre
Jag skulle inte tro att det går att pumpa upp geggan och genom ett filter typ Racor, hela Racor-filtret kommer att sättas igen, inkl de rör som finns inne i filterbehållaren. Det som behövs är att man grovfiltrerar först genom en typ "te-sil", dvs ett relativt grovmaskigt nät där hålen är en eller flera tiondels mm.
Det bästa är att pumpa upp det i oljefat (som rymmer 210 liter), dvs det går åt tre fat. Från tanken, genom te-silen till oljefat, låt det stå och sedimentera så länge som möjligt (ett par dagar helst) och pumpa sedan tillbaka det genom ett Racor-filter som håller 10 um. Man suger då från precis under ytan och låter bottensatsen vara kvar.
Man behöver också ha relativt grova slangar och en rejält kraftig pump, små futtiga bränslepumpar duger inte.
Bilden visar ett filter som jag fick rensa tre (!) ggr under tömning och det var ändå bara 25 liter i tanken.
Det bästa är att pumpa upp det i oljefat (som rymmer 210 liter), dvs det går åt tre fat. Från tanken, genom te-silen till oljefat, låt det stå och sedimentera så länge som möjligt (ett par dagar helst) och pumpa sedan tillbaka det genom ett Racor-filter som håller 10 um. Man suger då från precis under ytan och låter bottensatsen vara kvar.
Man behöver också ha relativt grova slangar och en rejält kraftig pump, små futtiga bränslepumpar duger inte.
Bilden visar ett filter som jag fick rensa tre (!) ggr under tömning och det var ändå bara 25 liter i tanken.